Španjolska Cupra je kao sportska marka VW koncerna posljednjih godina, malo, po malo, izgradila status te stvorila ime na auto tržištu. Jedan od najprodavanijih modela marke trenutno je Formentor, sportski SUV C-segmenta fantastičnog izgleda i dobro odmjerene cijene te široke motorizacije što mu je i donijelo velik uspjeh, kako diljem Europe, tako i kod nas.
No, Cupra je uhvatila i priključak u općoj elektrifikaciji ponudivši model Born, očekivano sportske orijentacije. Ovaj atraktivni kompaktni "strujić" dijeli modularnu MEB platformu za električne modele s Volkswagenom ID.3, ali su se Španjolci itekako potrudili da Borna možemo doživljavati kao samosvojan model.
Ekskluzivniji i atraktivniji, oštriji i rekli bismo sportskiji nastup, karakterističan za sve Cupra modele ima i Born i po gotovo ničemu ne daje naslutiti da je tehnički blizanac VW-a ID.3, osim dimenzijama karoserije (dug je 4324 mm, širok 1809 mm, visok 1540 mm) te osnovnim oblikom koji upućuju na srodstvo.
Izgled
U svijetu električnih automobila Born djeluje atraktivno i napeto s niskim "nosom", velikom rešetkom u braniku i uskim svjetlima sprijeda, te spojenim LED svjetlima straga, čemu sjajno odgovara veliki difuzor u braniku.
Španjolci su brinuli i za detalje pa tako osim palete vrlo atraktivnih boja s karakterističnim bakrenim akcentima te reljefnim umetkom u stražnjem nosaču krova koji prelazi u spojler, Born dolazi s naplacima od 20 cola što "na hrpi" cjelinu čini vrlo privlačnom.
Unutrašnjost
Premda u kabini dijeli arhitekturu kokpita i unutrašnjost s ID.3, atmosfera je u Cupri Born bitno razigranija zahvaljujući drugačijem izboru materijala i boljim, sportskim, ali i dalje udobnim sjedalima. Armatura ima čišće linije i površine, dodirni zaslon multimedije od 12 inča zakrenut prema vozaču je velik i pregledan, a takav je i head-up zaslon s proširenom stvarnošću.
Grafika multimedije je vrlo solidna, odabir menija je dobro promišljen i logičan, a zaslon s osnovnim informacijama iza upravljača smješten je točno u vidno polje. Gotovo jednovolumenska prostranost sprijeda i straga je velika kvaliteta Borna koju je donijela MEB platforma s razmakom između osovina od 2,8 metara. Pritom je prtljažnik od solidnih 385 litara ravnih stranica lako dostupan.
Pogon
Cupra Born raspolaže jednom od najnaprednijih varijanti pogona za električne modele VW Grupe. Na tržište dolazi s baterijom od dva kapaciteta smještenoj u podnici. Slabija od 58 kWh (62 brutto) dolazi u kombinaciji s elektromotorom snage 150 KS ili 204 KS te 310 Nm, dok veća ima kapacitet od 77 kWh (82 kWh bruto) koja osigurava veći doseg.
Opcija e-boost povećava kratkotrajno izlaznu snagu do 231 KS i 310 Nm i može se dobiti kod oba kapaciteta baterije. Pritom je pogonska osovina stražnja, a poviše je smješten spomenuti sinkroni elektro motor s permanentnim magnetom.
U vožnji
Prebacivanjem prekidača smještenog iza upravljača u položaj "drive" testni Born 77 e-Boost kreće u tišini uz lagano zujanje koje dopire u kabinu. Ako želite sav potencijal, ovakav Born u sportskom profilu rada uz aktiviranje e-boost tipke trenutno, ali kontrolirano oslobađa punu snagu. Tada do 50 km/h stiže već za 2,9 sekundi i do 100 km/h za 6,9 sekundi. Međuubrzanja su također odlična, pa Born od 60 do 100 km/h stiže za 3,8 sekundi.
231 KS i 310 Nm osiguravaju uvijek sjajan odziv na gas, snaga se isporučuje linearno, a prijelaz između prikupljanje energije kočenjem i samog kočenja radi glatko.
