INOVATIVNI SKLOP

Tehnika: Evo kako radi RS Torque Splitter, čarobni ‘eliksir‘ agilnosti u novom Audiju RS3

Sklop omogućava neograničeno i potpuno varijabilno upravljanje okretnim momentom prema stražnjim kotačima za bolju vozljivost
RS Torque Splitter
 Audi

Dok se se donedavno po raznim testnim stazama šuljali zamaskirani prototipovi novog Audija RS3 golicali su pažnju, a ipak tehnološki najvažnije kod jučer predstavljenog serijskog modela s 400 KS i 500 Nm i brutalnim ubrzanjem do 100 km/h za 3,8 sekundi, novi je inovativni sklop koji kompaktnog snagatora želi učiniti dinamički superiornim u odnosu na suparnike. Sklop ugrađen uz stražnju osovinu zove se RS Torque Splitter.

image
RS Torque Splitter
Audi

Kao i svi Audijevi modeli s naprijed poprečno ugrađenim motorom, RS3 je bazično ima prednji pogon i premda nosi naziv Quattro, snagu na stražnje kotače ne isporučuje stalno, već samo po potrebi ili želji vozača. Prednost takve koncepcije je prije svega ekonomičnost i danas tako važne suzdržane vrijednosti emisije CO2.

Vozite li se normalno ravnom cestom u optimalnim uvjetima, RS3 snagu šalje samo na prednje kotače, no čim počnete skretati, a posebno pri dinamičnoj vožnji, RS Torque Splitter, kako mu i samo ime govori, preuzima kontrolu nad distribucijom okretnog momenta između prednje i stražnje osovine, a još važnije - između lijevog i desnog stražnjeg kotača.

image
RS Torque Splitter
Audi

Kako točno sustav radi najbolje ćete shvatiti iz ilustracija i opisa desno, no suštinska razlika u odnosu na danas uobičajene sustave automatski uključivog povremenog pogona na sva četiri kotača, koji koriste stražnji diferencijal i jednu spojku za spajane stražnjih kotača s pogonom, je ta da RS Torque Splitter uopće nema stražnji diferencijal, ali zato ima dvije spojke, jednu lijevo i jednu desno.

Pritom postoji pet modusa rada. U ‘Comfort/Efficiency’ prioritet se daje prednjem pogonu, u modusu ‘Auto’ moment se uravnoteženo dijeli među osovinama, pa se automobil ponaša neutralno – niti podupravlja, niti preupravlja. Opcija ‘Dynamic’ upućuje koliko god je moguće okretnog momenta na stražnje kotače, što povećava agilnost i dinamiku vožnje, dok modus RS Torque Rear omogućava kontrolirano driftanje tako da do 100 posto okretnog momenta šalje na stražnji kotač na vanjskoj strani zavoja. Postoji i modus ‘RS Performance’ specijalno osmišljen za trkaću stazu.

image
RS Torque Splitter
Audi

Frank Stippler, trkač i Audijev testni vozač zadužen za razvoj, naziva RS Torqu Splitter ‘Kvantnim skokom za agilnu vožnju’, što svim ljubiteljima sportskih automobila i sportske vožnje tjera slinu na usta. Uz trenutno jedini peterocilindarski motor u automobilskoj primjeni, koji će u svojoj najnovijoj moćniji biti moćniji nego ikad, novi Audi RS3 – bilo kao hatchback ili sedan - čini se, najpoželjnija je kompaktna jurilica na tržištu.

Kako radi RS Torque Splitter

Prije ulaska u zavoj na ravnoj cesti obje su spojke otvorene i okretni moment motora prenosi se samo na prednje kotače. Kada senzori detektiraju da je automobil počeo skretati, RS Torque Splitter počinje prenositi snagu i na stražnje kotače. U desnom zavoju električni aktuator jače stisne lijevu spojku, a manje desnu, tako da više momenta s lijeve strane pomaže skretanju udesno. U lijevom zavoju situacija je obrnuta; manje je stisnuta lijeva spojka, a jače desna, tako da više momenta s desne strane pomaže skretanju ulijevo. Pri ubrzavanju kod izlaska iz zavoja, s izravnatim upravljačem, obje spojke prenose podjednako momenta i stabiliziraju automobil.

Ukratko

Kompaktni, ali moćni sklop, prenosi okretni moment i snagu po potrebi i na stražnje kotače. Kada situacija zahtijeva na samo jedan kotač može uputiti čak do 1750 Nm

Uz pomoć brojnih senzora i uz preciznu elektroničku kontrolu, RS Torque Splitter upravlja distribucijom okretnog momenta prema stražnjim kotačima i među njima

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
20. prosinac 2024 05:11