Stariji se još živo sjećaju kultnog VW-a Type 2, drugog Volkswagena u povijesti nakon Bube (Type 1), lansiranog još daleke 1950. kao kombi sa stražnjim pogonom i straga ugrađenim boxerom VW Bube. Svjetsku je slavu stekao šezdesetih i sedamdesetih kao jeftini putnički kombi kojim su djeca cvijeća putovala po glazbenim festivalima poput Woodstocka, a kasnije se našao i u desecima filmova, glazbenih spotova i omota albuma (Bob Dylan, Beach Boys...). Mlađi ga, pak, znaju iz videoigara poput Tony Hawka ili Grand Theft Auta.
Današnje izdanje, kao studija prvi put prikazano još 2017. na salonu u Detroitu, a u konačnom obliku u proljeće 2022., istini za volju više nema dvodijelno prednje staklo, ali gotovo sve ostalo isto je kao na originalnom Type 2 (T1) iz 1950. I prednja maska u obliku slova V, i dvobojna karoserija, i kratki prevjesi, i broj preveliki zaštitni znak VW.
Čak i straga ugrađeni motor i stražnji pogon. Jedino što tri crte na stražnjem krovnom nosaču više podsjećaju na drugu generaciju (T2), a svjetla nisu okrugla, već duguljasta, kao na ostalim električnim Volkswagenima iz obitelji ID. Što se dizajna tiče, Volkswagen je pogodio u sridu, kao 1997. novom Bubom. Ništa čudno, jer projekt je vodio iskusni Klaus Zicyora (61), rođeni Bischoff, koji je čitav svoj radni vijek, od 1989. do odlaska u mirovinu 1. siječnja 2023., proveo u Wolfsburgu, gdje je sredinom devedesetih s J. Maysom i Peterom Schreyerom sudjelovao i u revivalu Bube.
ID. Buzz zasad postoji samo s kratkim međuosovinskim razmakom i to kao peterosjed ID. Buzz Pro i kao kombi ID. Buzz Cargo, a krajem godine pojavit će se i u produljenom izdanju sa šest sjedala. Kotrlja se na Volkswagenovoj električnoj platformi MEB, koju dijeli s Audijem Q4 e-tron, Škodom Enyaq iV, VW ID.3, ID.4 i ID.5, ali se proizvodi u Hannoveru, zajedno s ostalim modelima iz gospodarskog programa – Transporterom (T6) i Multivanom (T7). Sa svojim je 4,71 metrom čitavih 26 centimetara kraći od VW Multivana, ali je dva centimetra širi (196 centimetara) i dva milimetra viši (191 cm) od putničkog kombija koji je 2021. zamijenio VW Caravellu.
Prednost? Prostora je u unutrašnjosti u izobilju, ne samo za glave, nego i za koljena i ramena, a pogotovo u prtljažniku od 1121 litre. S preklopljenim naslonom stražnje klupe može se i na godišnji odmor, jer naslon s doplatnim dvostrukim podom (Multiflex Board) u prtljažniku tvori 120 centimetara širok i 223 dug ležaj. Kao uži bračni krevet. A budete li se selili, straga je dovoljno prostora za europaletu, samo budite oprezni jer ID. Buzz smije prevesti samo 458 kilograma. Sjedala u drugom redu, međutim, prilično su kratka, a i sjedi se uspravno kao u kombiju.
Unutrašnjost baš nimalo ne podsjeća na stari Type 2, već na nove električne Volkswagene, prije svega ID.3. Ista minijaturna, ali pregledna instrumentna ploča ispred upravljača, ista rotirajuća ručica mjenjača iza upravljača, isti na dodir osjetljivi središnji zaslon... I, nažalost, isti isključivo virtualni prekidači za temperaturu i glasnoću, kao i ista tvrda plastika.