Masa nije mala, ali opet, s malo manje od dvije tone lakši je od električnih modela iz viših klasa. To u kombinaciji s kompaktnim mjerama i aerodinamičnom karoserijom dobro utječe na potrošnju i domet, ali i vozne osobine. U zavojima se osjeti fina izbalansiranost, Born ima jako dobro držanje i trakciju, volan je precizan, ovjes je čvrst, a stražnji mu pogon sjajno pristaje. U području uživanja za volanom Bornu može konkurirati malo koji model na tržištu, ako uopće koji u klasi...
Jake kočnice (premda straga bubanj) odlično podnose pozamašnu masu, a ako vozite brže regionalnom cestom dobro je prebaciti u program B koji uključuje regenerativno kočenje, pa pred zavojima nema ni potrebe jako kočiti.
Punjenje i doseg
Velika baterija od 77 kWh izvor je odličnog dometa u svakodnevici, bez izražene toliko tipične anksioznosti za vlasnike električnih automobila. Na otvorenoj Cesti Born troši oko 15, do 16 kWh na svakih 100 km, što znači da ako vozite prema ograničenjima, s jednim punjenjem imate doseg do 500 kilometara.
Samo u gradu Born je isto dobar s 450 km dometa, a kombinirano, primjerice od Zagreba do otoka Paga (autocesta/magistrala preko Senja) stiže s jednim punjenjem, a da vam ostane još 22 posto baterije (pritom na 130 km/h na autocesti troši i 22 kWh). No, na Pagu vas dočekuje brzi HEP-ov punjač gdje za 36 minuta ponovo stižete ponovo do 90 posto baterije.
Zaključak
Generalno, s ovakvim Bornom možete računati realno s dosegom od 400 do 450 kilometara što je dovoljno za većinu potreba prosječnog korisnika. Naravno, ako imate mogućnost punjenja kod kuće, što je trenutno bitno jeftinija opcija od punjenja na brzim punjačima (posebno na autocestama), teško se oteti dojmu kako se Cupra Born u ovakvoj varijanti nameće kao jedan od najboljih strujnih modela na tržištu koji sjajno spaja atraktivan nastup, performanse, domet i vozne osobine.
"Kamen spoticanja" jedino bi mogla biti cijena od 49.150 eura do registracije (osnovna 43.830 eura). No, ako ste baš naumili kupiti električni automobil, računajte na poticaje koji su najavljeni za jesen pa bi i ta bi prepreka mogla biti premošćena...
Tehnički podaci
Born 77 e-Boost
Motor sinkroni elektromotor, straga
Najveća snaga 170 kW (231 KS)
Trajna snaga 70 kW (95 KS)
Najveći moment 310 Nm
Baterija 77 kWh, litij-ionska
Najveća snaga punjenja 120 kW
Pogon stražnji
Mjenjač direktan prijenos, 1 brzina
Ovjes sprijeda McPherson, straga multilink
Kočnice ventilirani diskovi 330/bubnjevi 280 mm
Gume 215/50 R 19, Continental
Dimenzije 432 x 181 x 154 cm
Osovinski razmak 277 cm
Prtljažnik 385 litara
Masa (testni) 1960 kilograma
Najveća brzina 160 km/h
0-100 km/h 6,9 sekundi
Prosječna potrošnja (WLTP) 15,7 kWh/100 km
Prosječna testirana 18,2 kWh/100 km
Doseg 552 kilometra (WLTP)
Doseg testirani 430 kilometara
AC wallbox punjenje (11 kW) oko 7,5 sati
DC brzo punjenje (50 kW) oko 35 minuta
Jamstvo 6 godina/150.000 km
Na bateriju 8 godina/160.000 km
Cijena 49.150 eura
Cijena s doplatama 55.680 eura
SERIJSKA OPREMA - LED svjetla • alu-felge 19” Typhoon 31/1 • parkirni senzori • automatska dvozonska klima • grijanje prednjih sjedala • multimedijsko-informativno-zabavni paket Full Link s dodirnim ekranom 12”• 4 ulaza USB C • sportski volan i sjedala • sportski ovjes • senzori kiše i svjetla • aluminijske papučice • dekorativne površine • ambijentalna rasvjeta • profili vožnje • paket sigurnosnih asistenata • kabel Mode 3 za AC punjenje Typ 2...
DOPLATE TESTNOG AUTA - metalik boja • crna stražnja stakla • alu-felge Typhoon 31/2 • grijanje sjedala i mlaznica za stakla • head-up • prošireni paket sigurnosnih i navigacijskih asistenata Pilot 1 • funkcionalni paket Tech M • Ukupno 6625 eura
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....