Kočnice

Zbog čega škripe, cvile i vibriraju ponekad i sasvim nove kočnice

Nije to samo pitanje zvuka: čak i ako bučne kočnice nastavljaju funkcionirati jednako učinkovito kao i prije te pojave, činjenica je da u takav sklop vozač ne može imati puno povjerenje
 Ferodo

Škripanje i cvilež kod pritiska na papučicu kočnice nisu samo problem za uši vozača i putnika. Čak i ako kočnice pritom nastavljaju funkcionirati jednako učinkovito kao i prije te pojave, činjenica je da u takav sklop nije lako imati puno povjerenje. A kad je riječ o toliko vitalnom dijelu vozila, jasno je da ovakve zvukove neće ignorirati ni jedan normalan vozač. Koji su najčešći uzroci problema objasnio nam je automehaničar Mladen Burić.

POGLEDAJTE FOTOGALERIJU KLIKOM NA SLIKU

- U ova recesijska vremena ljudi, prije nego što se odluče ići u servis, često znaju voziti dok god je to moguće. Štede koliko mogu, pa u skladu s tim i kupuju dijelove, objašnjava Burić. Kvalitetne pločice poput originalnih mogu dobiti za 220 kuna, a zamjenske kineske za 130, no ima i nekih talijanskih za 90, no od njih se, kad ih staviš, više troši disk. Dakle, brendirane tvrtke poput Feroda, Lucasa, Boscha..., i dalje drže kvalitetu, pa uzrok često zna biti u izboru nekvalitetnih dijelova.

No problema može biti još: posumnja li mehaničar da se klip ne vraća u početni položaj, ili da je u gumicu čeljusti ušla nečistoća, auto se podigne na dizalicu i kotač se proba normalno zavrtjeti. Ako izostane rotacija, to je znak da se kliješta nisu sasvim otpustila nakon otpuštanja papučice kočnice. Treba potražiti i druge karakteristične znakove koji će ukazati na traženi problem, poput tragova curenja tekućina, rezova na radnoj površini diska te tragova neujednačenog trošenja na pločicama ili disku. Ovisno o tome, poduzimaju se koraci za rješavanje problema, a oni se mogu kretati od zamjene pločica ili cijelog diska, ali i ugradnje sasvim nove kočne čeljusti. Troškovi mogu biti veliki, no kao utjeha za novčanik dobro će doći mogućnost nabave repariranih dijelova. Stručnjaci se slažu da je dio problema s bučnim i vibrirajućim kočnicama već u startu moguće izbjeći ispravnom montažom kočnih diskova i pločica. U suprotnom, nerijetko se događa da se neugodni zvukovi pri kočenju začuju nedugo nakon izlaska iz servisa...

Različite vrste bučnih kočnica

Buka niske frekvencije - trešnja

Prema Ferodu, s frekvencijom ispod 300 kHz, najčešće je uzrokovana izraženijim vibracijama koje potječu s neke od komponenti kočnog sustava, primjerice diska. Uzrokuje ju oštećenje diska ili nepotpuno odnosno nepravilno nalijeganje na glavčinu, koje opet može stvoriti oštećenje. Moguće rješenje je zamjena diska, čišćenje i podmazivanje sustava.

Buka srednje frekvencije - škripa

Buka u rasponu od 300 do 5000 kHz, obično nastaje zbog mikro vibracija u kočnim kliještima. Uzroci mogu biti neravna površina diska, nepravilno postavljene pločice, pretanki disk... Moguća rješenja su temeljito čišćenje i podmazivanje, zamjena diska ili ponovno postavljanje s tolerancijom nasjedanja površine od 0,1 mm, pravilno postavljanje pločica...

Buka visoke frekvencije - cvilež

S frekvencijom iznad 5000 kHz, nekoliko je uzroka za cviljenje kočnica, no najčešći su vrlo sitne vibracije u kontaktu s kočnim diskom. Rješenje je zamjena pločica. Buka, inače, može biti i vrlo visoke frekvencije, no nju ljudsko uho ne može čuti.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
08. ožujak 2024 21:26