SUV histeriju koja je danas na svom vrhuncu pokrenuo je Mercedes. I to još 1998., dakle pred 22 godine, kad se pojavio prvi ML, u međuvremenu preimenovan u GLE. Prve dvije godine bio je sam samcat na tržištu, sve dok se potkraj 1999. nisu pojavili prvo BMW X5, a tri godine kasnije i blizanci VW Touareg/Porsche Cayenne te Volvo XC90. ML je, međutim, ostao najprodavaniji, a drukčije nije ni danas, kad je na tržištu već četvrta generacija, predstavljena ujesen 2018. na vjerojatno posljednjem salonu automobila u Parizu.
Upravo zato je i narastao. I to lijepih 10,5 centimetara u dužinu i 1,2 u širinu, ali je i niži 2,4 centimetra. Dizajnerima pritom valja odati priznanje jer ni unatoč prijetećim dimenzijama - 4,92 metra duljine i 1,95 širine - na cesti ne djeluje nezgrapno, pogotovo u doplatnoj metalik plavoj boji i s paketom opreme AMG-line. I još uvijek ga je lako prepoznati po stražnjem nosaču krova, zaštitnom znaku još od 1998. Od rasta su, očekivano, najviše profitirali putnici straga, koji sad uživaju u dodatnih 6,9 centimetara prostora za koljena - mjesta ima isto kao i u S-klasi, čiji je međuosovinski razmak dulji samo četiri centimetra (303,5 cm). Također, po prvi puta u povijesti u prtljažniku od 825 litara u ponudi je i treći red sjedala (doplata).
Nije, međutim, raskošna ponuda prostora jedina vrlina novog GLE. Premda se sjedi prilično visoko, položaj za trokrakim sportskim upravljačem je sjajan, sjedala ne zamaraju ni na duljim putovanjima, svi prekidači i ručice su na dohvat ruke, a čak je i pretinaca dovoljno. Digitalna instrumentna ploča s dva zaslona priča je za sebe. Suvišan je jedino touchpad na mjestu ručice mjenjača. I sve miriši na luksuz. Od nappa kožom presvučenog gornjeg dijela instrumentne ploče i vrata, preko drva otvorenih pora od vrata do vrata, do brušenog aluminija na prekidačima za podešavanje sjedala i zvučnicima doplatnog hi-fi uređaja Burmester. Besprijekorna je i izrada, premda se GLE ne proizvodi u Sindelfingenu, već u Tuscaloosi na jugu Sjedinjenih Država.
Iza dijamantne maske hladnjaka s matričnim diodnim svjetlima krije se novi dizelaš 350 d. Pravo remek-djelo, s aluminijskim blokom, klipovima od kovanog čelika, varijabilnim upravljanjem ispušnim ventilima... I premda već i osnovni 2,0-litreni četverocilindraš s 245 KS u GLE 300 d sasvim pristojno pokreće njemački SUV (7,2 sekunde do stotke i krajnjih 225 km/h), 2,9-litreni redni šesterocilindraš s 272 KS to čini nijansu bolje, a skuplji je svega 23.020 kuna. Šesterocilindraš se doslovce poigrava ne baš laganim (2,2 tone) i malim (4,92 metra) automobilom - do stotke ga potjera za kratkih 6,6 sekundi i u lijevoj traci autoceste bez puno nagovaranja dohvati krajnjih 230 km/h.
Tajna je, dakako, u okretnom momentu - svih 600 Nm na raspolaganju je, naime, gotovo od praznog hoda, pri svega 1200 okretaja! Na odmet mu pritom nije ni brzi, a sasvim neupadljivi automatski mjenjač s devet stupnjeva, pa se njemački SUV u prosjeku zadovoljava s 9,9 litara, što znači da s 85-litarskim spremnikom prevali 860 kilometara. K tome je i nevjerojatno tih. U praznom hodu se ni ne čuje, a pod punim opterećenjem zvuči ugodno kao i svaki šesterocilindraš. Sljedeća stepenica - GLE 400 d s 330 KS - ne donosi bog zna kakvo poboljšanje (5,7 sekundi, 245 km/h), a skuplja je čak 99.420 kuna.
Premda se može voziti iznenađujuće brzo, GLE 350 d nije za jurnjavu zavojima, u kojima se itekako osjećaju i 2,2 tone težine i 180 centimetara visine. Puno se ugodnije osjeća na autocesti, gdje je apsolutni vladar lijeve trake, a s posljednjom generacijom stalnog pogona na sva četiri kotača 4Matic, 20,5 centimetara udaljenosti od tla i prelaskom vode dubine 60 centimetara nije stranac ni izvan asfalta. I svugdje je čudesno udoban. Barem u izdanju s doplatnim zračnim ovjesom, s kojim potpuno neprimjetno prelazi i preko udarnih rupa i preko ležećih policajaca, čak i s aluminijskim naplacima od 20 cola.
Tehnički podaci
Motor dizelski, 6 cilindara, redni,
Obujam 2925 ccm
Snaga 200 kW/272 KS pri 3200 o/min
Okr. moment 600 Nm pri 1200 o/min
Pogon na sva četiri
Mjenjač automatski, 9 stupnjeva
Dimenzije 492 x 195 x 180 cm
Osovinski razmak 300 cm
Prtljažnik 630 do 2055 litara
Spremnik goriva 85 litara
Gume 275/50 R20
Težina 2235 kg
Jamstvo 2 godine
Mjerenja
Najveća brzina 230 km/h
0-100 km/h 6,6 sekundi
Potrošnja 9,9 l/100 km
Cijena 680.345 kuna
S doplatama 905.132 kuna
Serijska oprema
Automatski klima-uređaj • digitalna instrumentna ploča • višenamjenski upravljač presvučen kožom • aut. duga i kratka svjetla • aktivni tempomat • aut. držanje vozne trake • prepoznavanje prometnih znakova • aut. ograničenje brzine...
Doplate
Matrična diodna svjetla • USB priključci • zatamnjena stakla • aluminijski pragovi • el. podesiva i grijana prednja sjedala s memorijom • grijana stražnja sjedala • ambijentalna rasvjeta • aut. zatvaranje vrata i prtljažnika • bluetooth • veći spremnik goriva (85 litara) • osiguranje tereta u prtljažniku • detalji od drva • sportski detalji na karoseriji i aluminijski naplaci od 21 cola • pomoć pri parkiranju (360 stupnjeva) • aktivna pomoć u vožnji • zračni jastuk za koljena • zračni ovjes • pokrov prtljažnika • el. podesivi, grijani i sklopivi retrovizori • kožom presvučena instrumentna ploča i vrata • tepisi od velura • proširena stvarnost (navigacija)