Lijepo oblikovana i u svim smjerovima podesiva sjedala ne umaraju čak ni na duljim putovanjima i presvučena su recikliranom plastikom (kože nema ni uz doplatu), a samo stepenica na ulazu podsjeća na blisko srodstvo s Multivanom. Straga je iznenađujuće pregledan, jedino je sprijeda teško odrediti gdje završava odbojnik.
Pokreće ga na stražnju osovinu ugrađeni Volkswagenov elektromotor APP 310 sa stalnim magnetima i 204 KS, koji zajedno s jednostupanjskim mjenjačem teži svega 90 kilograma, a proizvodi se u pogonima u njemačkom Kasselu i kineskom Tianjinu, u godišnjoj nakladi od – pazite sad – 1,4 milijuna primjeraka, a bez ikakvih poteškoća pokreće priličnih 2,5 tona težak ID. Buzz.
Već za 3,7 sekundi ubrza dovoljno da može pratiti gradski promet (50 km/h), a za minivan i više nego pristojnih 10,2 sekunde dohvati 100 km/h. Lakoćom i pretječe na otvorenoj cesti, jer od 60 do 100 km/h ubrza za kratkih 5,5 sekundi. Tajna je, dakako, u svakom trenutku raspoloživih 310 Newton metara. Jedino se na autocesti ne osjeća kao kod kuće, već se drži desne trake, jer je krajnja brzina elektronički ograničena na 145 km/h.
S razlogom. Unatoč za minivan prilično niskom koeficijentu otpora zraka (0,29), poprečni presjek od 3,7 metara četvornih na autocesti A6 od Zagreba do Rijeke čak i uz opreznu vožnju diže potrošnju na 28 kWh/100 km, koja se ni na otvorenoj cesti ne spušta ispod 22 kWh/100 km. U prosjeku, dakle, valja računati s 25 kWh/100 km, što znači da s jednim punjenjem zasad jedine baterije od 82 kWh, odnosno neto 77 kWh, može prevaliti oko 310 kilometara.
Pritom raduje podatak da baterija podržava punjenje istosmjernom strujom do 170 kW, odnosno da mu je za punjenje od 5 do 80 posto potrebno svega 30 minuta. U teoriji. Nama je na brzom punjaču na benzinskoj crpki u Kupjaku bateriju je s početnih 5 do 50 posto napunio za svega 17 minuta, a na wallboxu u garaži se redovito punio za manje od osam sati do 100 posto.
Osim izgleda, ID. Buzz najugodnije nas je iznenadio u vožnji. Za početak, nevjerojatno je tih. Ne mislimo pritom samo na elektromotor, već i na izostanak uobičajene buke guma i šuma vjetra. Zvučna je izolacija čudesna. Isto vrijedi i za udoban ovjes, pogotovo u kombinaciji s aluminijskim naplacima od 19 cola i visokoprofilnim gumama 235/55 R19. Što, međutim, ne upiju gume, ispeglaju opruge i amortizeri. Neugodno se strese jedino pri prelasku preko kratkih poprečnih neravnina, jer je stražnji ovjes podešen pretvrdo. Dok je cesta, međutim, glatka, ID. Buzz je vraški brz, par koplja brži od Multivana.
Električna platforma, naime, otvorila je prostor za složenu multilink stražnju osovinu, pa 4,7 metara dug minivan s osovinama razmaknutim gotovo tri metra kroz zavoje juri kao vlak po tračnicama, pogotovo s jednom papučicom i regeneracijom na najjače (straga su bubnjevi). Samo ne treba pretjerivati na ulascima u zavoje, jer snažno podupravlja, a prilično rano uključuje se i ESP. Upravljač nije ludo izravan (3,5 okretaja od kraja do kraja), ali pruža dovoljno informacija s ceste, a uvjerljive i na pregrijavanje otporne su i kočnice (35,7 metara s početnih 100 km/h).
