Punih stotinu godina prošlo je otkako je, 7. ožujka 1916. godine, osnovana tvrtka čije je ime danas sinonim za vrsni njemački premium automobil naglašeno sportskih karakteristika. Jedno od najcjenjenijih imena s globalnim dosegom i prepoznatljivošću, iza kojega se krije međunarodna grupacija udruženih kompanija s proizvodnjom u 14 zemalja svijeta. A počelo je s otvaranjem minhenske tvrtke specijalizirane za proizvodnju zrakoplovnih motora. Proizvodi Bayerische Flugzeugwerke AG, kako se tvrtka izvorno zvala, odnosno BMW-a, kako je nešto kasnije preimenovana, u jeku Prvog svjetskog rata brzo su došli na dobar glas kao napredni, iznimno snažni, efikasni i pouzdani strojevi za pokretanje vojnih letjelica. Logotip u bavarskoj nacionalnoj plavo-bijeloj kombinaciji i slovima BMW registriran je 10. prosinca 1917. godine, a u dvadesetima se počinje kao stilizirani propeler koristiti i u reklamne svrhe. S razlogom, jer tvrtka je u međuvremenu na ovom području dosegla zavidne uspjehe, uključujući i postavljanje visinskog rekorda od 9760 metara u zrakoplovu pokretanom BMW IV motorom...
Foto: BMW
Na širenje poslovanja nije trebalo dugo čekati - već 1923. godine na berlinskom je salonu predstavljen prvi motocikl ovog proizvođača, pokretan dvocilindarskim bokserom, koji je uz kardanski prijenos i danas sveto pismo kad govorimo o proizvodnji bavarskih dvokotača. R32 se praktički odmah pokazao kao pun pogodak, pa je upravo on zaslužan i za prvu BMW-ovu pobjedu na nekoj utrci. Uslijedit će ih, dakako, još jako mnogo, no nedodirljiva vožnja Rudolfa Schleichera na Mittenwalder Gsteigu 1924. s pravom zauzima počasno mjesto u povijesti BMW-a.Četiri godine kasnije, krajem 1928., BMW se konačno počinje baviti onime po čemu je danas svakako najpoznatiji, a to je, dakako, proizvodnja automobila.
Preuzimanjem Fahrzeugfabrik Eisenach tvrtka je preuzela i proizvodnju Dixija 3/15, iza kojega se zapravo krio licencni Austin Seven, a nakon isteka ugovora s Britancima 1932. BMW predstavlja svoj prvi izvorni model na četiri kotača, 3/20 PS, sa četverocilindarskim motorom i dvojim vratima. I odmah nastavlja s razvojem u nimalo slabijem tempu - ni godinu dana kasnije otkriven je BMW 303, koji će ostati upamćen kao prvi šestcilindarski model tvrtke, ali i - mnogo važnije - prvi automobil koji će ponijeti karakterističnu masku hladnjaka u obliku bubrega. Uslijedile su godine uspona, procvata i sportskih uspjeha na cestama, trkaćim stazama, na željeznici i u zraku...
No, s početkom Drugog svjetskog rata BMW je svoju proizvodnju stavio u službu njemačke vojske, a već 1939. u svojim je pogonima počeo koristiti prisilnu radnu snagu. Procjene povjesničara govore da je kompanija do kraja rata zapošljavala i do 25.000 zatočenika koncentracijskih logona, ratnih zarobljenika i drugih osuđenika, protivnika nacističkog režima. BMW se u međuvremenu javno suočio s tom mračnom epizodom vlastite povijesti i vezama s nacistima, i to kao prva njemačka industrijska grupacija koja je otvorila to pitanje. Nakon završetka Drugog svjetskog rata BMW se morao pomiriti s gubitkom tvornice u Eisenachu, koja je ostala u sovjetskoj okupacijskoj zoni. Ona je, doduše, nastavila s proizvodnjom poznatih modela automobila i motocikala, no nakon sudske tužbe promijenila je ime i značku, pa su oni ubuduće prodavani s crveno-bijelim propelerom i imenom EMW (Eisenacher Motoren Werke). Nešto kasnije, s tih je proizvodnih traka počeo silaziti Wartburg...
