FOTOGALERIJE MODELA

VREMEPLOV: 50 GODINA NISSANA SKYLINE GT-R Ili, kako je zapravo nastala Godzilla, jedan od najpopularnijih sportskih automobila svih vremena

Izvorni Nissan Skyline GT-R pojavio se 1969. na cesti i na trkaćim stazama, ali tek 1990. nastala je legenda o čudovištu iz Japana. Bilo je to prvo od tri izdanja (R32, R33 i R34) s dvostrukim turbopunjačem, pogonom i upravljanjem na sva četiri kotača na čijim je temeljima nastao i aktualni GT-R
 Nissan

Gran Turismo, jedna od najpopularnijih video igrica svih vremena, na policama trgovina pojavila se 1997., a u godinama koje su slijedile, milijuni poklonika virtualnih utrka gubili su noći i dane pred zaslonom ekrana.

No, među 11 milijuna kupaca koliko je samo GT 1 privukao, bilo je i onih koji su primijetili jednu pogrešku pedantnog Kazunorija Yamauchija koji je punih pet godina radio na razvoju igrice.

Na adresu autora uskoro su stigle pritužbe. Naime, u izborniku američke verzije koja nudi čak 178 automobila ponuđen je Nissan Skyline GT-R (R33) u V-spec izdanju, ali u samoj igrici pogrešno se naziva kao običan GT-R R33.

Nissan GT-R "50th Anniversary"

Bila je to greška u rangu pojavljivanja šalice Starbucks kave u posljednjoj epizodi Igre prijestolja koja nije nimalo naštetila franšizi. Unatoč sve brojnijoj konkurenciji dosegla je preko 80 milijuna prodanih primjeraka, ali je to bio dovoljno jasan signal tko je glavna zvijezda i svako sljedeće od šest glavnih izdanja jednostavno nije moglo proći bez najveće japanske ikone na četiri kotača.

Video-igrice ili filmski serijali poput Brzi i žestoki imaju svojih zasluga u svjetskoj popularnosti Nissana Skyline GT-R, no temelji vječne slave udareni su puno ranije. Kasnih 50-ih Skyline je bio obična mala limuzina ili karavan koje je proizvodila kompanija Prince Motor. Ista je 1966. upakirana u portfelj Datsuna, a kasnije Nissana.

Ime Skyline preživjelo je sve transakcije i u veljači 1969. u Nissanovim salonima pojavio se Skyline GT-R koji je iste godine osvanuo na trkaćim stazama. Pobjede su se nizale kao na traci i uskoro je skovana uzrečica - Skylineov jedini rival je Skyline.

U dvije godine i deset mjeseci Nissanova borbena limuzina upisala je rekordnih 50 pobjeda, od čega 49 uzastopnih. Bio je to apsolutni rekord u povijesti japanskih utrka koji do danas nitko nije uspio dosegnuti, a kamoli nadmašiti. Drugu generaciju predstavljenu 1972. uništila je naftna kriza. Model poznatiji pod imenom Kenmeri u četiri mjeseca proizveden je u samo 197 primjeraka nakon čega je GT-R nestao iz ponude Nissana na punih 16 godina.

RM Sothesby's
Skyline 2000 GT-R Coupe 1970.

No, povratak je bio blistav. Treća generacija poznatija pod oznakom R32, predstavljena 1989., a ispod poklopca je skrivala 2,6-litreni motor sa 6 cilindara, dvostrukim bregastim i turbinom (280 KS i 361 Nm). Mjenjače je bio ručni s 5 stupnjeva, a pogon na sva četiri kotača nazvan “ATTESA E-TS”, elektronički je kontrolirao raspodjelu snage motora. Uz samoventilirajuće diskove, sva četiri kotača nosio je multilink ovjes.

Nedugo nakon predstavljanja R32 se našao na listi želja brojnih privatnih momčadi koje su se natjecale u izuzetno popularnom i konkurentnom Japanskom prvenstvu turističkih automobila. Potencijal je otkriven i u sljedeće četiri godine Nissan je postao neprikosnoveni vladar JTCC prvenstva upisavši pritom 29 pobjeda u isto toliko nastupa. Dobar glas pronio se i izvan granica Japana i uskoro su prvi primjerci stigli u Australiju, prvu državu u koju je Nissan izvozio GT-R.

