Kad je sredinom šezdesetih britanski Land Rover poželio za asfalt prikladnije izdanje svog tada jedinog i nezaustavljivog, ali grozno neudobnog i sporog terenca Serije II (prethodnice Defendera), razvojni inženjer Geoff Miller dao je na stražnji kraj tridesetak prototipova i predserijskih automobila prije izlaska iz tvorničkog kruga nalijepiti natpis Velar. Čak je u Londonu registrirao i poduzeće pod istim nazivom, koji na talijanskom znači obaviti velom (velare). Sve ne bi li prikrio da je zapravo riječ o sasvim novom modelu Land Rovera – godinu dana kasnije predstavljenom prvom Range Roveru. Nije to tada, međutim, bio luksuzni SUV kao današnji Range Roveri. S proizvodnih je traka silazio terenac – u prvih desetak godina isključivo s trojim vratima – s reduktorom, otvorom za kurblu u masci hladnjaka te sjedalima i plastičnim sjedala koja su se mogla oprati i crijevom za zalijevanje vrta. Bez serva, bez klime, bez automatika...
Foto: Ivan Lacković
Danas, gotovo punih pola stoljeća kasnije, Range Rover je sa svoja četiri modela – Evoque, Range Rover, Range Rover Sport i sada Velar – jedan od vodećih proizvođača luksuznih automobila, uz bok Audiju, BMW, Mercedesu, Jaguaru... A uvjerljivo najprivlačniji model u ponudi tvrtke u vlasništvu indijskog kralja čelika Ratana Tate jest upravo novi Velar. S ponosnih 4,80 metara duljine i 2,03 širine, ali i krovom na svega 1,67 metara na cesti djeluje spektakularno i najbolje je priznanje ekipi dizajnera pod vodstvom iskusnog Gerryja McGoverna (61).
Samo za usporedbu, 43 centimetra je dulji i 13 širi, a samo 3 centimetra viši od Evoquea.Ništa manje spektakularno ne djeluje ni unutrašnjost s digitalnom instrumentnom pločom i dva na dodir osjetljiva zaslona za upravljanje svim sporednim detaljima. Premda traži privikavanje, Touch Pro Duo podjednako je privlačan i samorazumljiv kao iDrive (BMW) ili Command (Mercedes). Za upravljačem se sjedi ugodno nisko za Range Rover, a mjesta je i straga sasvim dovoljno čak i za putnike više od 190 centimetara. I ne manjka luksuza. Od unutrašnje strane krova obložene antilopom i sjedala presvučenih Windsor-kožom, preko projekcije brzinomjera i navigacije na vjetrobran do već tradicionalno sjajnog hi-fi uređaja Meridian sa 17 zvučnika i 825 watta. Materijali i izrada su besprijekorni, kao što se i očekuje od Range Rovera.
Jedino što nije off-roader. Velar se, naime, kotrlja na aluminijskoj platformi iQ, kao i Jaguarove limuzine XE i XF, odnosno SUV F-Pace, od kojega je dulji samo 7,2 centimetra, ali zato skuplji priličnih 108.000 kuna. Riječ je o sprijeda uzdužno ugrađenom motoru koji putem automatskog mjenjača pokreće stražnje kotače, a po potrebi uključuje i prednje. Bez reduktora, pa ga s dalekim pretkom s kraja šezdesetih povezuju još tek raskošna udaljenost od tla (21,3 cm) i priličan gaz (65 cm). Pod poklopcem je stari znanac – 3,0-litreni V6 dizelaš s paralelnim sekvencijalnim turbopunjačima, čije posljednje izdanje razvija 300 KS. I doslovce se poigrava ne pretjerano teškim Velarom (1959 kg). Za kratkih 6,5 sekundi ispaljuje ga do stotke, za svega 4,9 sekundi stiže od 80 do 120 km/h, a u lijevoj traci Autobahna potjera ga do za SUV uvjerljivih 241 km/h. Tajna je u okretnom momentu od 700 Nm pri svega 1500 okretaja, ali i sjajnom 8-stupanjskom automatskom mjenjaču 8HP70 njemačkog specijalista ZF, koji je zaslužan i za suzdržanu potrošnju – 9,5 litara, što znači da s jednim točenjem do čepa prijeđe pristojnih 700 km.
