VREMEPLOV

Jeste li znali? Isuzu poznat po terencima i dizelašima izradio je V12 motor za Lotus F1 bolid

Prilično skroman proizvođač koji možda ne uživa prestiž drugih, ali ima zanimljivu povijest koju znaju mnogi entuzijasti

Isuzu V12 F1 motor za Lotus

 Wikipedia

Povijesno gledano, Isuzu je japanska marka poznata po terencima i pick-upovima te jednom turbodizelašu. Prilično skroman proizvođač koji možda ne uživa prestiž drugih, čak ni u vlastitoj zemlji, ali ima zanimljivu povijest koju znaju mnogi entuzijasti. Ovdje mislimo na V12 F1 motor kojeg je Isuzu napravio za Lotus.

Vratimo se u u 1980. U to je vrijeme Isuzu imao velike težnje i udružio se s velikim proizvođačima automobila u Europi i SAD-u. Zajedno s General Motorsom, napravio je potpuno aluminijski V8 motor za Chevrolet Berette. Do tada japanska marka nikada nije proizvodila motore s više od šest cilindara, osim nekih V12 dizelaša za druge primjene.

Godine 1989. Isuzu je poduzeo korak za izradu trkaćeg motora koji je izvorno trebao biti jednostavna inženjerska vježba, vjerojatno za izgradnju motora Grupe C koji se neće koristiti u natjecanju. Konačno, tvrtka je odlučila pokušati razviti motor za Formulu 1, ali s vrlo strogim parametrima. Dizajn su provele samo četiri osobe, a većina proizvodnje bila je unutar kuće.

Rezultat je bio P799WE, 3,5-litreni V12 sa 740 KS i 412 Nm okretnog momenta, koji se može vrtjeti na 14.000 okretaja u minuti. Isuzu je bio toliko zadovoljan postignutim da su ga htjeli isprobati u pravom automobilu i tu u jednadžbu ulazi Lotus. U to je vrijeme zlatno doba britanske tvrtke u vrhunskom natjecanju motosporta prošlo i tražilo je bilo kakvo poboljšanje performansi.

Lotus je pristao isprobati Isuzu V12 tijekom testiranja usred sezone 1991. u Silverstoneu, nakon Velike nagrade Velike Britanije. Za test je britanski tim prilagodio svoj automobil 102B za montažu japanskog motora, umjesto Fordovog Judd V8.

Tako je rođen 102C. Dijelio je stazu s Ayrtonom Sennom, konačnim prvakom te godine s McLarenom opremljenim Hondinim V12 motorom, i završio šest sekundi iza Brazilca. I to usprkos činjenici da Isuzuov motor nije imao alternator, što je značilo da ga moraju napajati teške ugrađene baterije koje su dodavale težinu.

Menadžer tima Lotus Peter Collins čestitao je Isuzuu na njegovom radu, jer je te sezone napravio puno snažniji motor od 670 KS Judd EV V8 kojeg je 102B koristio do tada. Međutim, tim ga je odbio jer se činilo riskantnim vezati se za neiskusnog dobavljača.

U svakom slučaju, Isuzu je napravio V12 F1 motor za Lotus od kojih je, u teoriji, naručeno deset primjeraka, ali samo nekoliko je napravljeno. Trenutno se jedan motor čuva u muzeju marke, Isuzu Plaza. Nikada nećemo znati što bi se dogodilo da su nastavili...

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
20. studeni 2024 00:06