OTAC CITROENA SM

Ovo je 13 automobila za pamćenje svestranog dizajnerskog genija Roberta Oprona

Opron je imao vještinu da stvori automobil na način koji je najviše pristajao proizvođaču za kojeg je radio
Robert Opron
 Citroen

U dobi od 89 godina 29. ožujka nas je napustio Robert Opron – izuzetno svestran francuski dizajner automobila čiji je dizajn obuhvaćao sve, od konvencionalne svakodnevice do kontroverzne futuristike. Možda mu je svestranost bila najveći talent, Opron je imao vještinu da stvori automobil na način koji je najviše pristajao proizvođaču za kojeg je radio, poput Citroëna koji su pristajali njihovom maštovitom duhu. Neka ova lista 13 automobila posluži kao počast Opronovom doprinosu automobilističkoj industriji.

image
Robert Opron
Simca

1. Simca Fulgur

Svoju karijeru Opron je započeo u svojim 20-ima godinama kod francuskog proizvođača Simca. Njegov najpoznatiji dizajn tog doba je futuristički koncept iz 1958. - Simca Fulgur na nuklearni pogon. Opron ga se prisjeća kao "vrstu posla kojeg date uredskom novaku". Zanimljivo je kako je Simca napravljena kao pretpostavka kako bi automobili mogli izgledati 2000. godine.

Automobil je prvi puta prikazan na izložbi u Ženevi 1959. godine, a kasnije i u New Yorku te Chicagu. Bio je zaista napredan za svoje vrijeme – imao je upravljanje glasom, radar i žiroskopsko uravnoteživanje prednjih kotača kada bi se automobil kretao brzinom većom od 150 km/h.

image
Robert Opron
Citroen

2. Citroën Ami

Izvorni Ami 6 jedan je od najekscentričnijih automobila koje je Citroën ikad proizveo, a dizajnirao ga je Flaminio Bertoni. Nakon što je Bertoni umro 1964. godine, dizajn Amija pripao je Opronu koji je dužnost preuzeo od njegovog bivšeg šefa.

Iako je Opron odustao od stražnjeg stakla u stilu Forda Anglie i preradio prednji kraj, tako da automobil više nije izgledao poput nečega s drugog planeta kao prije, uspio je zadržati karakter malenog automobila. Karavanska izvedba, poznata kao Break, izgledala je veoma slično osvježenom Amiju, osim što je stražnje staklo bilo bliže okomitom.

image
Robert Opron
Citroen

3. Citroën M35

M35 je u suštini coupe verzija Amija, a za njegov dizajn zaslužan je Opron. Međutim, razlike između Amija i M35 bile su velike. Za razliku od Amija, pokretao ga je Wankelov rotacijski motor razvijen zajedničkim ulaganjem Citroëna i NSU-a, njemačkog proizvođača automobila aktivnog u razdoblju od 1873. i 1969. godine.

Planirano je bilo proizvesti 500 primjeraka, no proizvedeno je svega 267 koji su posljedično prodani kao prototipi. Od daljnjeg razvoja odustalo se zbog naftne krize, a priča s M35 završila je kao skupa katastrofa za Citroën, iako za to nije kriv Opron.

image
Robert Opron
Citroen

4. Citroën DS

Nikada prije, a vrlo rijetko i poslije, pojava nekog automobila nije izazvala toliko odjeka kao daleke 1955. godine u Parizu. Do tada su se cestama vozili kutijasti automobili, veliki izvana, mali iznutra, i neudobnog ovjesa. Novi DS, na našim prostorima poznat kao "žaba", svojim je blago zaobljenim futurističkim linijama i tehničkim inovacijama svojevremeno bio kao iz drugog svijeta.

Iako Opron nije radio kao dizajner u vrijeme kada je DS predstavljen, on je odgovoran za njegov redizajn 1967. godine. Opron je uveo dvostruka staklena svjetla postavljena iza staklenih ploča, kojima se mijenjao kut prilikom okretanja upravljača, čime je vozaču učinkovito omogućeno da vidi "iza zavoja".