Jedino je osjećaj na papučici grozan, kao i kod svih električnih automobila zbog grubog prijelaza s regenerativnog (elektromotorom) na mehaničko kočenje (kočnim čeljustima i diskovima od čak 360 mm). Kad smo već kod sigurnosti, ID. Buzz već iz tvornice dolazi sa svom silom anđela čuvara – od automatskog zadržavanja u prometnom traku i aktivnog tempomata do autonomne vožnje u prometnoj gužvi na autocesti i automatskog parkiranja. I po tom je pitanju najdalje odmakao kultnom Type 2.
To, nažalost, nije bez posljedica... S osnovnim paketom opreme ID. Buzz stoji priličnih 63.745 eura, a s doplatama kao u slučaju testnog automobila lako skoči na gotovo 80.000 eura, što čak i s prošlogodišnjih 9300 eura državnih poticaja za električne automobile još uvijek iznosi 70.700 eura. Slaba je pritom utjeha da ništa jeftinija nije ni rijetka konkurencija – skuplja je već i Opel Zafira e-Life (136 KS, 65.995 eura), a kamoli Mercedes EQV 300 (204 KS, 74.246 eura). I još izgledaju dosadno...
Tehnički podaci
ID. Buzz Pro
Motor elektromotor sa stalnim magnetima
Snaga150 kW/204 KS
Okr. moment310 Nm
Baterijalitij-ionska, 82 kWh (neto 77 kWh)
Najveća snaga punjenja (AC)11 kW
Najveća snaga punjenja (DC)170 kW
Pogon stražnji
Mjenjač 1 stupanj
Ovjes sprijeda MacPherson, straga multilink
Kočnice sprijeda disk (358 mm)/straga bubanj (280)
Gume 235/55 R19, WinterContact TS 870 P
Dimenzije 471 x 196 x 191 cm
Osovinski razmak 299 cm
Prtljažnik 1121-2205 litara
Težina/nosivost 2542/458 kg
Krug okretanja 11,1 metar
Jamstvo5 godina/100.000 km
Jamstvo na bateriju 8 godina/160.000 km
Euro NCAP 5 zvjezdica
Proizvodnja Hannover, Njemačka
Mjerenja
Najveća brzina145 km/h
0-100 km/h 10,2 sekunde
60-100 km/h5,5 sekundi
Kočenje 100-0 km/h 35,5 metara
Potrošnja
Grad 24 kWh/100 km
Otvorena cesta 22 kWh/100 km
Autocesta 28 kWh/100 km
Prosjek 25 kWh/100 km
Doseg 310 km
Kućni punjač (11 kW/AC)*7,5 sati
Javna punionica (150 kW/DC)**30 minuta
Cijena ID. Buzz Pro 63.745 eura
S doplatama 79.789 eura
Serijska oprema - aut. dvozonska klima • diodna svjetla • aktivni tempomat • aut. kočenje u nuždi • aktivno zadržavanje prometnog traka • prepoznavanje prometnih znakova • el. podesivi, sklopivi i grijani retrovizori • grijani upravljač i prednja sjedala • grijani vjetrobran • pomoć pri parkiranju sprijeda i straga + kamera • aut. paljenje brisača i svjetala • središnji naslon za ruke • audiosustav s 5 zvučnika + bluetooth + 5x priključak USB-C • ambijentalna rasvjeta • bežično punjenje telefona • središnji zračni jastuk • akustični vjetrobran • klizna bočna vrata • zatamnjena stražnja stakla • el. poklopac prtljažnika • aluminijski naplaci (19 cola)...
Doplate - dvobojna karoserija • svjetlosna traka između prednjih svjetala • pametni ključ • alarm • aut. vožnja u prometnoj gužvi • pomoć pri promjeni voznog traka • aut. parkiranje • dodatna polica u prtljažniku + mreža • papučice od nehrđajućeg čelika • matrična diodna svjetla • navigacija • el. klizna bočna vrata • el. podesiva prednja sjedala s memorijom • kuka za prikolicu • alu-naplac (21 col)
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....