Uhvatili smo posljednjih nekoliko toplih sunčanih dana ove godine, sjeli u novi Fiat 124 Spider i pustili autu, ali i sebi na volju prije dolaska hladnoće i kiše koji vladaju ovih dana. Priznajemo - uživali smo. Jer spustiti krov sportskog roadstera sa stražnjim pogonom, upaliti motor, ubaciti u prvu i u dvoje krenuti na vožnju zabačenim cestama s vjetrom u kosi istinski je gušt kakav danas nudi još malo koji automobil, a da pritom nije obijesno skup. Sjedeći za volanom novog Fiata 124 Spidera Talijani su nas podsjetili na svoje najbolje dane kada su gradili sportske roadstere: nekadašnji 124 Spider se pojavio 1966. godine i u sljedećih je gotovo 20 godina, koliko je opstao na tržištu stekao poseban status među fanovima sportskih roadstera. Sredinom devedesetih pak, predstavljen je bio model Barchetta, tipičan izdanak talijanske škole dizajna, koji se proizvodio u pogonima karoserijske radionice Maggiora i vrlo zabavan za vožnju, no nastao je na platformi Punta, a snaga se prenosila na prednje kotače, pa za puriste to jednostavno nije bilo to.
Foto: Marin Tomaš
U međuvremenu je jedan drugi roadster gradio karijeru, točnije Mazda MX-5 koja se pojavila krajem 80-ih s receptom za uživanje stare škole, baš poput Alfe Spider, Triumpha Spitfire ili Fiat 124 Spider, dakle s motorom postavljenim sprijeda uzdužno i stražnjim pogonpm te opstala sve do danas. Nije li stoga Fiat mogao danas pronaći boljeg partnera za ponovno stavljanje kultnog 124 Spidera na kotače? Nije, jer tamo gdje je Fiat stao, nastavila je Mazda s MX-5, modelom koji danas čini osnovu 124 Spidera, pa je priča zaokružena. Talijani su pritom svom 124 Spideru koji s traka silazi u Hirošimi u lim utisnuli karakteristične linije slavnog pretka te ispod poklopca ugurali četverocilindarski turbo motor koji japanskom sportskom roadsteru kojeg pogoni atmosferski motor, daje jedan potpuno novi, silovit i beskompromisan karakter. Po mnogima, 124 Spider je na kraju vizualno atraktivniji od originala, no po nama, ono čemu se u Hirošimi i Torinu dodatno trebala posvetiti pažnja jest unutrašnjost koja je osim amblema na upravljaču potpuno identična u oba automobila.
S druge stane, način otvaranja platnenog krova, od kojega jednostavniji, brži i učinkovitiji teško možemo zamisliti, također je isti kod oba modela. Otvaranjem ručice uz središnji dio okvira oslobođeni krov vozač samo treba elegantno zabaciti preko glave. Vratimo se motoru: pod prednjim poklopcem je ugrađen već spomenuti Fiatov turbo četverocilindraš i to 1,4-litreni Multiair sa 140 KS, snagom sličan osnovnom motoru u MX-5, ali prema dojmu bitno drukčiji premda pokreće 150 kg teži auto od MX-5. Spremno povuče već pri manjem broju okretaja, ali najuvjerljivije djeluje u središnjem polju okretaja, od 2500 do 5000/min. Pritom se i lijepo čuje i zapravo bi po sluhu teško bilo procijeniti je li posrijedi turbinom hranjeni stroj. Uz očekivano izvrstan mjenjač, koji se od onoga u MX-5 razlikuje izgledom i malo drukčije posloženim omjerima (jednako je precizan i brz), troši poprilično šaroliko što uvelike ovisi o stilu vožnje - od finih 6,5 do 11 litara bez puno muke na punom gasu.
U vožnji na otvorenoj cesti bez prometa može biti strahovito brz i to mu leži dobro koliko i kontrolirano klizanje zavojima, bez obzira na veću masu od MX-5. Usto ovjes je malo drugačije podešen, pa 124 Spider djeluje udobnije od MX-5, pa na koncu dolazimo do zaključka kako je bez obzira na sve, 124 Spider drukčiji automobil u vožnji, s malo drukčijom filozofijom, koja nije toliko usmjerena na skidanje desetinki u vožnji zavojima pa se sa 124 Spiderom fino da i krstariti, čak i na autocesti s podignutim krovom bez puno buke do 150 km/h. Na koncu i cijena: ulaz u svijet Fiata 124 Spider stoji najmanje 245.720 kuna do registracije, ali odmah s vrlo bogatom opremom što donekle može opravdati razliku od oko 50.000 kuna više nego što stoji osnovna Mazda MX-5. Tko želi više tu je i bogatiji paket Lusso kao i 170 KS snažan Abarth 124 Spider...
Ukratko Po pitanju izgleda, izrazito dugačak prednji kraj je uz masku hladnjaka koja u sjećanje priziva onu s originala iz 1966., i najzaslužniji za poseban karakter Fiata 124 Spider. Stražnjica mu je jednako upečatljiva, što je definiralo njegove vanjske mjere. Sve to dovodi nas do podatka kako je Talijanka čak više od 13 cm dulja od Japanke, što je otišlo na prevjese dok je osovinski razmak ostao isti Praktična strana, očekivano, nije baš za dijeljenje petica jer u 140 litara velik prtljažnik (10 više od MX-5) ne stane previše no za vikende u dvoje sasvim dovoljno. Izuzmemo li Fiatovu značku i malo drukčiju ručicu mjenjača, kokpit je ovdje praktički jednak onomu u MX-5: jednostavan, ali oku i ruci ugodan te ponajprije funkcionalan 1.4 T M-Air TEHNIČKI PODACI Motor turbobenzinski, 4 cilindra Obujam 1368 ccm Snaga 103 kW/140 KS pri 5000 o/min Moment 240 Nm pri 2250 o/min Mjenjač ručni, 6 stupnjeva Pogon prednji Dimenzije 405,4x174x123,3 cm Osovinski razmak 231 cm Prtljažnik 140 litara Gume 195/50 R16 Masa 1125 kg Ispuh CO2 148 g/km MJERENJA Brzina 217 km/h 0-100 km/h 7,5 sekundi Potrošnja 8,8 l/100 km Cijena 245.720 kuna S doplatama 249.343 kune OPREMA SPIDER • sklopivi krov s akustičnom oblogom • upravljač i mjenjač presvučeni kožom • touring ovjes • stražnji pretinac s mogućnošću zaključavanja • detalji unutrašnjosti u srebrnoj boji • klima-uređaj • putno računalo • crni rollbar pokrov • dvostruka ispušna cijev • alunaplaci • gume 195/50 R16… DOPLATE • metalik boja / kupno 3420 kn |
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....