Prema anketi Classic & Sports Car-a, britanskog magazina za klasične sportske automobile, Citroën DS je najljepši automobil ikad napravljen, ispred Jaguara XK120 i Ferrarija 275GTB.

image
Robert Opron
Citroen

5. Citroën SM

Citroën SM predstavlja sintezu luksuza, udobnosti i sigurnosti, te svega što je tada Maserati predstavljao u kontekstu performansi i sportske privlačnosti. Uz ovo, svojevremeno je bio najinteligentniji automobil na svijetu do tada, a označava Opronov "Magnus Opus", odnosno njegovo remek-djelo.

Svijetu je predstavljen 1970. godine, gotovo istih dimenzija kao i DS, osim što je za razliku od njega bio coupe s trojim vratima. Pokretao ga je snažan Maseratijev V6 motor, jer je Maserati u to vrijeme bio u vlasništvu Citroëna. Opron je sa SM-om bio ekstravagantniji kao nikad prije, stavivši po tri prednja svjetla sa svake prednje strane, što je postalo jedno od najupečatljivijih obilježja automobila ikad.

image
Robert Opron
Citroen

6. Citroën GS

Priča Citroëna GS započinje isto kad i SM-ova, a zamišljen je kao "zlatna sredina" Citroënovog asortimana koja bi trebala popuniti golemu prazninu između malenih 2CV, Amija i Dyanea te ogromnih SM-a i DS-a. Prema tome, GS je bio automobil srednje klase, a Opron mu je osmislio aerodinamično tijelo sa zračno hlađenim bokserskim motorom i hidropneumatskim ovjesom. Kao i drugi iz Citroënove ponude, GS je bio ispred svog vremena i na sve ostale načine izvanredan.

Zanimljivo je kako je od početnog dizajna GS-a do lansiranja bilo potrebno čak 14 godina, a u konačnici ga je dovršio Opron s glatkim dizajnom koji je usko povezan s Pininfarininom studijom Berlina Aerodinamica iz 1967. godine.

image
Robert Opron
Citroen

7. Citroën CX

Automobil koji je zamijenio DS bio je ujedno i posljednji Opronov projekt za Citroën. Umjesto da ponovo re-dizajnira DS kao što je to učinio 1967. godine, Opron je imao ideju proširene verzije ranijeg GS-a. Iako promjena veličine postojećeg dizajna nije lak posao kao što zvuči, Opron je sasvim uspio, čemu svjedoči CX-ova titula za Europski automobil godine 1975. godine.

Između 1974 i 1989. godine Citroën CX produciran je u ukupno 1,041.560 primjeraka, što je tri puta više od rezultata koji će postići njegov nasljednik XM.

image
Robert Opron
Alpina

8. Alpine A310

Nakon CX-a i ere u Citroenu, Opron je prešao u Renault, koji je u to vrijeme imao puno strožu filozofiju dizajna. Stigao je točno u vrijeme preuređivanja Alpine A310, koji je, umjesto izvornog četverocilindričnog motora, dobio 2,7-litreni V6. Opron mu je još dodao stražnji spojler, za kojeg mnogi vjeruju da je upropastio čistoću originalnih linija, no korisnog za stabilnost stražnjeg kraja.

Poprilično težak straga, dobio je karakteristike upravljanja slične suvremenom Porscheu 911. Prodaja se s redizajnom udvostručila, ali se potom smanjivala jer je proizvodnja nastavljena bez ikakvih nadogradnji i osvježenja, potrebnih da bi automobil ostao ozbiljan Porscheov konkurent na tržištu.

