Već više od pola stoljeća postoji BMW serije 5. Još od danas već daleke 1972., kada je prva generacija E12 naslijedila Neue Klasse. Do danas se na tržištu izmijenilo već sedam generacija bavarske poslovne limuzine, a u jesen prošle godine iz pogona u Dingolfingu – gradiću stotinjak kilometara sjeveroistočno od Münchena – stigla je i osma s tvorničkom oznakom G60. Potkraj listopada konačno smo je i provozali, i to u našim kupcima omiljenom izdanju 520d.
Čekala nas je parkirana u tvorničkoj garaži u Garchingu kraj Münchena. U samozatajnoj tamnoplavoj boji Phytonicblau ne izgleda upadljivo kraj dvadesetak za novinare pripremljenih iX, M4 Competition, X3, i7, 120... Čim, međutim, izađete na ulicu među obične automobile, shvaćate da izgleda sasvim drukčije od prethodnika G30 iz 2017., a da i ne spominjemo starije generacije (F10, E39, E34...). G60 izgleda nezgrapno.
Ne slučajno. Bavarci su se, naime, u prijelaznom razdoblju prema električnim automobilima odlučili za dijeljene platforme. Benzinci, dizelaši, plug-in hibridi i elektroauti voze na istoj, prilagođenoj platformi CLAR iz 2015. godine, što znači da su dizajneri – predvođeni našim, u međuvremenu u Rolls-Royce prebačenim Domagojem Đukecom – morali ostaviti mjesta za petstotinjak kilograma tešku bateriju, debelu priličnih 11,6 centimetara.
Osam centimetara baterije sakrili su iza praga, ali za preostalih 3,6 centimetara morali su podići karoseriju (1,52 metra), što je u potpunosti promijenilo proporcije serije 5, pa sad podsjeća na E60 iz pera kontroverznog američkog dizajnera Chrisa Banglea. Nije puno pomoglo ni što su karoseriju rastegnuli za priličnih desetak centimetara, na čak 5,06 metara, samo centimetar kraće od serije 7 iz 2008. (prva je generacija bila duga samo 4,62 metra).
Ljubitelji marke se bune, ali bunili su se i kad je E39 ubio njušku morskog psa. Za utjehu, silazna linija prtljažnika podsjeća na prvi E12 genijalnog Paula Bracqa.
Što se, međutim, linija i detalja tiče, Petica je zadržala sve prepoznatljive znakove raspoznavanja – od po želji osvijetljenih bubrega, preko dva para svjetala do neizostavnog stražnjeg nosača krova s tzv. Hofmeister Kinkom i u lim utisnutim brojem 5. I uvjerljivo je najmodernija poslovna limuzina, neusporedivo modernija od Mercedesove E-klase ili već zastarjelog Audijevog A6.
Vozili smo novi BMW Serije 5: Naočita, prestižna i digitalizirana limuzina vozi se za peticu
Prostor za bateriju u podu podigao je i sjedalo, pa se lakše ulazi i izlazi, ali se ne sjedi nisko kao što smo navikli kad je u pitanju BMW. Položaj za kožom presvučenim (pre)debelim upravljačem i dalje je, međutim, sjajan. Osjetno je više mjesta za ramena i laktove zahvaljujući rastu za tri centimetra u širinu, pogotovo straga gdje suputnici više ne sjede (pre)blizu. I mjesta za koljena ima sasvim dovoljno, kao što se i očekuje od automobila s međuosovinskim razmakom samo pet milimetara kraćim od tri metra. Jedino je prtljažnik, unatoč rastu, 10 litara manji (520 litara).
Uređenje više nema veze s prethodnikom G30. Uobičajeni prekidači mogu se nabrojati na prste, i to jedne ruke. Svi ostali ili su virtualni na središnjem zaslonu ili haptički kao na iPhoneu. Izgleda uredno i moderno, ali nije uvijek najsretnije rješenje što se tiče podešavanja (temperatura, glasnoća...).