I, baš kao i Velar iz 1969., lijepo se vozi. Manje podupravlja, manje tone u opruge na kočenju, manje se naginje u zavojima, a i osjećaja je na upravljaču nijansu više nego u 8 centimetara duljem Range Rover Sportu. I podjednako je udoban zahvaljujući serijskom zračnom ovjesu, čak i s niskoprofilnim gumama 265/40 ZR22. Jeftin, dakako, nije. Već osnovni turbodizelaš 2.0D sa 180 KS s osnovnim paketom opreme Base stoji priličnih 560.485 kuna (74.000 eura). Snažniji V6 dizelaš s 300 KS već se penje na 709.485 kuna (93.700 eura), što uz najskuplji paket opreme HSE i svu zamislivu dodatnu opremu raste na vrtoglavih 1,144.316 kuna (151.000 eura).
Ukratko Bakrena rebra na otvorima za zrak u prednjem odbojniku dio su kućnog tuninga (paket R-Dynamic). Kvake koje iskaču zaštitni su znak svakog Velara Najsnažniji V6 dizelaš s 300 KS i 700 Nm lijepo se nosi s 1,96 tona teškim Velarom i ne troši pretjerano. Alunaplaci od 22 cola dio su dodatne opreme čak i u najskupljem paketu HSE S lijepih 4,8 metara duljine i ponosnih 2,03 metra širine, ali i niskim krovom na svega 167 centimetara od tla dvobojni Velar na cesti izgleda spektakularno i uvjerljivo je najskladniji Range. Izrada i materijali su besprijekorni, kao i u svim novijim Range Roverima. Posvuda samo najfinija koža, brušeni aluminij, staklo... plastike ima tek u tragovima Prtljažnik, dakako s električnim otvaranjem, proguta uvjerljive 673 litre, s preklopljenim naslonima stražnje klupe čak 1731 Carstvo zaslona: jedan za instrumentnu ploču, drugi za upravljanje informativno-zabavnim sustavom i treći za podešavanje rada motora, mjenjača, pogona 4x4... I još dva minijaturna za klimu i grijanje, odnosno hlađenje sjedala. Straga zahvaljujući pristojnom međuosovinskom razmaku od 2,87 metara ima sasvim dovoljno mjesta i za ljude visoke 190 cm. Grijanje stražnjih sjedala je doplata je i u paketu HSE Velar 3.0D V6 TEHNIČKI PODACI Motor dizelski,6 cilindara, 2993 ccm Snaga 221 kW/300 KS pri 4000 o/min Okr. moment 700 Nm pri 1500 o/min Pogon 4x4 Mjenjač automatski (8 stupnjeva) Dimenzije 480x203x167 cm Osovinski razmak 287 cm Prtljažnik 673–1731 litra Gume 265/40 ZR22, Pirelli Scorpion Zero Težina 1959 kg Jamstvo 2 godine/100.000 km Mjerenja Najveća brzina 241 km/h 0-100 km/h 6,5 sekundi Potrošnja 9,5 l/100 km Cijena 709.485 kuna S doplatama 1,144.316 kuna Serijska oprema: aut. klima • diodna glavna svjetla • zračni ovjes • el. poklopac prtljažnika • grijana i hlađena prednja sjedala s memorijom i masažom • koža • hi-fi sa 17 zvučnika • digitalna instrumentna ploča • aktivni tempomat • aut. kočenje u nuždi • aluminijski naplaci (21 col)... Doplate: metalik boja • grijani upravljač • panoramski krov • zatamnjena stražnja stakla • head-up • aktivni stražnji diferencijal • aluminijski naplaci (22 cola)... |
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....