Istodobno, BMW je u Münchenu, gdje prije rata nije bilo proizvodnje automobila, počeo sa sklapanjem motocikala, a potom, 1952. godine, predstavlja ekskluzivni šestcilindarski 501, koji će zbog specifičnog izgleda ostati upamćen po nadimku Barockengel odnosno Barokni anđeo. No, ne i samo po njemu - proizvodnja te limuzine pokazala se vrlo zahtjevnom, pa je BMW na svakom proizvedenom primjerku zapravo bilježio gubitak od oko 4000 tadašnjih njemačkih maraka... Premda su se u međuvremenu pojavili još i modeli poput 502, s prvim aluminijskim V8 motorom u serijskoj proizvodnji, kao i predivni 507, a BMW ponovno počeo nizati i brojne sportske uspjehe, financijsku krizu nije uspjela ublažiti čak ni mala Isetta, model koji se proizvodio po licenci talijanskog Iso Rivolte i bio je najprodavaniji BMW u pedesetima. Srećom, posrnulu tvrtku je na prijelomnom godišnjem skupu dioničara 1959. od bankrota i preuzimanja od strane Daimlera spasila skupina predvođena industrijalcem Herbertom Quandtom.
Nakon smrti u vođenju tvrtke naslijedila ga je supruga, u međuvremenu također preminula Johanna Quandt, a njihovi potomci, Stefan Quandt i sestra mu Susanne Klatten, danas zajedno posjeduju 47 posto dionica BMW-a, što je vrijednost koja se trenutno procjenjuje na oko 30 milijardi eura. Nakon dolaska Quandta novi je početak za firmu označila 1961. i dolazak modela 1500, modernog automobila srednje klase. Unatoč početnim poteškoćama, uslijedili su 1600, 1800 i 2000 i serija je počela bilježiti tržišni uspjeh, a definitivni uspon je stigao je s Nula-dva serijom, odnosno modelima 1602, 1802, 2002 i 2002ti/tii.
BMW je opet na krilima novog uzleta, obilježenog početkom sedamdesetih s nekoliko važnih događaja, uključujući utemeljenje Motorsport odjela, uvođenje nove nomenklature serija, koja vrijedi i danas te useljenje u novo administrativno središte Četiri cilindra. Proizvodnja se širi, otvaraju se i prva postrojenja izvan Njemačke (Južna Afrika 1972., Francuska 1973.), a 1975. stiže i prva generacija Serije 3, do danas najpopularnijeg BMW-ova modela. Već do 1981. proizvedeno ih je milijun, a trenutno je aktualna šesta…
Sve nove modele i sve nove patente koji su uslijedili nemoguće je, dakako, pobrojati na ovom, ipak ograničenom prostoru, no BMW je, kao što je poznato, u međuvremenu postao globalni koncern koji ima tvornice u 14 zemalja svijeta i zapošljava više od 100.000 radnika. Osim matične marke danas među ostalim u vlasništvu ima i Mini (kupljen u sklopu grupacije Rover još 1994. godine, no jedini je zadržani brend iz tog paketa, ostalih se kompanija u međuvremenu riješila) te Rolls-Royce, kojega je preuzeo 2003. godine. Osim stalnog širenja ponude, tvrtka je u posljednjih petnaestak godina napravila i neke korake koji su u prethodnim desetljećima bili teško zamislivi. Osim što je proizvela prvi SUV, a zatim i čitav niz manjih i većih modela u tom novom segmentu, pojavili su se i coupé SUV-ovi, pa Serija 1 i 2, koja će ostati upamćena kao prvi model u povijesti tvrtke koji je pokretan prednjim pogonom. I još mnogo toga… Od 2013. u ponudi je i električni i3, a premda on nije prvi BMW-ov automobil na struju (još 1972. za vrijeme Olimpijskih igara u Münchenu BMW 1602 Elektro korišten je kao prateće vozilo za vrijeme maratona), riječ je o modelu koji je nagovijestio dolazak novog doba. Godinu dana kasnije to je potvrdio i sportski i8. Što donosi sutra, BMW je dao naslutiti velikom proslavom u sklopu koje je predstavio Vision Next 100. Dovoljno da sa sigurnošću zaključimo da zasigurno ni drugo stoljeće BMW-a neće biti dosadno...