Srećom, još uvijek postoji rotirajući prekidač na središnjem tunelu iDrive, a upravljati se može i gestikulacijama i glasom zahvaljujući novom operativnom sustavu 8.5. Na engleskom ili njemačkom, dakako, ne i na hrvatskom. Blago prema vozaču zakrivljeni dvostruki zaslon pregledan je i nenametljiv, ali je instrumentna ploča i dalje banalna, siromašna informacijama i nepregledna. Sramota za proizvođača čije je automobile desetljećima krasila po mnogima najljepša instrumentna ploča.
Danas, godinu dana nakon dolaska na tržište, kupci već mogu birati između 2,0-litrenog četverocilindarskog benzinca sa 190 KS (520i) za 64.039 eura i dizelaša sa 197 KS (520d), 3,0-litrenog šesterocilndarskog dizelaša sa 286 KS (540d), plug-in hibrida sa 299 KS (530e) i 489 KS (550e) te topmodela M5 (727 KS) za 147.198 eura. I, dakako, električnog i5 (340 KS/73.750 eura i 598 KS/104.562 eura). Svi, naravno, s automatskim mjenjačem, a po želji i pogonom na sva četiri kotača (osim osnovnih 520i i i5).
Poznati 2,0-litreni dizelaš s twin-scroll turbopunjačem sad razvija 197 KS, a od osnovnog je benzinca 520i sa 190 KS skuplji samo 2829 eura. Premda je priličnih 115 kilograma teži od prethodnika, sjajno se nosi sa 1,8 tona teškim 520d.
Četverocilindraš s dotjeranim usisnim kanalima, komorama za sagorijevanje, upravljanjem bregastim vratilima te common-rail ubrizgavanjem u svakom trenutku raspolaže s dovoljno rezervi za pretjecanje – od 60 do 100 km/h trebaju mu samo 4,2 sekunde – ili iznenadno ubrzavanje u lijevoj traci autoceste, gdje bez pretjeranog nagovaranja dohvati krajnjih 233 km/h.
Tajna pritom nije samo u okruglih 400 Nm pri svega 1500 okretaja, nego i u trenutno dostupnoj podršci elektropokretača-generatora s dodatnih 11 KS i 25 Nm, koji energiju crpi iz litij-ionske baterije od 0,48 kWh, kao i već puno puta dokazanom 8-stupanjskom odlučnom i munjevitom automatskom mjenjaču tvrtke ZF.
Pritom je i čudesno štedljiv. Na stotinjak kilometara dugoj ruti autocestom – djelomice i bez ograničenja - od Garchinga autocestom do Chiemseea trošio nam je 6,2 litre, što je dalje na otvorenoj cesti do Berchtesgadena palo na 5,4 litre. Nakon četiri dana i šestotinjak kilometara odvoženih mješovitom rutom na putnom je računalu stajao podatak od 6,2 litara, što znači da je s jednim spremnikom od 60 litara u stanju prevaliti gotovo 1000 kilometara. 520d je, dakle, stvoren za duga putovanja, baš kao i svi prethodnici od 1972.
Pogotovo što je i iznenađujuće udoban, čak i s Pirellijevim niskoprofilnim zimskim gumama u formatu 245/45 R19. Premda čvršće podešen, pa preko dugih uzdužnih neravnina prolazi bez ljuljanja, čak i kratke poprečne prelazi bez neugodnih udaraca u leđa. Izolacija ja vrhunska – na autocesti razgovarate bez podizanja glasa i pri više od 210 km/h.
Na otvorenoj cesti i dalje pruža Freude am Fahren. U prvom redu zahvaljujući gotovo idealnom rasporedu težine (51:49%), ali i aluminijskim dvostrukim poprečnim ramenima sprijeda i multilinku straga, niskom težištu i širokom tragu kotača (168/172 cm)... Pogotovo što je na upravljaču i dalje dovoljno povratnih informacija (premda manje nego prije), a praznog hoda ima samo oko središnjeg položaja. Unatoč osovinama razmaknutima gotovo tri metra, iznenađujuće je spretan i vrtoglavo brz na zavojitoj cesti.
