Uzrok oštećenja radilice i zaribavanja je rijetko kada zamor materijala uslijed dugotrajne upotrebe – najčešće ona nastrada zbog loše ugradnje i neispravnog podmazivanja te kao žrtva neispravnosti drugih dijelova. Ako su primjerice, protuutezi labavi, zamašnjak je oštećen ili postoji kvar u mjenjaču radilica će biti izložena neprimjerenim vibracijama.
No, općenito govoreći ležajevi radilice stradavaju kada izostane njihovo adekvatno podmazivanje, bilo da je riječ o padu pritiska ulja ili pucanju uljnog filma u ležajevima. Bilo kakav nedostatak u sustavu podmazivanja, naročito ako se dogodi kvar uljne pumpe, uzrokovat će oštećenje radilice motora.
Ulje ne samo da podmazuje, nego i hladi ležajeve, a previsoka temperatura motora uslijed neispravnosti rashladnog sustava uzrokovat će pucanje finog uljnog filma u ležajevima. U najgorem slučaju neispravnosti rashladnog sustava voda može ući u cilindar, a tada je havarija neizbježna.
S obzirom da je kao tekućina nestlačiva u motoru će se dogoditi tzv. hidro-udar koji lako dovodi do pucanja radilice. Ipak, to je ekstreman slučaj, najčešće dolazi do neprimjerenog trošenja ležajeva i pretjeranog osciliranja radilice što se može prepoznati po zvuku kuckanja odnosno lupanja. Ako se motor nastavlja koristiti kompletno će zaribati.
Naime, kad se klizni ležaj radilice jednom ošteti i adekvatno ne podmazuje on se počinje zagrijavati i uslijed esktremno visokih temperatura se zapeče odnosno zariba i u konačnici okrene zajedno s radilicom i na taj način izgrebe sam blok motora. Isto se događa i na samoj radilici, na glavnim i letećim ležajevima koji su spojeni s klipnjačama.
Zbog nedostatka adekvatnog podmazivanja i hlađenja, klizni ležaj se zavari za radilicu odnosno zacvika i ošteti samu radilicu na mjestu ležaja. Krajnji rezultat je zaribavanje motora jer se radilica više ne može okrenuti.
Tada je motor potrebno kompletno rastaviti, odvojiti kućište radilice i bloka te ukloniti oštećene ležajeve. Nakon temeljitog čišćenja i pranja bloka, kućište radilice se pričvršćuje natrag na blok ali bez ležajeva i na posebnom stroju se blok buši na tzv. “specijalu” odnosno na veću mjeru pri čemu se promjer povećava za 0,5 mm. To se radi tako da se na osovinu za bušenje pričvršćuje poseban nož s vrlo tvrdom widia pločicom.
- Bušenje bloka na novu mjeru je vrlo osjetljiv posao koji traje satima, a sam postupak se u žargonu zove trnovanje bloka te stoji od 2000 do 2500 kuna, kaže nam Vladimir Čukman iz Centra glava motora specijaliziranog servisa za strojnu obradu motora.
Slično se radi i s radilicom. Ona se također obrađuje na specijalu, pri čemu se njen promjer na mjestu oštećenja odnosno ležajeva smanjuje na novu mjeru.
Kako bi motor normalno funkcionirao nakon strojne obrade i bio ponovo u tvorničkim mjerama, ugrađuju se novi, posebni klizni ležajevi koji su deblji odnosno prilagođeni novoj mjeri. Brušenje radilice stoji oko 800 kuna, kažu nam u Centru glava motora, a novi ležajevi od 1300 kuna pa na dalje, ovisno o kvaliteti.