Ma koja Ultra?! Ma kakav Eiffel?! Digitalna matrična svjetla novog, redizajniranog Audija A8 pri svakom paljenju prirede light-show kojeg se ne bi posramili ni vodeći svjetski festivali elektroničke glazbe ni uprava glavnog grada Francuske. Prednja svjetla na pritisak gumba za paljenje motora na zidu garaže iscrtavaju svjetlosne vratolomije kao da je posrijedi uvodna špica Ratova zvijezda.
Srž digitalnih matričnih svjetala - uvedenih s E-tron Sportbackom, a zatim uz doplatu ponuđenih i kupcima dotjeranog A8 - čip je američkog Texas Instrumentsa ne veći od poštanske marke, koji upravlja radom čak 1,3 milijuna sićušnih ogledala u prednjim svjetlima i to čak pet tisuća puta u sekundi!
Usmjere li minijaturni elektromotori ogledalo prema cesti, cesta će biti osvijetljena, a usmjere li ga prema zaslonu, na tom dijelu ceste vladat će potpuni mrak. Prednost? A8 može crtati svjetlošću.
Vaš će prometni trak na autocesti biti jače osvijetljen nego susjedni i označen strelicama, no date li lijevi žmigavac za pretjecanje, osvijetlit će i susjedni trak. Za svaki slučaj… Ili, primijeti li prometni znak kraj ceste, dio snopa usmjerit će prema njemu i savršeno ga osvijetliti.
Sustav radi besprijekorno i u tjedan dana i više od tisuću prevaljenih kilometara, a bar trećinu smo odvezli u večernjim satima ili noću, nitko nam se iz suprotnog smjera nije baš nijednom požalio. Čak ni kamion. Zaključak? Svjetla već godinama nitko ne radi bolje od Audija.
Hi-tech svjetla ujedno su i jedna od važnijih novosti na novom, redizajniranom Audiju A8. Četvrta generacija luksuzne njemačke limuzine koja se proizvodi već gotovo puna tri desetljeća - od 1994. kad je naslijedila Audi V8 - potkraj prošle godine blago je dotjerana ne bi li na tržištu izdržala još dvije-tri godine do dolaska nove, isključivo električne pete generacije, kraj veličina kao što su godinu dana stari Mercedes S-klase (W223) ili upravo pristigli BMW Serije 7 (G70).
A8 s internom oznakom D5 već je pet godina star automobil - u tvornici u Neckarsulmu proizvodi se, naime, još od 2017.
Promjene u izgledu uočit će samo obožavatelji Audija. Prednja takozvana single-frame maska, zaštitni znak svih automobila iz Ingolstadta još od tridesetih godina prošlog stoljeća i Auto Uniona, više nije sastavljena od ravnih letvica, već od trodimenzionalnih dijelova.
Ni prednja svjetla više nisu sasvim ravna, već pri dnu nose minijaturni zarez, a i otvori za strujanje zraka u prednjem odbojniku postavljeni su vertikalno umjesto horizontalno.
Straga je najveća novost kromirana traka s kraja na kraj prtljažnika, kao i svjetla od organskih svjetlećih dioda. A8, međutim, i dalje izgleda suzdržano, što mu je oduvijek i bila glavna vrlina - ili mana - u usporedbi s pomalo razmetljivim Mercedesom S-klase i BMW-om Serije 7.
Karaktera nedostaje i u unutrašnjosti. Upravljač s četiri prečke i aluminijskim dijelom, digitalna instrumentna ploča i dva na dodir osjetljiva zaslona s haptičkim odgovorom, ručica mjenjača i projekcija najvažnijih informacija na vjetrobran kao u zrakoplovima, ventilacijski otvori koje zatvaraju elektromotori… Sve je to besprijekorno izrađeno i presvučeno brušenim aluminijem, napa kožom ili klavirskim lakom, ali izgleda kao u A6 ili A7.
Šteta, jer vodilo se računa čak i o najsitnijim detaljima. Automobil će se, primjerice, lagano podići čim dodirnete kvaku vrata da se pri ulasku ne biste trebali saginjati. A ime, odnosno broj pozivatelja za vrijeme telefonskog razgovora ne ispisuje se na zaslonu ispred vozača, već isključivo na stražnjem ekranu ispred vlasnika. Zahvaljujući peterima kamerama i radarima, kao i laseru, A8 je prvi serijski automobil u svijetu s trećom razinom autonomne vožnje (Tesla Model S je i dalje razina 2).
To znači da je vozaču dopušteno maknuti ruke s upravljača, ali u svakom trenutku mora biti spreman ponovno preuzeti kontrolu ili će se automobil automatski zaustaviti uz cestu.
