VREMEPLOV

MITSUBISHI LANCER EVOLUTION: Deset generacija kultnog modela koji je prošle godine posljednji put sišao s proizvodne trake

Donosimo pregled svih 10 generacija Evolutiona koji se na razočaranje svih fanova prestao proizvoditi prošle godine. Tržište diktira trendove i japanski je proizvođač odlučio usmjeriti svoje snage na crossovere i hibride i u toj priči za Evolution očito više nema mjesta.
 Mitsubishi

Riječ evolucija koristi se kako bi se označila neka vrsta promjene kroz generacije. Japanski proizvođač Mitsubishi odlučio je 1992. godine predstaviti model kojeg su nazvali upravo tako- Lancer Evolution. Ovim putem donosimo pregled svih 10 generacija Evolutiona koji se na razočaranje svih fanova prestao proizvoditi prošle godine. Tržište diktira trendove i japanski je proizvođač odlučio usmjeriti svoje snage na crossovere i hibride i u toj priči za Evolution očito više nema mjesta. Svim zagriženim fanovima sportskih automobila na spomen Mitsubishija odmah na pamet pada Lancer Evolution pa ćemo stoga proći kroz povijest ovog legendarnog modela.

1992 Mitsubishi Lancer Evolution I (CD9A)

Mitsubishi

Prije nego što je predstavljen Evolution, Mitsubishi je već izgradio svoje ime s modelima poput 500 Super Deluxea, Lancer 1600 GSR-a i Pajera koji je osvojio Pariz-Dakar 1985. godine, dok je prethodnik prve generacije Evolutiona bio Galant VR-4. Prva generacija Lancer Evolutiona od spomenutog je modela preuzela 2,0-litreni motor i pogon na sve kotače. Snaga mu iznosi 247 KS uz 309 Nm okretnog momenta. Najbrutalnija cestovna verzija prve generacije Evo-a je Evolution I RS, koji je u odnosu na običnu verziju bio 70 kg lakši...

1994 Mitsubishi Lancer Evolution II (CE9A)

Mitsubishi

Proizvodnja druge generacije Evolutiona počela je u prosincu 1993. godine. U odnosu na prvu generaciju najviše poboljšanja napravljeno je po pitanju stabilnosti i držanja na cesti. Cijeli automobil bio je širi a imao je i nešto veći međuosovinski razmak. Inženjeri su pojačali snagu motora na 256 KS, dok je okretni moment ostao isti. I dok se danas često kritizira proizvođače kako im novi modeli nisu dovoljno različiti od prethodnika, u ovom slučaju vidimo da ni u prošlosti promjene nisu bile drastične. Tako su vizualne razlike između prve i druge generacije minimalne.

1995 Mitsubishi Lancer Evolution III (CE9A)

Mitsubishi

Temeljen na istoj platformi kao i EVO II, Lancer Evolution III donio je već provjerenoj formuli male promjene koje su dodatno poboljšale model. Kod ovog modela dizajneri i inženjeri usko su surađivali kako bi svaki dio osim vizualnog dojma pridonosio i aerodinamici i hlađenju komponenti automobila. Snaga motora je povećana na 273 KS dok je okretni moment ostao na već spomenutih 309 Nm okretnog momenta. Promjene na 2,0-litrenom četverocilindrašu između ostalog su uključivale i novi 16G turbopunjač. Finski vozač Tommi Makinen s reli verzijom ovog modela osvojio je 1996. godine naslov svjetskog reli prvaka (a taj pothvat će ponoviti još tri puta s Lancerima EVO IV, EVO V te EVO VI).

1996 Mitsubishi Lancer Evolution IV (CN9A)

Mitsubishi

U kolovozu 1996. godine predstavljen je Lancer Evolution IV koji je postavljenu na nešto težu ali i čvršću platformu u odnosu na prethodnika. Za pogon ovog modela brine se 2,0-litreni motor s twin-scroll turbopunjačem snage 280 KS. Za još bolje vozne karakteristike tu je diferencijal s ograničenim proklizavanjem. Kupci su mogli birati između GSR i RS (Rally Sport) verzije. Ova generacija dobila je i Active Yaw Control sustav, svojevrsni "elektronski mozak" koji prema potrebama i vlastitoj procjeni distribuira moment na kotače.