Osim u salonima, pojavio se i u Australskom prvenstvu turističkih automobila. Japanska jurilica, odnosno model R32s, doslovno je razvalio konkurenciju osvojivši gotovo sve utrke na kojima se pojavio. Uspio je skinuti s trona dotada neprikosnovenu Ford Sierru Cosworth i uskoro je australski tisak govorio o čudovištu iz Japana, o Godzilli koja proždire suparnike.

Nissan Skyline GT-R V-SPEC R33 1993.

Nadimak se uskoro proširio i na ostale kontinente, prateći uspjehe Nissan Skylinea GT-R i na drugim kontinentima, poput pobjede 1991. na 24 sata Spa-Francorchampsa ili tri trijumfa na legendarnom Pikes Peaku u Otvorenoj klasi za serijske automobile. Akira Kameyama na američkoj brdskoj utrci slavio je 1993. za upravljačem R32, a 1996. i 1998. ponovio je uspjeh vozeći R33.

Nissan Skyline GT-R V-SPEC R33 1993.

Razlike između treće (R32) i četvrte generacije (R33) nisu bile značajne. Kozo Watanabe, inženjer kojem je povjeren projekt Skyline GT-R jednostavno je nastavio tamo gdje je njegov prethodnik Naganori Ito stao i posvetio se ovjesu, prevjesima i aerodinamici. Uostalom R32 bio je najprodavanije izdanje koje je doseglo gotovo 44.000 primjeraka.

Nissan Skyline GT-R V-SPEC (R34) 1998- – 2002.

No, nakon što četvrta, a potom i peta generacija nisu bile ni približno tako uspješne na komercijalnom planu, 2002. je zaustavljena proizvodnja modela R34, a Nissan je najavio razdvajanje oznake GT-R i Skyline. Japanci su najavili stvaranje zasebne linije modela pod imenom Skyline, ali i potpuno nove generacije sportskih automobila pod oznakom GT-R.

Nissan Skyline GT-R V-SPEC (R34) 1998- – 2002.

Obećanje su ispunili i u Tokiju 2007. predstavljen je Nissan GT-R koji je ipak zadržao poveznicu s prošlim vremenima zahvaljujući tvorničkoj oznaci R35, ali i performansama zbog kojih je Godzilla ponovno oživjela.

Nissan GT-R NISMO Godzilla 2019.

VAŽNIJE GODINE

Zbog formi karoserije prvi Skyline GT-R dobio je nadimak Hakosuka (Hako na japanskom znači kutija), no, ključ svega bio je 2.0 DOHC motor sa šest cilindara (160 KS i 180 Nm) koji su dizajnirali inženjeri Princa i koji se koristio u trkaćem automobilu Prince R380

Sedan verziju zamijenio je coupe s kraćim međuosovinskim razmakom, širim tragom kotača i lakši za 20 kg. Novo izdanje nastavilo je uspješnu karijeru Nissana GT-R na stazi. Od rekordnih 50 pobjeda u nepune 3 godine upisao je posljednjih 17

Druga generacija zadržala je pogonski sustav prethodnika, a karoserija poprimila klasične GT forme, no, naftna kriza ubila je interes kupaca i proizvodnja se ugasila nakon samo četiri mjeseca tijekom kojih je proizvedeno 197 primjeraka

Nakon 16 godina Skyline GT-R se vrato u velikom stilu. Ponovno su utrke bile među glavnim metama i uslijedio je rekord od 29 pobjeda, bez poraza u 4 sezone japanskog prvenstva turističkih automobila, ali i trijumf na 24 sata Spa

R33 je predstavljen je u jesen 1993. u Tokiju, ali u Nissanove salone je stigao tek početkom 1995. uz znatne izmjene na prednjem dijelu. Mehanika je ostala gotovo nepromijenjena, a početnih 280 konja serijskog modela, u trkaćim izdanjima penjalo se na preko 600 KS

6. Među brojnim limitiranim izdanjima posebno je cijenjen R33 GT-R V-spec s Brembo kočnicama i 17-colnim BBS naplacima zbog čega je bio posebno cijenjen među privatnim momčadima koje su se natjecale u utrkama izdržljivosti u grupi N

7.Erik Comas nije se proslavio u Formuli 1, ali u japanskom GT prvenstvu Francuz je postao prava zvijezda nakon što je osvojio dva naslova prvaka (1998. i 1999.) vozeći Skyline GT-R R33 koji je pripremala tvornička Nismo momčad

8. U 12 godina koliko je aktualni GT-R prisutan na tržištu, snaga i performanse stalno su rasle, a vremena na Nürburgringu padala. Premda se pomalo približava kraju životnog vijeka...

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
02. studeni 2024 04:08