Autopilot, međutim, zasad radi isključivo na autocestama i pri brzinama do 60 km/h, zbog čega ga u Audiju nazivaju Traffic Jam Pilot. Uz to je u ponudi još čak 41 sustav pomoći, od uređaja protiv grebanja naplataka pri parkiranju uz rubnjak do automatskog parkiranja…
Pokreće ga dobro poznati 4,0-litreni V8 s oznakom EA825, koji se proizvodi u Porscheovim pogonima u Zuffenhausenu, a zatim ugrađuje ne samo u A8, nego i u Porsche Cayenne i Panameru GTS, ali i Lamborghini Urus, gdje razvija čak 650 KS. Osmerocilindraš s dva turbopunjača i 460 KS doslovce se poigrava čak i s više od dvije tone teškom i 5,19
metara dugom luksuznom limuzinom - 13 centimetara dužom u izdanju Lang. Za svega 4,5 sekundi katapultira ju do stotke, a ostane li papučica gasa i nakon toga pritisnuta do kraja, A8 će uskoro lijevom trakom stići i do elektronički ograničenih 250 km/h. Tajna je, dakako, u raskošnom okretnom momentu od čak 660 Nm pri svega 1850 okretaja. Još je ljepše što se sve odvija gotovo neprimjetno, zahvaljujući ne samo šaputavom benzincu V8 i akustičkim staklima (uključujući i vjetrobran), nego i serijskom zračnom ovjesu i 8-stupanjskom automatskom mjenjaču. Testni je automobil bio dodatno opremljen i aktivnim ovjesom.
Prednost? Može opteretiti ili rasteretiti svaki kotač zasebno i regulirati položaj automobila u svakoj situaciji, a peglanje neravnina rezultat je novog živčanog sustava zFAS koji obrađuje podatke od čak 24 senzora. A8 preko neravnina, što uključuje i propisno označene ležeće policajce, doslovce lebdi kao da i ne postoje. Čak i unatoč Pirellijevim P Zero niskoprofilnim gumama 265/35 R21.
U gradu je i nevjerojatno okretan, zaslugom u prvom redu upravljanja na sva četiri kotača - pri brzinama do 80 km/h kotače zakreće u suprotnom, a iznad u istom smjeru kao i prednje, pa uspješno skriva svojih 5,32 metra.
Ne samo da se u gradu okrene između dva zida udaljena svega 12,9 metara, nego ostaje stabilan i pri visokim brzinama na autocesti. Samo se na serpentinama ipak osjeća da unatoč aluminijskoj karoseriji teži priličnih 2080 kilograma.
Cijenom se redizajnirani A8 gotovo i ne razlikuje od dvojca iz Stuttgarta i Münchena. Čak i osnovni A8 sa 3,0-litrenim dizelskim V6 motorom s 286 KS već stoji prilične 930.382 kune. Testni je automobil, međutim, bio najskuplje izdanje njemačke luksuzne limuzine - čak 1,143.945 kn milijuna kuna vrijedan A8 L 60 TFSI quattro, koji je s doplatama, a domaći uvoznik nije škrtario, vrijedio čak 1,782.501 kunu. Ili, preračunato da dobijete bolju predodžbu, 235.673 eura.
60 TFSI QUATTRO
Tehnički podaci
Vrsta V8, benzinski, turbopunjač,
4 ventila po cilindru, blagi hibrid (48V)
Obujam 3996 ccm
Snaga 338 kW/460 KS pri 5500 o/min
Okretni moment 660 Nm pri 1850 o/min
Pogonna sva četiri kotača
Mjenjač automatski (8)
Ovjes sprijeda poprečna ramena i zračne
opruge, straga multilink, zračne opruge
Kočnice sprijeda ventilirani disk, straga disk
Gume 265/35 R21, Pirelli P Zero
Dimenzije 532 x 194,5 x 149 cm
Osovinski razmak 313 cm
Prtljažnik 505 litara
Masa 2080 kg
Najveća brzina 250 km/h*
0-100 km/h 4,5 sekundi
Prosječno 15 l/100 km
Cijena 1,143.945 kuna
S doplatama 1,782.501 kn
SERIJSKA OPREMA - aut. četverozonska klima • diodna svjetla • radio • digitalna instrumentna ploča • pomoć pri parkiranju sprijeda i straga + kamera • aut. paljenje svjetala i brisača • aut. kočenje u nuždi • aut. zadržavanje trake • aktivni tempomat • nadzor mrtvog kuta • aluminijski naplaci (19 cola)...
DOPLATE - digitalna matrična svjetla • zračni ovjes • kožne presvlake • preklopivi stolići straga • akustična stakla • grijani vjetrobran • el. podesiva, grijana i provjetravana sjedala s memorijom • stražnja sjedala s masažom i grijanjem stopala • hladnjak
• head-up + night vision • panoramski stakleni krov • digitalni TV + hi-fi (17 zvučnika, uključujući i 3D + subwoofer) • aluminijski naplaci (21 cola) - s doplatama 1,782.501 kn