Vratimo se malo u povijest: prije nekoliko desetljeća učinkovit i jeftin materijal azbest, između ostalog primjenjiv i za kontrolu trenja tijekom kočenja, označen je kao kancerogen za ljude. Do 1980-ih proizvođači automobila su prepoznali tu opasnost i prestali ugrađivati kočione pločice od azbesta.
Međutim i bez asbesta, suvremene kompozitne tvari također proizvode tarni materijal kod kočenja i većina pritom ostavlja trag i štetnu prašinu na naplacima. Evo što trebate znati o tome:
Što uzrokuje kočionu prašinu?
Kočiona prašina standardan je nusprodukt trenja kočionih pločica o kočione diskove od lijevanog željeza. Tada se oslobađaju mikroskopski fragmenti tarnog materijala i metala od prirodnog trošenja. Ovisno o tarnom materijalu, kočiona prašina može biti od željeza/čelika, bakra, mesinga, grafita, stakla, gume ili drugih organskih spojeva koji nisu azbestni.
Kako izgleda kočiona prašina?
Kočiona prašina može se pojaviti kao crno-sivkasti ili crvenkasti sloj na kotačima i dijelovima kočnica. Pritom prašina tamnije boje dolazi od visokoučinkovitih nemetalnih spojeva. Čestice željeza u metalnom i polumetalnom tarnom materijalu kočnica stvaraju prašinu hrđavo-crvenkaste boje.
Čišćenje kočione prašine
Izgleda ružno na felgama kad se ne obraća pažnja, zato pokušajte češće čistiti kočionu prašinu s kotača. Osim estetike, metalni spojevi i drugi kompoziti jaki su korozivi koji mogu brzo potamniti naplatke. Oni također mogu trajno nagrizati čelične, legirane, aluminijske ili kompozitne naplatke i diskove kočnica ako im se dopusti nakupljanje.
Budući da se kočna prašina miješa s kišnicom, solju za ceste zimi i drugim kontaminantima, može uzrokovati i korodiranje navoja kotača, što onemogućuje uklanjanje matica s ušicom prilikom mijenjanja kotača.
Također u ekstremnim situacijama može uzrokovati škripanje kočionih pločica, oštetiti ili iskriviti diskove kočnica ili izazvati hrđu kočionih bubnjeva. To ozbiljno smanjuje učinkovitost kočenja. Metalna hrđa u kočionoj prašini može čak oštetiti senzore koji su ključni za pravilan rad antiblokirajućeg sustava kočnica (ABS).
Praksa: kad se kotači ohlade, isperite ih s puno čiste vode. Kako biste zaštitili kotače tijekom čišćenja, koristite odgovarajuće sredstvo za čišćenje kočione prašine i alate za čišćenje za vašu vrstu ili završni sloj naplataka.
Na koncu ne manje važno, emisije onečišćenja kod kočenja (i kotrljanja guma) regulatori iz Bruxellesa uključili su u Euro 7 normu koja će se primjenjivati na sva vozila, uključujući i električna.
Evo kako jednostavno očistiti kočionu prašinu s vaših kotača.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....