Priča za film

Kako je ‘američki Enzo Ferrari‘, Franjo Kuretić iz Gorskog kotara stigao do vrha svijeta utrka

Njegovi su bolidi pedesetih dominirali na Indy 500 i natjecanjima sportskih auta, a okušao se i u cestovnim modelima

Frank Kurtis

 Getty Image

Frank Kurtis je bez ikakve sumnje najznačajniji Hrvat u povijesti automobilskih utrka, pa ipak, do pred koju godinu njegov je rad bio gotovo posve nepoznat kod nas. Rođen je 1908. u mjestu Crested Butte u američkoj saveznoj državi Colorado kao Frank Peter Kuretic, no prezime je ubrzo dodatno amerikanizirano. Otac Franjo, kovač iz sela Razdrto, nedaleko Brod Moravica u Gorskom kotaru, emigrirao je u SAD nekoliko godina ranije, a majka Apolonija podrijetlom je iz Siverića kraj Knina.

image

Frank Kurtis

Getty Images

U kući se govorilo isključivo hrvatski, a obitelj se 1913. i vratila u Gorski kotar, samo da bi sljedeće godine, pred nadolazećim velikim ratom, neplanirano pobjegla natrag u Ameriku. Ondje je Frank uz oca izučio kovački zanat, te su se, kada mu je bilo samo četrnaest godina, zajedno zaposlili u kalifornijskoj radionici Dona Leeja, specijalista za izradu posebnih karoserija za Cadillace filmskih zvijezda.

Dizajner tih karoserija bio je Harley Earl, otac automobilskog dizajna, koji će od Leeja otići u General Motors i otvoriti prvi dizajnerski odjel u povijesti automobilske industrije.

Earl je uočio Kurtisov talent i podučavao mladića, koji je imao iznimno oko za dizajn i proporcije, što će biti karakteristika svih njegovih kreacija. Radio je i za Howarda ‘Dutch’ Darrina, još jednog velikog dizajnera, no već od ranih 1930-ih počeo je u fušu konstruirati male trkaće automobile, tzv. midgete, a 1938. pokrenuo vlastitu tvrtku, nazvanu Kurtis Kraft. Izgradio je oko 550 midgeta i prodao još oko 600 kitova, iz kojih su ih ljudi sami sklapali.

image

Kurtis Kraft

Getty Image

Ti su minijaturni bolidi dominirali američkim utrkama sve do 1960-ih, najčešće s Offenhauserovim motorima, te učinili prezime Kurtis poznatim diljem SAD.

Uz midgete je paralelno pokušavao napraviti i poneki cestovni automobil, počevši od jednog spektakularnog roadstera za Tommya Leea, sina svog prvog poslodavca. Tijekom rata vodio je tvornicu alata u Burbanku, koja je radila za potrebe američke vojske, a ondje je kreirao i neobičnu trokolicu Californian, iz koje će nakon rata nastati spektakularni maloserijski automobil Davis Divan.

image

Indy utrke

Getty Images

U drugoj je polovici 1940-ih složio još nekoliko prekrasnih cestovnih automobila, među kojima se posebno ističu dva Omohundro Cometa. Pravi serijski automobil, sjajni Sports Car, našao se na naslovnici prvog broja danas legendarnog časopisa Road & Track, no nakon samo nekoliko desetina proizvedenih primjeraka, prodao je projekt Earlu ‘Madmanu’ Muntzu, koji će ga u znatno blažoj izvedbi prodavati pod nazivom Muntz Jet.

Valja spomenuti da je Kurtis bio i među pionirima upotrebe tada novog materijala, stakloplastike, a s njegovog posljednjeg ozbiljnog cestovnog projekta 500M nekadašnji mentor Earl za Chevrolet Corvette neće “posuditi” samo materijal izrade nego i inovativno dizajnersko rješenje konkavnog bočnog dijela u kontrastnoj boji…

image

1953. Kurtis 500

Getty Images

Uspjesi u midgetima doveli su Kurtisa do narudžbi i za ozbiljnije, veće kategorije, a kada im se posvetio, pokorio je američki svijet utrka: od 1949. do 1965. 120 je njegovih bolida nastupilo ondje, uz pet pobjeda, a smatra ga se i ocem klasičnog indy roadstera. Kao i kod midgeta, snizio je težište i spustio ukupnu liniju bolida.

Tijekom dobrog dijela pedesetih Kurtis Kraft je bio dominantna marka na velikoj utrci, a posebno se pamte pobjede nenadmašnog Billa Vukovicha 1953. (na toj su utrci Kurtisovi bolidi zauzeli prvih sedam mjesta!) i 1954, kao i, nažalost, njegova smrt dok je vodio u utrci 1955.

image

Kurtis Indy Car

Getty Images

No prvi automobil na koji će većina poznavatelja utrka pomisliti kada čuje ime Kurtis nije iz svijeta ovalnih utrka, nego prekrasni cestovni trkač 500S. Mada je bio sposoban i za vožnju u svakodnevnom prometu, ovaj je model ponajprije proslavljen pobjedama nad europskom konkurencijom na trkaćim stazama u SAD, ali i nastupima na utrci Carrera Panamericana u Meksiku.

Kurtis je prestao proizvoditi trkaće automobile početkom 1960-ih i rano se povukao u mirovinu, koju je uglavnom provodio uz obale rijeka i jezera, pecajući, sve do smrti 1987. Tvrtka je pod vodstvom njegovih nasljednika, pogotovo sina Arlena, nastavila uspješno raditi dijelove za zrakoplovnu, pa čak i svemirsku industriju, kao i vrlo uspješne glisere. Kada je oldtimerska nostalgija zavladala, Arlen je na bazi preostalih šasija nastavio raditi i kontinuacijske modele i replike, poglavito vizualno upečatljivog modela 500S.

image

Frank Kurtis, šef Kurtis-Kraft Inc

Getty Images

Danas je Frank Kurtis zasluženo prepoznat kao velikan naše sportske i tehničke kulture, uvršten u neke domaće enciklopedije, na očevoj rodnoj kući u Razdrtom postavljena je spomen ploča, a na skretanju za Brod Moravice info ploča… no još nam preostaje dokazati njegov možda i najneobičniji utjecaj na svijet utrka. Tvrtku je nazvao Kurtis Kraft, sa slovom “k”, u počast svojim hrvatskim korijenima.

Njegov je zaposlenik Art Ingels ondje izradio prvi karting, a Kurtis-Kraft bio jedan od prvih proizvođača te nove, instantno popularne jurilice. Izrazi “go-kart” i “karting” sa slovom “k” umjesto “c” u engleskom su jeziku besmisleni, te nije teško pretpostaviti (ali još uvijek tražimo i nepobitni dokaz za to) kako su nastali kao hommage slovu “k” iz naziva Kurtis-Kraft. To bi značilo da već desetljećima najmasovnija grana oktanskog sporta na svijetu svoj naziv duguje – jednom hrvatskom prezimenu.

image

Kurtis, reklama

Getty Images
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
17. prosinac 2024 03:11