Našim cestama dominiraju starija vozila. Prosječna starost voznog parka je 14, a onih najbrojnijih - osobnih automobila, oko 12.5 godina. Grozno zvuči podatak da je gotovo 70 posto starije od deset godina, što znači da je od deset automobila na cesti sedam starijih od 10 godina, a samo tri mlađa. Ne čudi što svaki peti padne na tehničkom pregledu.
Uz slabu kupovnu moć koja inicira ovako loše brojke, dodatan problem su navike vozača koji svjesno ili nesvjesno ubijaju automobile. Neredovito održavanje, ignoriranje očitih problema i grubo rukovanje dio su svakodnevice koju viđamo na našim cestama.
Ovo je deset grešaka kojima vozači smanjuju vijek trajanja svojim limenim ljubimcima, a kojih se korisno podsjetiti s vremena na vrijeme...
Vožnja na rezervi
U prosjeku, lampica za rezervu pali se kada u spremniku ostane manje od 10 posto goriva ukupnog volumena spremnika. Česta vožnja na rezervi može može uzrokovati ozbiljne mehaničke kvarove poput kvara pumpe za gorivo. U starijim automobilima s metalnim spremnicima problem je korozija metala i nakupljanje sitnih komadića u talogu goriva. Preporučena minimalna količina goriva u automobilu je četvrtina spremnika.
Šaltanje iz rikverca u prvu u pokretu
Mnogi vozači šaltanje iz rikverca u prvu brzinu rade brzopleto i pogrešno. Ako ne želite oštetiti motor i mjenjač, automobil je potrebno u potpunosti zaustaviti prilikom te izmjene. Radi se doslovno o dvije sekunde koje će vas s vremenom spasiti od nepotrebne i skupe muke u servisu.
Vožnja s upaljenom lampicom ulja
Ako vam tijekom vožnje u automobilu zasvijetli lampica sa simbolom kantice ulja, to ne znači samo da je pao pritisak ulja u motoru, nego i da trebate odmah zaustaviti automobil i ugasiti ga. Provjerite ulje i dolijte po potrebi, upozorenje da je pritisak ulja pao znači da je vaš automobil možda pred velikim kvarom motora, a možda se to već dogodilo... Provjeravati ulje u motoru preporučuje se barem jednom mjesečno, naročito kod starijih modela.
Forsiranje kočnice
Opreza u vožnji nikada dosta, no priličan broj vozača u Hrvatskoj gotovo ne skida nogu sa kočnice. Najbolje se to vidi po stražnjim stop svjetlima na automobilu ispred vas koja se pale i kada treba i kada ne treba. Strah i nemogućnost predviđanja situacija u prometu očita su blokada tim vozačima koji paničnim reakcijama stvaraju konfuziju ostalima. Osim što prekidaju normalan tijek prometa, stalnim 'pikanjem' kočnice smanjuju im rok trajanja, ali i troše više goriva.
Ignoriranje hrđe
Zastava, Mercedes ili Bentley - svaki automobil podložan je hrđanju. Ako vidite nekoliko oksidiranih područja ne paničarite, ali svakako dogovorite termin kod stručnjaka za sanaciju. Kod većih oštećenja pomaže isključivo kvalitetna zamjena (blatobrani, rubnjaci, pragovi). Pri kupnji rabljenog odvojite malo više vremena za detektiranje hrđe.
Neredovito održavanje
Svaki automobil mora se redovito održavati, ovisno o predviđenim intervalima. Dobro je znati da ti intervali nisu sugestija proizvođača nego obaveza koju treba poštivati. Kod nas se redovito servisiraju novija vozila, kojima još traje garancija, no nakon isteka prestaju i redoviti posjeti serviserima. Stoga ne čude rezultati prema kojima je više od 20 posto automobila na našim prometnicama neispravno.
Ulijevanje pogrešnog goriva
Ulijevanje pogrešnog goriva može postati najgora noćna mora, ovisno u kojem trenutku ste shvatili pogrešku. Ako dođe do toga, nikako nemojte paliti automobil jer možete napraviti ogromnu štetu. Zovite službe pomoći ili servisera, pogotovo ako ste krenuli i motor se sam ugasio. Cijena zahvata, ovisno o automobilu je od 300 do više od 2000 kuna bez troška šlepanja. Bolji scenarij je čišćenje benzinskog nego dizelskog spremnika.
Umiranje pod ceradom
Nema ništa loše u povremenom pokrivanju automobila ceradom, no dugoročno nema smisla jer cerade zadržavaju vlagu. Ako se radi o starijem automobilu vlaga ubrzava hrđanje određenih dijelova.
Noga na kvačilu
Mnogi vozači imaju lošu naviku držati nogu na pedali spojke dok stoje na semaforu ili čak u vožnji. Tako se oštećuju dijelovi spojke te joj se smanjuje životni vijek, a pokraj spojke uvijek postoji prostor za odmaranje noge. Kretanje na uzbrdicama se u autoškolama uvijek uči pomoću ručne kočnice i to s razlogom. Ako se automobil drži 'na vagi' pedalom spojke, lamela će se bespotrebno trošiti te će joj se ubrzano trošiti tarni sloj.
Neispravno rukovanje autodizalicom
Automobili imaju predviđene točke na koje se postavljaju auto dizalice. Te točke su posebno ojačane kako bi mogle izdržati pritisak. Ukoliko se dizalica postavlja na drugo mjesto riskira se teže oštećenje koje može rezultirati hrđanjem.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....