Početkom trećeg tisućljeća automobilski je svijet izgledao bitno drugačije nego danas kad vlada poplava SUV modela svih vrsta i fela. Tada je, naime, trend bio drugačiji, kad je zavladala poplava - jednovolumenskih modela. Svi su ih imali i to u većini klasa. Renault se u toj priči nametnuo kao najpropulzivniji proizvođač.
Francuzi su dotad već imali jednovolumensku formu u nekoliko klasa: Espace koji je bio prvi europski velik SUV još 1980-ih, početkom 1990-ih je stigao i Twingo, prvi jednovolumen u klasi gradskih zvrkova, a nešto kasnije, krajem 1990-ih stigao je i prvi kompaktni jednovolumen Megane Scenic.
Na valu uspjeha, u Renaultu su tada pomislili kako bi bilo mudro promijeniti paradigmu i u klasi limuzina pa su predstavili limuzinu jednovolumenske forme Vel Satis! Da, kako zvuči, tako i izgleda...
Generalno, ako su 1990-te obilježili neki od najboljih automobila uopće, tada su početak novog milenija obilježili neki od najhrabrijih pokušaja od kojih su mnogo nosili retro elemente - prisjetimo se samo Lancije Thesis, Citroena C6, Chryslera PT Cruisera ili sportskog Crossfirea, a stigli su i novi Mini (nakon dobrog starta nove VW Bube nekoliko godina ranije), Bangleova Sedmica, Isuzu VehiCross, ili nešto ranije "kapljičasti" Audi TT. Kakvo društvo!
Iz današnje perspektive, kada na tržištu imamo gomilu unificiranih SUV modela koji sliče kao jaje jajetu, ovo je društvo bilo jedan pravi "freak show"!
No, vratimo se Renaultu koji se tada nije odlučio za retro linije kako bi se istaknuo već su odlučili i u višim klasama ponuditi jednovolumensku avangardu. Tako je prije 20 godina, u ožujku 2001. godine na salonu automobila u Ženevi svijet upoznao novu perjanicu marke, novi luksuzni Renault Vel Satis koji je izgledao sve samo ne obično. No, odmah je bilo jasno i da modelu natjecanje u segmentu limuzina više i visoke klase neće biti lako.
Apsolutni autsajder neobičnog stila u klasi se suprotstavio klasičarskoj konkurenciji, no na koncu nije postigao željeni uspjeh. Premda je njegov oblik jamčio maksimalnu prostranost i najveću moguću udobnost, njegov nekonvencionalni izgled prestižnog jednovolumena nije dočekan s oduševljenjem kod konzervativne klijentele.
Njegovi prethodnici modeli 30, 25 i Safrane ipak su bili nešto drugo, oku ugodnije. Puls tržišta je osluškivan još 1995. konceptom Initiale kad se krenulo i izradu nasljednika Safranea i kad su se definirale stilske značajke buduće perjanice.
Vrlo osebujan, linearan stil s jakim arhitektonskim referencama osmislio je čuveni dizajner Patrick Le Quément, koji je bio šef dizajna Renaulta od 1987. do 2009. godine, a koji je zaslužan i za izgled još nekonvencionalnijeg modela koji je ugledao svijetlo dana - Avantimea koji je na istoj osnovi predstavljao neviđenu kombinaciju jednovolumenskog-coupea (!). Da nam je samo znati tko je tada donio buniku u središte dizajnerskog centra...
Kod Vel Satisa su prednja svjetla postavljena okomito, stražnja horizontalno, međutim ako ćemo iskreno, Vel Satis je zapravo bila limuzina od dva i pol volumena jer je iza neobično zaobljenog stakla straga ipak ostavljeno nekoliko centimetara površine stražnjeg volumena što je bilo funkcionalno, ali za proporcije automobila ubitačno.
Ispod poklopca motora nije bilo eksperimenata: dvolitreni turbo benzinac od 163 KS označavao je početak ponude, vrh ponude je bio veliki 3,5-litreni V6 benzinac svilenkastog rada od 241 KS koji se odlično slagao s 5-stupanjskom automatikom.
Dizelsku snagu je zastupao 2,2-litreni dCi turbo 4-cilindraš od 115 i 150 KS. S redizajnom modela došlo je i više snage: 2.0 turbo 16V benzinac je raspolagao sa 170 KS, a stigao je i novi 2,0-litreni dizelaš od 150 i 175 KS, a Isuzuov 3,0-litreni turbo dizelaš koji je u startu postizao 177 KS i 350 Nm, s redizajnom je dobio novi 6-stupanjski automatski mjenjač Aisin te 181 KS i 400 Nm.
Na koncu s tek 60.000 proizvedenih primjeraka do 2009. godine komercijalan uspjeh za Vel Satis nije postignut premda je blistao u francuskoj javnosti - bio je službeni predsjednički automobil Nicolasa Sarkozyja te službeni prijevoz zvijezda na čuvenom filmskom festivalu u Cannesu.
Lijepo, ali nedovoljno. Ovaj je model za Renault bio veliki trošak, a početni trošak mega ulaganja od čak 600 milijuna eura u razvoj i nove tvorničke trake traka u Sandouvilleu u Normandiji nikad nije bio kompenziran.
Da ne postoji Fiat Multipla, Vel Satis bi vjerojatno igrao njegovo ulogu u automobilističkoj pop kulturi, međutim, ovaj model svakako ostaje jedan od najzanimljivijih automobila E-segmenta u posljednjih 20 godina.
Nitko ranije, a ni kasnije nije eksperimentirao s jednovolumenskom formom u segmentu, a "radikalno šik" stil Vel Satisa u današnje vrijeme krize identiteta u autoindustriji može se smatrati samo vrlinom...
Još ih ima i kod nas po oglasnicima od 3 do 7 tisuća eura ovisno o varijanti, pa ako se želite istaknuti i biti originalni danas bez odricanja snage luksuza i komfora - vrijedi razmisliti...
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....