oldtimeri

Potpuno originalan Fiat 600 iz 1955. U Opatiji smo pronašli najstariji ‘Fićo‘ koji još vozi našim cestama

Auto se nalazi u kolekciji opatijskog entuzijasta Zdravka Simčića, koji ga je pronašao u Italiji i restaurirao prema izvornoj specifikaciji

Fiat 600, 1955.

 Željko Puhovski/CROPIX

Fićo je bez ikakve dileme najznačajniji automobil u povijesti na prostoru bivše Jugoslavije. Predstavljen je na salonu u Ženevi u ožujku 1955. kao Fiat 600, a već je iste godine počelo sklapanje u Zavodima Crvena Zastava u Kragujevcu. Ipak, tražimo li danas najstarije sačuvane primjerke na prostorima država nastalih raspadom Jugoslavije, u pravilu će biti riječ o izvornim talijanskim modelima.

image

Fiat 600, 1955.

Željko Puhovski/CROPIX

Loše ceste i nekvalitetnije održavanje učinili su svoje, te je danas gotovo nemoguće pronaći jako rane Zastavine modele, mada su prvih nekoliko godina u potpunosti sklapani od talijanskih dijelova te razlike u kvaliteti ne bi trebalo biti. Zapravo, postoje mišljenja prema kojima bismo nazivom Fićo trebali označavati samo Zastave, a za izvornik koristiti ili oznaku 600 ili njenu slovnu inačicu Seicento – no mi ih nećemo poslušati, pa ćemo sve modele jednostavno zvati Fićo.

image

Fiat 600, 1955.

Željko Puhovski/CROPIX

U potrazi za najstarijim Fiatom 600 u Hrvatskoj, zaputili smo se do Opatije, gdje postoji primjerak iz 1955., prve godine proizvodnje. Dakako, i ovaj je došao iz Italije, a vlasnik mu je Opatijac Zdravko Simčić. Zanimljivo, do prije desetak godina stari ga automobili uopće nisu zanimali, a jedina veza koju je u životu imao s Fićom datirala je još iz 1975., kada je na jednom položio vozački ispit.

image

Fiat 600, 1955.

Željko Puhovski/CROPIX

Bavio se uglavnom poslom, tek je odnedavno u mirovini, nakon čak 47 godina staža, no kako su njegovi prijatelji sve intenzivnije ulazili u svijet oldtimera, tako su i njega nagovorili da si nabavi neki. A on je znao točno kakav želi. Mada nakon polaganja vozačkog više nikada nije sjeo za upravljač nekog primjerka, uopće nije imao dileme. Od prvog je trenutka znao da mora biti riječ o Fići, i to čim ranijem modelu.

image

Fiat 600, 1955.

Željko Puhovski/CROPIX

Saznao je za jedan takav u jednoj talijanskoj garaži, kojega su roditelji restaurirali za kćer, no nju nisu zanimali nikakvi drndavi stari modeli bez klime, serva i ostalih modernih blagodati. Kada su vidjeli Zdravkov entuzijazam, odlučili su mu prodati auto, sretni da ide u ruke pravog entuzijasta, a on je – prvi i jedini puta – dobio gotov automobil u dobrom stanju, na kojem nije trebalo ništa raditi.

Dodatno ga je oduševila izvornost automobila, koji je pažljivo uređen u potpunosti u skladu sa specifikacijama prve serije.

image

Fiat 600, 1955.

Željko Puhovski/CROPIX

Naravno, kako to obično biva u ovakvim pričama, u nekoliko godina novi je vlasnik prešao put od nezainteresiranosti do strastvenog skupljanja oldtimera i memorabilija. Danas njegova prva oldtimerska ljubav garažu mora dijeliti s još nekoliko sjajnih primjeraka - Fiatom 500, Zastavom 750, Porscheom 911, Lanciom Fulviom Coupe te nekoliko klasičnih motocikala i skutera.

Svi su oni restaurirani, dijelom je na njima sam radio, dijelom su mu pomagali prijatelji, a neko vrijeme je čak imao zaposlenog čovjeka, samo za rad na autima. Kaže da nema planova o daljnjem proširenju kolekcije nakon što završi trenutni i posljednji restauracijski projekt, Alfa Romeo Giuliettu Spider, također nabavljenu u Italiji.

image

Fiat 600, 1955.

Željko Puhovski/CROPIX

Danas je ponosni član dva susjedna kluba, Liburnia Classic Cluba iz Opatije i Oldtimer kluba Rijeka, te ga redovno možemo vidjeti na njihovim, ali i na ostalim skupovima klasičnih automobila. Naravno, na skupove ide s raznim vozilima, koristi ih sve i uživa, ovisno o prilici. Ovim je Fiatom 600 tako potegnuo i na skupove u Zagrebu i Zadru, podsjećajući nas na ona davna vremena kada su upravo ovi automobili, odnosno kragujevačke izvedenice, bili glavna i najčešća prometala na našim cestama.

image

Fiat 600, 1955.

Željko Puhovski/CROPIX

Danas je, nakon godina zanemarivanja, dijelom i iz političkih razloga, Fićo kod nas napokon postao predmet nostalgije, svima drag i rado viđen klasik, s dediciranim klubovima ljubitelja. Prije dvije smo godine napokon dobili i pravu, nostalgičnu knjigu o toj temi, “Fićo, auto za sve” slovenskog entuzijasta Martina Pogačara, objavljenu i u hrvatskom prijevodu. Ukratko, Fićo ili, ako baš hoćete, Fiat 600, danas ima zasluženo mjesto u hijerarhiji klasičnih modela, a nama je bilo iznimno zadovoljstvo otkriti najstariji primjerak u Hrvatskoj i s vama podijeliti priču o njemu.

image

Fiat 600, 1955.

Željko Puhovski/CROPIX

Ukratko

Prva je serija rađena do 1957., a prepoznatljiva je po žmigavcima na vrhu blatobrana, malim stražnjim svjetlima i ponajprije kliznim prozorima, koji se ne spuštaju u vrata

Zdravko Simčić kaže da je od svih sjajnih automobila koje ima ovo i dalje njegov favorit, te da će, ako se jednog dana reducira samo na jedan oldtimer, to biti baš ovaj

PV registracija s godinom proizvodnje zgodan je detalj, no ipak nas više oduševljava ova iznad nje, izvorna talijanska pločica manjih dimenzija

Uske primorske uličice poput ovih na kojima smo ga snimili prirodno su okruženje za Fiću, automobil čiji su gabariti kao stvoreni baš za to mediteransko podneblje

image

Fiat 600, 1955.

Željko Puhovski/CROPIX

Najraniji su primjerci imali problem s kazaljkom razine benzina, koji je oscilirao u vožnji, no to je riješeno nakon nekoliko mjeseci od početka proizvodnje

Mada se ni kasniji modeli Fiće nisu isticali bogatstvom opreme, promišljeni minimalizam interijera na ovim je najranijim primjercima bio još naglašeniji

Zahvaljujući Darku Rundeku znamo koliko toga se moglo natrpati u i na Fiću, mada je prtljažnik uglavnom popunjen spremnikom goriva i rezervnim kotačem

Sponzorirani sadržaj nastao u suranji s CVH

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
16. rujan 2024 10:14