1998 Mitsubishi Lancer Evolution V (CP9A)

Mitsubishi

Peta generacija se osim voznim karakteristikama isticala i impresivnim dizajnom. Masivne maglenke i odbojnici te ogromni spojler koji se može podešavati mamili su poglede svugdje gdje bi se pojavio. ET kotača promijenjen se s 45 na 38 (kako bi kotači bili još udaljeniji od karoserije), a naplaci od 16 cola zamijenjeni su onima od 17 cola. Razlog ovih promjena? Brembo kočnice koje su jedino na taj način mogle stati unutar kotača. Okretni moment Evolutiona V povećan je na 373 Nm, pa su ubrzanja i međuubrzanja bila osjetno bolja nego kod prethodnika. Reli verzija ovog modela osvojila je svjetsko reli prvenstvo 1998. godine, a za upravljačem je opet bio Makinen.

1999 Mitsubishi Lancer Evolution VI (CP9A)

Mitsubishi

Šesta generacija Lancera Evolutiona donijela je tek sitne promjene u odnosu na prethodnika. Naime, poboljšano je hlađenje i izdržljivost 4G63T motora. U Mitsubishiju su u čast Makinenu odlučili napraviti i posebnu verziju Tommi Makinen Edition koja je izašla krajem 1999. godine. Isticala se drugačijim prednjim branikom, crveno-crnim Recaro sjedalima, 17-colnim Enkei bijelim naplacima i Momo upravljačem. Osim toga, u odnosu na serijsku verziju bila je nešto niža. Mnogi su ovaj automobil prozvali Evolutionom 6.5.

2001 Mitsubishi Lancer Evolution VII (CT9A)

Mitsubishi

Budući da je napravljen na platformi Lancera Cedia, EVO VII je narastao u odnosu na prethodnika, a uz to je došlo i povećanja mase, pa težio i više od 1400 kg (s dodatnom opremom). Iako je težina porasla, ovjes i upravljanje su poboljšani. Iako je snaga ostala na 280 KS, već spomenuti Active Yaw Control sustav dodatno je poboljšan, a uz to EVO VII je nudio oštrije upravljanje pa su mnogi hvalili vozne karakteristike i zabavu koju je nudio u vožnji. U ovoj generaciji prvi se put u ponudi našla i verzija GT-A s automatskim mjenjačem.

2003 Mitsubishi Lancer Evolution VIII (CT9A)

EVO VII na tržište je stigao početkom 2003. godine. Osim što je SAY Control još dodatno pobobljšan, osma generacija prvi put je ponudila i 6-stupanjski ručni mjenjač. Kupci u SAD-u imali su razloga za sreću budući da je upravo ovaj model prvi Evo koji je bio dostupan na tamošnjem tržištu. Uz posebnu MR verziju, posebno se isticala i verzija FQ400 verzija koja je napucana na 405 KS.

2005 Mitsubishi Lancer Evolution IX (CT9A / CT9W)

Mitsubishi

Devetu generaciju će "laici" vrlo lako zamijeniti s prethodnikom, budući da su vizualno poprilično slični. Premijeru je imao u prvoj polovici 2005. godine u Japanu Snaga poznatog 2,0-litrenog motora povećana je na 291 KS uz 392 Nm okretnog momenta. Još jedna specifičnost devete generacija je ta da se prvi put nudila u karavanskoj izvedbi, koja je spajala paprene performanse i praktičnost. Na tržište je plasirano 2500 primjeraka i svi su prodani na japanskom tržištu.

2007 Mitsubishi Lancer Evolution X (CZ4A)

Mitsubishi

Lancer Evolution X specifičan je po tome što je poznati 4G63T motor zamijenjen s novim aluminijskim 2,0-litrenim 4B11T I4 turbo motorom. Posljednji EVO naišao je na kritike po pitanju težine budući da je težio pozamašnih 1600 kg. Uz to, posljednja verzija EVO X Final Edition razvijala je 303 KS, što je povećanje od mršavih 12 KS u odnosu na prethodnika. U cijeloj priči najbolje su prošli kupci u Velikoj Britaniji gdje se nudila posebna verzija FQ-440 MR koja je nudila visokih 450 KS.

Pogledajte galeriju svih deset generacija:

Foto: Mitsubishi

Posljednji primjerak desete generacije sišao je s proizvodne trake u svibnju 2016. godine. U Mitsubishiju su odlučili ovo kultno ime staviti na svoj novi električni crossover što je izazvalo negodovanje kod "purista" koji smatraju da riječ Evolution ne bi smjela stajati na takvom modelu.

Hrvoje Tomić

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
21. studeni 2024 09:11