vremeplov

Fiat Multipla: Neshvaćeni genije puni 25 godina, nije nešto lijep, ali je zato ‘hrabro dizajniran‘

Mnogi su se pri pojavi Fiat Multiple rugali njezinom dizajnu i klimali glavama s podsmjehom

Fiat Multipla

 Fiat

Kada se pojavila na tržištu 1999. godine, mnogi su tvrdili da je Fiatov hibrid SUV-a, kompakta i...ne znamo čega sve ne...najružniji auto na svijetu. Prije poredstavljanja iz Fiata su rekli kako dolazi obiteljski auto dug kao Fiat Bravo, širok kao Lancia Kappa i visok kao Fiat Scudo. Tako i bi - i to sve s licem delfina i s prednjim svjetlima "na kat". Neshvaćeni genije Fiat Multipla se proizvodila do 2010. godine i bazirana na Fiatu Bravo nudila mjesta u kabini za čak šest putnika.

U 12 godina proizvodnje (službeno predstavljena 1998.) u proljeće 2004. doživjela je snažniji redizajn kao odgovor na mnoge kritike glede dizajna. Kada to stavimo u koncept današnjeg vremena i povučemo neke paralele, možemo se legitimno zapitati zašto nitko ne upire prstom u primjerice BMW XM ili groteskni Tesla Cybertruck. U svakom slučaju, prije 25 godina Fiat Multipla je revolucionirala segment monovolumena s tada jedinstvenim konceptom tri sjedala u dva reda. Nešto kasnije to je pokušala i Honda.

image

Fiat Multipla

Fiat

S mnoštvom prostora u kabini i prtljažnikom od 430 litara, ovaj je talijanski automobil bio jedan od pionira ergonomije. Ali s dužinom od niti četiri metra, ona je i dalje bila praktična za vožnju uskim gradskim prometnicama.

Roberto Giolito, dizajner Fiat Multiple prije 25 godina, objašnjava prednosti svog dizajna. Vozilo je konkretan primjer kako genijalna rješenja mogu poboljšati kvalitetu života u vozilu. Koncept je bio toliko revolucionaran za svoje vrijeme da je Muzej moderne umjetnosti (MoMA) u New Yorku uključio Fiat Multiplu u izložbu na temu “Automobil budućnosti”.

image

Fiat Multipla 6x6

Stellantis

Inače: Giolito nam je podario i moderni Fiat 500 2007. te drugu generaciju Pande 2011. godine. Oba modela postigla su iznimne prodajne rezultate. Roberto Giolito opisuje: "Koncept Fiat Multipla bio je neobičan, upravo zato što je predstavljao druželjubivost i zajedništvo. Možda danas Fiat Multipla razumijemo bolje nego tada, kada je vjerojatno bio previše okrenut budućnosti i inovativan da bi bio prihvaćen."

image

Fiat Multipla

Fiat

Cijelo tijelo podijeljeno je u dva modula: na kratku i aerodinamičnu bazu, koja je prekrivena izdašnom strukturom. Raspored prednjih svjetala na različitim razinama daje fontu vozila prepoznatljiv izgled. Tri para prednjih svjetala postavljena su tako da optimalno osvjetljavaju cestu: svjetla za maglu u braniku, kratka svjetla u kutovima prednjeg poklopca i duga svjetla visoko ispod vjetrobranskog stakla.

image

Fiat Multipla

Fiat

Svakako najinovativniji dio jest sjedala u 3+3 konfiguraciji, što je bilo moguće micanjem središnje konzole i postavljanjem ručice mjenjača pored upravljača. Pri lansiranju na tržište, Fiat Multipla bila je dostupna s četiri motora: benzinski motor 1.6 16V sa 103 KS, turbodizelski 1.9 JTD u početku sa 115 KS, kasnije 120 KS. Osim toga, nudila su se i dva motora koji su koristili alternativna goriva.

image

Fiat Multipla

Fiat

Standardno je dolazila uz brojne sustave sigurnosti uključujući ESP i šest zračnih jastuka. Postojao je i Isofix koji je osiguravao jednostavno postavljanje dječjih sjedalica. Osim toga, 2004. godine Fiat Multipla bio je prvi model vozila marke koji je imao hands-free sustav s Bluetooth tehnologijom. Kasnijim redizajnom idel+ja je bila ponešto ublažiti ekscentrični izgled, međutim original je original, rječju - genijalac...

image

Fiat Multipla redizajn

Fiat
image

Fiat Multipla

Fiat
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
05. rujan 2024 12:28