Gdje vi okom, tu on skokom... Tako je najlakše opisati ponašanje Peugeota 108 na gradskim ulicama, gdje je francuski mališan zahvaljujući dužini od 347 cm i krugu okretanja od svega 9,6 metara spretan poput čigre. No, to nije ništa novo. Sve to saznali smo još 2005., kad je joint - venture projekt Toyote i PSA rezultirao s tri tehnološki gotovo identična modela - Toyotom Aygo, Citroenom C1 i Peugeotom 107.
Temelji projekta nisu se značajnije mijenjali niti 2015., kad je predstavljena druga generacija. Tri mališana nastavili su dijeliti platformu osovinskog razmaka 2,34 metra na kojoj su se kotrljali i prethodnici, kao i motore i mjenjače, konstrukciju ovjesa... Pa i proizvodne pogone u češkom Kolinu. Jedno je Peugeot tada ponio novu oznaku 108...
Sada je došlo vrijeme za zatezanje bora, a s obzirom na ozbiljnu konkurenciju u međuvremenu pridošlu na tržište (Volkswagen Up!, Hyundai i10...) ne čudi što se redizajn nije sveo tek na nove presvlake sjedala i moderniju prednju masku. Uz dizajnerske dorade unaprijeđeni su i ovjes i motor, a popravljena je i zvučna izolacija.
Najviše novosti vezano je uz provjereni trocilindarski benzinac 1.0 s promjenjivim vremenom otvaranja ventila koji je prošao kroz niz dorada – dotjeran mu je sustav ubrizgavanja, povećan omjer kompresije, unaprijeđeno hlađenje i smanjeno trenje, a rezultat je tiši i uglađeniji rad, više snage i manja potrošnja.
Doduše, da je došlo do porasta snage na 72 KS (+3 KS) jasno je tek pri pogledu na tablicu s tehničkim podacima. Isto tako, u tablicu se treba zagledati i da bi se primijetilo da 108 sad stotku hvata za 12,6 sekundi, 0,8 sekundi brže nego prije... U gradskoj vožnji kakvoj je 108 i namijenjen, međutim, to nije nikakav nedostatak, tim više jer sasvim solidno ubrzava među semaforima.
S druge strane, motor primjetno mirnije radi (čemu pridonose i novi nosači motora spremni učinkovitije zauzdati vibracije) te podrhtava samo kad je hladan, a oduševljava i niska potrošnja. Čini se, doduše, nemogućim postići tvornički deklariranih 4,1 litru, no niti potrošnja od 4,8 litara uopće nije loš rezultat. Tim više kad se većim dijelom vozi po gradu...
Pritom treba reći da bi zavodljivo frktavi benzinac nudio još uvjerljiviji dojam uz kraći i precizniji hod 5-stupanjskog ručnog mjenjača, iako njegov proračun s dužim omjerima koji omogućuje razvlačenje okretaja u nedogled zna biti i zabavan. Vozeći se u trećem stupnju bez problema smo krstarili cijelim gradom, dok smo ga na obilaznici razvrtili sve do 130 km/h. S druge strane, u pretjecanjima i strmijim usponima - pa čak i onima u garažama - 108 pokazuje slabosti i treba dobro paziti na broj okretaja motora.
Najbolji dojam, očekivano, 108 ostavlja tijekom vožnje gradskim ulicama. Poskakivanje i drmusanje se zbog malih dimenzija ne može izbjeći, posebno kad se vozi po cesti s poprečnim neravninama, no francuski mališan je sasvim primjereno upravljiv i gradom se s njim vrluda udobno i gotovo žmirećki. Za upravljačem se pritom nije teško smjestiti u željeni položaj, iako je i dalje namjestiv samo po visini.
Tome pomaže vozačevo sjedalo podesivo po visini, ali i sasvim solidna prostranost na prednjim sjedalima gdje putnike okružuje zgodno dizajnirana prednja armatura presvučena uglavnom tvrdom, ali kvalitetnom plastikom nesklonom škripanju. Nedostatak centimetara izraženiji je straga, iako se i ondje može sasvim ugodno smjestiti tijekom kraćih gradskih vožnji.
Peugeot 108 tako ima sve što se može poželjeti od gradskog minija, no prodaju bi mu mogla ozbiljno sputavati najbliža konkurencija. I to ponajviše radi cijene - osnovna izvedba Active (klima, el. podizači prednjih stakala, putno računalo...) nudi se od 78.990 kuna, osnovni Citroen C1 dobiva se za 78.300 kn, dok se početni Aygo nudi za povoljnijih 73.600 kuna.
Ukratko
Preglednost straga nije loša, pa nitko neće žaliti što se parkirni senzori ne nude niti uz doplatu. Tko nije siguran u svoju procjenu može si pomoći parkirnom kamerom (2500 kn)
Trocilindarski benzinac 1.0 s promjenjivim otvaranjem ventila prošao je niz dorada, a rezultat je, između ostaloga, porast snage na 72 KS
Prednja svjetla imaju jasan “potpis” Peugeota i jedan su od elemenata zbog kojih će ljudi 108 na cesti teško zamijeniti za njegove blizance Aygo ili C1
Prednja stakla pomiču se na struju već od osnovne opreme Active, dok se stražnja stakla u svim izvedbama otvaraju “na kant”. U opremi Allure dolaze dodatno zatamnjena za 1000 kn
Unutarnji dekor “Jusa Green” dodatno je razigrao prilično mladenački dizajniranu unutrašnjost, uglavnom izrađenu od tvrde, ali kvalitetne plastike
Sjedala su udobna, poziciji za upravljačem nema se što prigovoriti, a uz prtljažnik od 196 litara sasvim opušteno se može i u ozbiljniji šoping
Francuski mališan je primjereno upravljiv i gradom se s njim vrluda udobno i gotovo žmirećki. Ipak, drmusanje na neravninama teško je izbjeći uz kratki međuosovinski razmak
Benzinac i nakon tehnološkog dotjerivanja nije baš “sportski tip”, no potrošnju je uz malo pažnje moguće držati ispod 5 litara, čak i kad se uglavnom vozi gradom
1.0 VTi
Tehnički podaci
Motor atmosferski benzin
Obujam 998 ccm
Snaga 53 kW/72 KS pri 6000/min
Moment 93 Nm pri 4400/min
Mjenjač ručni, 5 stupnjeva
Pogon na prednje kotače
Dimenzije 347 x 162 x 146 cm
Osovinski razmak 234 cm
Prtljažnik 196/780 litara
Gume 165/60 R15
Težina 915 kg
CO2 ispuh 93 g/km
Brzina 160 km/h
0-100 km/h 14,1 sekundi
Potrošnja 4,8 l/100 km
Cijena 88.800 kuna
S doplatama 93.700 kuna
OPREMA Allure
alu naplaci od 15 cola • ručna klima • limitator brzine • zaslon osjetljiv na dodir od 7 inča • Mirror Screen • Bluetooth • USB priključak • kožom presvučen upravljač i ručica mjenjača • putno računalo • el. grijani i podesivi retrovizori • el. podizači prednjih stakala • vozačevo sjedalo podesivo po visini • maglenke • rezervni kotač umanjenih dimenzija
DOPLATE
• unutrašnji dekor Jusa Green • metalik lak Fizz zelena • dodatno zatamnjena stražnja stakla • Ukupno 4900 kn
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....