Tko, međutim, često vozi brdskim cestama trebao bi razmisliti o doplatnom upravljanju na sva četiri kotača, kao i o ne pretjeranih 3377 eura skupljem izdanju s pogonom na sva četiri kotača - 520d xDrive. Premda je oko 4000 eura skuplji od prethodnog modela, novi BMW 520d je s cijenom od 66.868 eura gotovo izjednačen s već šest godina starim Audijem A6 (66.160 eura), a jeftiniji je 10.000 eura od vječitog rivala Mercedesa E 220d (76.215 eura).
TEHNIČKI PODACI
Motor dizelski, turbopunjač, blagi hibrid (48V)
Cilindri/ventili 4/16
Obujam 1995 ccm
Najveća snaga 145 kW/197 KS pri 4000 o/min
Najveći okr. moment 400 Nm pri 1500 o/min
Podvozje
Pogon stražnji
Mjenjač automatski (8)
Ovjessprijeda dvostruka poprečna ramena,
straga multilink
Gume 245/45 R19, Pirelli P Zero Winter
Karoserija
Dimenzije 506 x 190 x 152 cm
Osovinski razmak 300 cm
Prtljažnik 520 litara
Spremnik goriva 60 litara
Težina/nosivost 1775/630 kg
Ostalo
Krug okretanja 12,3 metra
Jamstvo 2 godine/100.000 km
EuroNCAP 5 zvjezdica
Proizvodnja Dingolfing (Njemačka)
Mjerenja
Najveća brzina233 km/h
0-50 km/h2,2 sekunde
0-80 km/h4,9 sekundi
0-100 km/h7,3 sekunde
0-130 km/h12,9 sekundi
0-160 km/h21,4 sekunde
60-100 km/h4,2 sekunde
80-120 km/h5,8 sekundi
Kočenje (100 km/h)31,3 metra
Potrošnja
Grad6,2 l/100 km
Otvorena cesta5,4 l/100 km
Autocesta6,4 l/100 km
Prosjek6,2 l/100 km
Cijena 66.868 eura
S doplatama 90.488 eura
Serijska oprema
aut. dvozonska klima • diodna svjetla • aut. duga svjetla • aut. paljenje svjetala i brisača • el. podesivi, grijani i sklopivi retrovizori • el. stakla sprijeda i straga • audiosustav sa 6 zvučnika • ambijentalna rasvjeta • senzori i kamera za parkiranje • presvlake od imitacije kože • pametni ključ • akt. zadržavanje u voznom traku • aut. kočenje u nuždi • aktivni tempomat • nadzor mrtvog kuta...
DOPLATE TESTNOG MODELA
četverozonska klima • hi-fi sa 12 zvučnika (Harman/Kardon) • trokraki sportski upravljač presvučen kožom • stražnji difuzor • sportski ovjes i kočnice • osvijetljena maska hladnjaka • projekcija podataka o vožnji na vjetrobran • el. podesiva, grijana i ventilirana prednja sjedala • grijana stražnja sjedala • pomoć na autocesti • nosači i priključci za punjenje u naslonima prednjih sjedala • el. otvaranje prtljažnika • aut. parkiranje • metalik boja • aluminijski naplaci (20 cola)
Svi modeli
520i (190 KS)64.039 €
520d (197 KS)66.868 €
540d xDrive (286 KS)78.552 €
530e (299 KS)71.856 €
550e (489 KS)82.175 €
M5 (727 KS)147.198 €
Konkurencija
Škoda Superb 2.0 TDI 4x4 (193 KS)44.968 €
Lexus ES 2.5 VVT-i (218 KS)*63.001 €
Audi A6 40 TDI (204 KS)66.160 €
BMW 520d (197 KS)66.868 €
Mercedes E 220d (197 KS)76.215 €
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....