VREMEPLOV

25 GODINA LANCIJE Y: Ikona stila s potpisom velikog Enrica Fumie je s više od stotinu dostupnih varijanti pokrenula lifestyle trend kod gradskih auta

 

Nakon gradskog Fiata Una, Europskog automobila 1984. godine, stigao je Fiat Punto, također Europski automobil 1995. godine. Oba su nasljednici Fiata 127, pazite sad, Europskog automobila godine 1972.

Potvrda je to kako je Fiat oduvijek bio majstor za gradnju gradskih automobila, tri generacije, a sve tri okićene prestižnom titulom!

To nije uspjelo još nikom, premda je Fiat imao laureata i u drugim klasama (124, 1967. godine, 128, 1970. godine, Tipo, 1989. godine, Bravo/Brava, 1996, godine, Panda, 2004. godine, 500, 2008. godine).

No, ovo nije priča o Fiatu već o Lanciji Y. Naime, nekada dok je unutar FIAT koncerna marka Fiat bila zadužen za motoriziranje nacije, Lancia je bila zadužena za modele za zahtjevnije kupce.

S obzirom na to da nitko ne bi kupovao luksuzni Fiat Punto, ulogu luksuzne verzije gradskog automobila preuzela je Lancia.

Čim se pojavila kao nasljednik Lancije/Autobianchija Y10 koja se baziro na Fiatu Unu, bilo je jasno kako je rođena zvijezda gradskih ulica.

Teško je iz današnje perspektive kad postoji bezbroj najrazličitijih model na tržištu i kad je sve već viđeno pojasniti koliko je Y bio poseban u vrijeme kad je lansiran 1995. godine, dakle prije 25 godina.

Kombinirao je praktičnost, pa čak i prostranost premda dug tek 3,72 metra s bezvremenskom elegancijom Lancije, a nudio je stotine kombinacija boja, stilova uređenja i dodataka te se mogao potpuno prilagoditi kontekstu stila svakog kupca.

Izgled "Ypsilonke" je pritom bio doista nešto posebno i nesvakidašnje, a tako je i dan, danas.

Rafiniran stil u lim je utisnuo nekadašnji vodeći čovjek Pininfarine i šef Centro stile Lancije Enrico Fumia koji je 1980-ih i 1990-ih bio autor dizajna Alfi 164, Spidera i GTV-a, Maseratija 3200 GT, konceptnog Ferrarija F90, Lancije Lybre i Kappe... No uvijek je bio najponosniji upravo na Lanciju Y.

"Čim sam stigao u Lanciju 1991. predložio sam tri konceptna automobila kao bazu za dizajn serijskih projekata te bolju prepoznatljivost marke kroz dizajn. Međutim, šefovi Fiata su "prilagodili" dizajn Kappe i Lybre prema protokolima za produkcijske modele i nisam se mogao boriti protiv vjetrenjača poput Don Quijjotea."

"No, na moje iznenađenje, u dizajn Y nisu umiješali prste. Ypsilonu je tako ostala sva moć i bogatstvo stila koji sam mu inicijalno namijenio" - izjavio je u jednom razgovoru za talijanske medije Fumia."

A što to toliko posebno ima Y? Spoj modernog i klasičnog na najbolji mogući način s velikom pažnjom za detalje kao i najbolje materijalie u klasi što su bile njegove odrednice.

Dizajn je ono što određuje ovaj auto nastao na 70 mm kraćoj platformi Punta I i 10 mm niže postavljenom karoserijom.

Enrico Fumia

Karakteristični "lukovi" koji se protežu čitavom bočnom dužinom su nepogrešivi "trade mark" Ypsilona i osobni potpis Enrica Fumije.

Isto vrijedi i za praktično i elegantno rješenje kvake vrata "sakrivene" u središnji crni nosač krova kako bi se dobila čista linija karoserije dok je prednji kraj izveden kao "luk" podsjeća na povijesnu Aureliju.

S početkom prodaje su bila dostupna tri paketa opreme LE, LS i LX te potom i Elefantino Blu, Elefantino Rosso i Cosmopolitan.

Uz 12 standardnih boja na izbor, Lancia je za Y u programu personalizacije "Kaleidos" ponudila još 25 nijansi plave, 16 nijansi ljubičaste, 25 nijansi zelene, 15 sivosmeđe boje, i 19 crvenih!

U kombinaciji s uređenjem unutrašnjosti kroz 3 paketa moglo se birati više dezena i boja tkanina koje su se mogle dobiti i u boji karoserije, a dostupno je bilo i nekoliko boja sjedala i obloga vrata i kokpita od alcantare ili čak najfinije Connolly kože.

I umeci na kokpitu su mogli biti izvedeni od drva, aluminija, plastike tamnih tonova.

Kasnije je kod redizajna 2000. godine ponuđeno još dodatnih kombinacija boja i materijala u unutrašnjosti.

Po broju kombinacija koje su se tada mogle birati, Lancia Y je postala svjetski rekorder i tako otvorila novu nišu lifestyle malih automobila što su do dan danas pokušali kopirati gotovo svi proizvođači.

Cijela ta priča se sjajno uklapala u kabinu s neuobičajenim kokpitom s velikim otvorenim pretincem za odlaganje stvari te instrumentima smještenim u sredini, što je bilo novo prepoznatljivo stilsko obilježje modela, a koje je zadržano i kod idućih generacija Lancije Y, a što je opet, bio detalj koji su ostali rado kopirali.

Od motora su se kroz godine od 1995. do 2003. nudili samo benzinci i to izdržljivi i potentni 1.1 FIRE 8V od 54 KS, 1.2 FIRE 8V od 60 KS, 1.4 12V od 80 KS, a kasnije je stigao i 1.2 16V od 86 KS.

Ovisno o paketu opreme, u Y se mogla dobiti sva tada dostupna oprema: radio CD, zračni jastuci, servo, ABS, klima uređaj, grijani retrovizori pokretani elektrikom, daljinsko središnje zaključavanje, stakla na struju kao i desetak vrsti ukrasnih poklopaca ili alu naplataka od 14 i 15 cola (sportski Elefantino Rosso) i čak s redizajnom - Blaupiunkt radio CD s navigacijom.

Na koncu redizajn je donio nove posebne pakete opreme Marie Claire, DoDo, Vanity, Unica i Caprice...

U rujnu 2003., nakon osam godina karijere i proizvedenih čak 802.605 primjeraka stigao je nasljednik baziran na Fiatu puntu II, a nakon njega i treća generacija bazirana na Fiatu 500 koji se prodaje i danas i to kao jedini model nekad slavne marke. Nažalost.

Danas je Y pravi moderni klasik (youngtimer) s puno karaktera i stila savršen za gradske ulice, a još ih se može pronaći i kod nas.

Ako želite sačuvati jedno od ovih stilskih djela na kotačima s potpisom legendarnog dizajnera, cijene im nisu previsoke. Počastite se i birajte bogatije opremljenije, posebnije i snažnije promjerke nisu puno skuplje od slabije motoriziranih i sa slabijom opremom...

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
20. studeni 2024 02:53