Automobili nisu uvijek bili opremljeni današnjim složenim elektroničkim pomagalima koja povećavaju sigurnost i olakšavaju vožnju. Postojala su vremena kada je posao koji danas obavlja elektronika padao na vozača i njegovu vještinu da sve zadrži pod kontrolom.
Povijest pamti brojne modele koji su od samog predstavljanja bili opasni za vožnju, ne samo zato jer su bili brzi i tražili vještinu nego i zato jer su od starta bili loše konstruirani. Izdvojili smo sedam modela koji su kroz povijest bili jasan primjer onoga što danas volimo nazvati "widowmakerima" ("tvorcima udovica").
Modeli u nastavku odabir su modela koji pokazuju koliko vožnja može biti složena i kako elementi poput šasije ili geometrije ovjesa mogu izravno utjecati na sigurnost automobila. U mnogim slučajevima reputaciju opasnih automobila pokušao je eliminirati sam proizvođač, dok drugi to nisu izravno ni pokušali ispraviti.
1. Mercedes A-klasa (W168)
Prva generacija Mercedesa A-klase W168 lansirana je na tržište 1997. godine i odmah se na "testu izbjegavanja sjevernog jelena" nije proslavila jer se okrenula se na krov. Ovaj događaj na testu sigurnosti s naglom promjenom smjera na zadanom pravcu bio je težak udarac za Mercedes. Zaustavili su isporuke kupcima A-klase i problem riješili ugradnjom serijskog ESP sustava.
Ugradnja elektroničke kontrole stabilnosti A-klasu W168 učinila prvim kompaktom s ESP-om kao standardnom opremom u povijesti.
2. Porsche 996 GT2
Porsche 911 GT2 (996), gotovo trkaći model, bio je vrlo zahtjevan za vožnju stvoren za iskusne i vješte vozače. I to ne samo zato što je raspolagao sa 483 KS, već i zato jer je u ruke kupaca stizao bez kontrole trakcije i stabilnosti, samo sa stražnjim pogonom i omjerom snage i težine od 2,96 kg/1 KS.
To je navelo auto publikacije da ga opišu ovako: “Od svih ponuđenih verzija Porsche 911 (996), GT2 je najkontroverzniji, najbrži i najskuplji. Neki kažu da je ovo automobil koji Porsche nikada nije trebao napraviti. Drugi ga smatraju pravim Porscheom koji svog vozača smatra hrabrim".
3. Renault 5 GT Turbo
Renault 5 GT Turbo bio je 1980-ih na glasu kao za vožnju opasan automobil zbog turbine koja je tom gradskom modelu davala na agresivnosti i brzini. Top model u gami "Petice" mnogi su si tada mogli priuštiti, no bio je prezahtjevan za vozače koji nisu bili iskusni, posebno mlade kojima je bio prvi automobil. Ovaj je Renault u rukama neiskusnih punio stranice crne kronike...
Tih godina postojali su isključivo atmosferski motori, a turbo je bio namijenjen za postizanje više snage, a ne kao posljednjih desetljeća za "downsizing" - za manje štetnih plinova u atmosferi.
4. Daihatsu Terios
Ne zbog svoje mehanike, već zbog svog dizajna i konstrukcije, mali terenac Daihatsu Terios koji se prodavao i kod nas itekako spada na ovu listu.
Dugačak je bio svega 3,84 metra ali s previsokih 1.71 metara. Također, bio je širok samo 1,55 metara, tako da su u pitanju loše dimenzije i to na povišenoj podnici što upućuje na nestabilnost u vožnji.
Prevrtanja su bila česta, a japanski proizvođač pokušao je ovo ispraviti drugom generacijom ovog 4x4 modela i to s povećanjem širine i smanjivanjem visine.
5. Porsche 930 Turbo
Kultni Porsche 911 (930) Turbo bio je jedan od prvih automobila u povijesti koji je dobio nadimak "widowmaker". Razlog koji je doveo do ovog nadimka bio je sličan razlogu koji će Renault 5 GT Turbo steći nekoliko godina kasnije, a to je nepredvidivi udar turbine.
Naglo ubrzanje koje je turbina davala ovom Porscheu znalo je uhvatiti nespremnog vozača, posebno na mokroj podlozi i u mnogim je slučajevima znalo imati katastrofalne posljedice.
6. Renault Dauphine
Davne 1956. godine, francuski proizvođač predstavio je model Dauphine. Limuzina s četverim vratima činila se idealnim izborom za obitelj, no imala je posebnost da je motor bio smješten straga koji je slao snagu na stražnju osovinu. Iako Dauphine nije bio snažan automobil (snage između 26 i 55 KS), bio je poznat diljem Europe kao "widowmaker".
Glavni razlog za ovaj nadimak bilo je nepredvidivo ponašanje stražnjeg ovjesa uz neuravnoteženu raspodjelu težine. U vožnji je dolazilo je do toga da se je centrifugalna sila premašila težinu vozila i uzrokovala da se vanjski kotač sam okrene prilikom skretanja, umjesto proklizavanja.
7. Mercedes-Benz 300 SL (W168)
Ovaj dragulj marke s trokrakom zvijezdom predstavljen je 1954. godine kao izniman sportski i luksuzni model rezerviran za bogate ljubitelje. Sa snažnim rednim šestocilindričnim motorom od 243 KS, 300 SL "gullwing" je mogao postići maksimalnu brzinu od 245 km/h i ubrzavati od 0 do 100 km/h za oko 8 sekundi, što su bile impresivne brojke za sredinu 1950-ih.
Međutim, konstrukcija njegovih vrata također je učinila 300 SL smrtonosnom zamkom, budući da bi u slučaju nesreće i prevrtanja vozač i putnik ostali zarobljeni u kabini.
Zanimljivost je da kada je Mercedes 2010. godine lansirao model SLS AMG kao nasljednika originalnog 300 SL "Gullwinga" s vratima koja se otvaraju prema gore, model je bio opremljen posebnim sigurnosnim sustavom koji je omogućavao automatsko odvajanje vrata od karoserije u slučaju prevrtanja kako bi se putnicima olakšao izlazak.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....