image
Robert Opron
Renault

9. Renault Fuego

Renault Fuego predstavljen 1980. godine zasnovan je na limuzini Renault 18, a izravno ga nije dizajnirao Opron već Michel Jardin. Međutim, Opron je u to vrijeme bio Jardinov šef, te može uzeti dosta zasluga za oblik malenog coupea, a čak ga je automobilski novinar Leonard Setright, poznat po tome da mu je teško udovoljiti, tada opisao lijepim. "Blagoslovljen je tijelom koje nije samo prostrano i aerodinamički učinkovito, već je i lijepo", napisao je Setright. Fuego je na glasu "kao najbolji dizajn Oprona u Renaultu".

image
Robert Opron
Renault

10. Renault 9

Kad bismo usporedili Citroëna SM ili možda GS s Renaultom 9 iz 1981. godine, teško bi bilo povjerovati da je ista osoba zaslužna za njihov dizajn. Možda je upravo radeći za Renault dokazao svoju svestranost, pružajući njihovim modelima konvencionalne dizajne za njihove automobile. Devetka dokazuje tu tvrdnju, jer svojim izgledom nikako ne bi mogao predstavljati Citroën, ali s Renaultovom značkom ima savršeno smisla.

Opron je osmislio tradicionalni dizajn "s tri kutije" kako bi privukao tradicionalnog kupca i izbjegao loš prijem kojeg se Renault bojao. Iscrpne studije o kupcima sugerirale su da su oni odbacivali inovacije, što je rezultiralo konvencionalnom i skromnom elegancijom. 1982. godine proglašen je Europskim automobilom godine, a godinu poslije pojavio se i na Car and Driver‘s listi deset najboljih automobila, a istu titulu dao mu je i magazin Motor Trend.

image
Robert Opron
Renault

11. Renault 11

Renault 11 bio je hatchback verziju devetke, a predstavljen je dvije godine poslije – 1983. godine. Poput limuzine, imao je poprilično strog i konvencionalan dizajn, međutim, praktičniji stil tijela omogućio je Opronu da napravi ono u čemu je dobar.

Iako su se devetka i jedanaestica razlikovali po imenu i karoseriji, bili su identični "ispod kože" i zajedno su trebali zamijeniti stariji Renault 14. Ključne razlike u dizajnu bile su na prednjoj strani, gdje je 11 imao četvrtasta dvostruka svjetla. Taj dizajn prednjeg kraja devetka je preuzela krajem 1985. godine.

image
Robert Opron
Renault

12. Renault 25

Dizajn tada vodećeg Renaultovog luksuznog automobila, predstavljenog krajem 1983. godine, nastao je u suradnji između Robert Oprona i Gaston Jucheta. Iako je dizajniran da izgleda poput limuzine, zbog svojeg zaobljenog velikog stražnjeg stakla, koji je omogućavao izvrsnu vidljivost, zapravo je bilo riječ o hatchbacku s petoro vrata. Upravo je to staklo poslužilo kao najveća značajka prepoznatljivosti, a sam automobil bio je velik korak naprijed za francuskog proizvođača. 1988. godine doživio je facelift, no Opron u tome nije sudjelovao s obzirom na to da je tvrtku napustio 3 godine prije.

image
Robert Opron
Alfa Romeo

13. Alfa Romeo SZ

Nakon Renaulta, Opron je prešao u Fiat (odjel Centro Stile), gdje je njegova karijera kao zaposlenika proizvođača završila. Odgovoran je za Alfu Romeo SZ, napravivši preliminarne skice koje je potom razvio Antonio Castellana. Projekt SZ bio je pokušaj oživljavanja sportske baštine Alfa Romea nakon što ga je Fiat kupio 1986. godine, a razvijen je kako bi podsjetio na Giuliettu Sprint Zagato s kraja 50-ih i početka 60-ih godina.

Robert Opron je napustio Fiat 1992. godine nakon čega je radio kao savjetnik drugim proizvođačima do 2000. godine, nakon čega se umirovio. 1999. je proglašen jednim od 25 najutjecajnijih dizajnera automobila dvadesetog stoljeća, a dobio je Car Design News mu je 2016. godine dodijelio nagradu ‘Lifetime Achievement‘.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
22. studeni 2024 09:22