Kronologija 1919. Testni pilot Zeno Diemer priredio je senzaciju popevši se u avionu DFW F37, pokretnog BMW IV motorom, na čak 9760 metara nadmorske visine 1928. BMW preuzima Fahrzeugfabrik Eisenach i proizvodne pogone u kojima se u tom vrijeme proizvodi licencna britanskog Austina Seven 1929. Dixi 3/15 sklapao se još tri godine, nakon čega iz istih pogona u Eisenachu počinje izlaziti prvi pravi BMW-ov automobil, 3/20 PS 1939. Početak Drugog svjetskog rata za BMW je značio stavljanje u službu njemačke vojske, pa su novi modeli i rekordi pali u drugi plan 1942. Prisilnu radnu snagu BMW je koristio od početka do kraja rata i u toj mračnoj epizodi iskoristio i do 25.000 logoraša i zarobljenika 1945. BMW-ovi pogoni u Milbertshofenu nadomak Münchena sravnjeni su sa zemljom u savezničkom bombardiranju na kraju Drugog svjetskog rata 1955. Čarobni 507 pokretan osamcilindarskim motorom sa 150 KS po prvi se put pojavio na salonu automobila u Frankfurtu 1955. godine 1975. Predstavljena prva generacija BMW-a Serije 3, modela koji i danas nosi titulu najpopularnijeg i najprodavanijeg automobila u povijesti tvrtke 1977. BMW predstavlja prvu generaciju velike krstarice Serije 7, koja do danas ostaje jedan od prvih izbora državnika i biznismena diljem svijeta 1985. Tvrtka predstavlja prvi model s pogonom na sva četiri kotača, BMW 325i, ali i svoj prvi, danas legendarni sportski model BMW M3 1983. Otkrivena je prva serija u povijesti BMW-a pokretana dizelskim motorom. Iza oznake 524td krije se šestcilindarski turbodizel sa 115 KS 1994. BMW preuzima British Rover Group, s markama Rover, MG, Mini i Land Rover, no od 2000. nadalje u vlasništvu zadržava samo Mini 1999. Na salonu automobila u Detroitu BMW predstavlja Sports Activity Vehicle, preteču prvog bavarskog SUV-a X5. Uslijedili su X3, X1, X6... 2013. Premijera električnog modela i3 označila je definitivni početak novog doba, što je godinu dana kasnije potvrdio i dolazak sportskog i8
Rekordi u zraku, na stazama i tračnicama Ime BMW neraskidivo je povezano s pobjedama i rekordima praktički od samih početaka. U ta se pionirska vremena upravo na natjecanjima moglo najbolje pokazati koliko su brzo, visoko i daleko u razvoju stigli određeni proizvođači. Testni pilot Zeno Diemer tako je još 1919. godine priredio senzaciju popevši se u kokpitu svog zrakoplova DFW F37, pokretnom BMW IV motorom, na čak 9760 metara nadmorske visine. Za taj mu je let trebalo 89 minuta, a izjavio je da bi išao i više, da je imao više kisika… BMW-ov motor pokretao je i Dornier Wal, prvi leteći brod koji je 1932. obišao svijet, baš kao i propelerski Zeppelin-vlak, koji je na tračnicama postigao brzinu od rekordnih 230 km/h. Na dva kotača u razdoblju od 1929. do 1937. godine brzinske je rekorde u više navrata obarao tvornički vozač Ernst Henne, čijih je 279,5 km/h ostalo nedostižno punih 14 godina. Georg Meier postao je 1939. prvi nebritanski vozač koji je osvojio Isle of Man TT. Godinu kasnije u BMW-u 328 TC Fritz Huschke von Hanstein i Walter Baumer osvajaju Mille Migliju, a Wilhelm Noll i Fritz Cron 1954. postaju svjetski prvaci u kategoriji motocikala s prikolicom. BMW Motorsport osnova je 1972. godie, a tri godine kasnije BMW na start Le Mansa šalje svoj prvi Art Car 3.0 CLS. Uspjeha na sportskim stazama doslovno je bezbroj, a jedan od najvećih na dva kotača dolazi 1981. kad Hubert Auriol osvaja Pariz-Dakar vozeći R 80 G/S. Ni na onaj na četiri kotača nije trebao dugo čekati: Nelson Piquet 1983. postao je svjetski prvak u Formuli 1 za volanom Brabham BMW-a, a pamte se i trijumfi u DTM prvenstvu (2012., 2013., 2015.), Isle of Manu (Michael Dunlop 2014.), Dakaru (Mini All4 Racing 2012. - 2015.)… |
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....