Crossover, CUV, SUV, SAV... kako god ih nazivali, ova je klasa automobila već dulje vrijeme jedna od najtraženijih na tržištu i gotovo da nema proizvođača i s čitavom paletom najrazličitijih "povišenih" modela u ponudi. S vremenom, najpopularniji su postali kompaktni SUV modeli C-segmenta zahvaljujući svojoj upotrebljivosti, praktičnosti, dinamičnim performansama poput kompakta, mogućnosti vožnje izvan asfalta i da se ne lažemo, pogledu s visoka u vožnji koji (osim bolje preglednosti kao doprinos sigurnosti) psihološki vozaču osigurava izvjestan dojam nadmoći. Da stvar bude bolja, u prodaji su takvi SUV-ovi dostupni već za nešto više od 100.000 kuna pa ne čudi golem interes na brojnim europskim tržištima. Ovaj je trend započeo Nissan koji je, sad već prije 11 godina (2007.) u prodaju pustio prvu generaciju modela Qashqai, a da su Japanci "imali nos" za tržišna kretanja u bliskoj budućnosti potvrđuje Qashqaijeva popularnost i uloga lidera što se nije promijenilo do dan danas, bez obzira na brojne konkurente koji su se naknadno pojavili.
Naime, u malo više od deset godina kupce je pronašlo čak 2,3 milijuna primjeraka, a danas je na tržištu aktualna već druga generacija japanskog rodonačelnika klase koji je nedavno doživio osvježavanje. Dosad smo testirali brojne varijante popularnog Nissana koji je uvijek sjajno objedinjavao sve zahtjeve koji su pred njega bili postavljeni - od auta dobro odmjerenih dimenzija za gradsku vožnju, udobnog maratonca na duljim putovanjima, ili pak vozila dostojnog i blažeg off-roada, naravno s pogonom na sva četiri kotača. Je li tako i danas odlučili smo provjeriti na kombiniranoj ruti od 1000 kilometara od Zagreba do Ženeve koja je uključivala talijansku autocestu od Trsta do Aoste, francuske lokalne brdske ceste u okolici skijališta Chamonix, te gradsku vožnju Ženevom. Konkretni primjerak bio je s dna cjenika gdje su iskazane cijene više, pa nam nije nedostajalo ni snage ni opreme niti prestiža. Naš testni Qashqai u luksuznoj izvedbi ispod poklopca je imao dizelski 1.6 dCi motor od 130 KS te iskoristivi 4x4 pogon. Oprema Tekna+ je osigurala napredni sustav za automatsko kočenje, čitanje prometnih znakova, sprječavanje prelaska u suprotnu traku...
Foto: Marko Todorov, Fran Kurelac
Usto u odnosu na prethodnika, osvježena izvedba dolazi s unaprijeđenim vanjskim izgledom s karakterističnom kromiranom maskom hladnjaka, diodnim 3D stražnjim svjetlima, ali i još boljom kvalitetom materijala u interijeru, dorađenom multimedijom i voznim karakteristikama. Potentni 1.6 dCi dizelaš od 130 KS pritom prema našem sudu predstavlja pravu mjeru za ovaj model, budući da do stotke stiže ispod 10 sekundi, a može potegnuti do krajnjih 190 km/h (što na talijanskim autocestama, jasno i zašto, ipak nismo isprobali). Pritom u normalnom režimu vožnje po gradu troši oko 6 do 6,5 litara, dok se nama na talijanskoj autocesti zadovoljavao s tek 5,2 litre na svakih 100 kilometara. Odlični rezultati! To znači da smo do Chamonixa koji je od Zagreba udaljen 864 km bez problema došli s jednim punjenjem spremnika prije početka putovanja. Naš primjerak krasila su i premium sjedala presvučena kvalitetnom mekom napa kožom s luksuznim 3D detaljima u središnjem dijelu u kojima vožnja od nešto više od 9 sati nije predstavljala nikakav problem. Iako možda to ne bi očekivali za skijalište na Mont Blancu, pristup do Chamonixa, gradića s dugom tradicijom prilično je jednostavan. Nakon prolaska pored Venecije, Milana i Aoste dolazi se pred tunel Mont Blanc koji je izgrađen daleke 1965. godine, a mnogi se i dalje sjećaju tragedije koja se dogodila u ožujku 1999. godine, a u kojoj je život izgubilo 39 osoba. Nakon toga, sigurnosne mjere u tunelu značajno su poboljšane.
Tako ćete ovih dana na ulazu, nakon što platite 45,20 eura za jednokratan prolaz (ili 56,30 eura za povratnu kartu), dobiti karticu s detaljnim uputstvima i upozorenjima. Uz to, automobili se puštaju svakih pola minute, a obavezno je držati 150 metara razmaka između vozila ispred sebe. Ograničenje brzine iznosi 70 km/h, a tko ga se ne pridržava riskira kaznu do 750 eura koju treba platiti na licu mjesta! Zato smo s oprezom i unutar ograničenja prošli kroz ovaj poznati tunel nakon kojeg vas čeka tek 10-ak minuta vožnje do Chamonixa. U visovima francuskih Alpi, često i na zasniježenim prometnicama pogon na sve kotače pokazao se punim pogotkom, dok je sama po sebi, ugođenost ovjesa odlična, kako na autocesti gdje pruža komfor, tako je i dovoljno čvrsta da se s lakoćom prilagodi neravninama i osigura čvrsto prianjanje. Zavoji se prolaze bez znatnijeg naginjanja karoserije, a ne treba strahovati niti od prevelikih udara pri susretu s visokim rubnjacima ili visokim ležećim policajcima. Zahvaljujući podnici od tla udaljenoj solidnih 19 cm može se sigurno voziti i grubljim makadamom, čak i bez pogona 4x4.
Nekima ne manje važno, testni Qashqai koji je stigao na test u svjetlo plavoj boji i s 19-inčnim naplacima na cesti djeluju poput kakve skulpture pa se tako isticao čak i u Chamonixu, omiljenom skijalištu jet-seta. Riječ je o jednom od najstarijih francuskih skijališta koje se smjestilo na sjevernom dijelu Mont Blanca, a koje je slavu steklo 1928. godine kada su se ovdje održale prve zimske Olimpijske igre. Na koncu, bila je to lijepa vožnja lijepim krajevima Europe s dovoljno potiska, skromnom potrošnjom, prostranom kabinom s prtljažnikom dovoljnim za četvero odraslih, naprednom opremom i sjajnim voznim osobinama. Tako ne čudi ni da je ovaj segment SUV-a iznimno popularan zbog svih prednosti, kao ni činjenica da je Nissan Qashqai i nakon cijelog desetljeća najprodavaniji takav model u klasi diljem Europe. Cijena testiranog primjerka je iznosila 277.300 kuna do registracije što ga čini i najskupljim modelom u ponudi, ali je dobra vijest da cijene Qashqaija ipak startaju od 157.500 kuna za model 1.2 DIG-T Visia s benzincem od 115 KS i prednjim pogonom.