Zagrepčanin Valentino Valjak dobro je poznato ime na našoj oldschool i oldtimer sceni, pokretač muzeja povijesnih vozila, autor knjige o povijesti automobila, organizator nebrojenih susreta i veliki fan marke Citroën. Stoga je mnoge iznenadilo kada je prije četiri godine nabavio Land Rover, što se činilo priličnim odmakom od njegove dotadašnje filozofije.
On sam, pak, kaže kako je od malih nogu bio fasciniran Camel Trophyem, kao i avanturama Željka Malnara i Borne Bebeka, koji su u njih išli Land Roverom. Usto, već je i sa Spačekom furgonom često vozio po prirodi i poduzimao off-road avanture, kakvih se ne bi posramili ni vlasnici ozbiljnijih terenaca. Kako je nakon gašenja muzeja sve češće dobivao upite za vođenje grupa turista na oldtimerske vožnje po Hrvatskoj, trebao je i automobil prikladan za to, te nimalo nije dvojio o kojem je modelu riječ.
Klasičnih Land Rovera na tržištu nema baš mnogo, većinom su prisutni moderniji modeli, oni koji su tvornički nazvani Defender, naziv kojim se ponekad pogrešno označavaju i ranija vozila. Ti su raniji primjerci uglavnom teško radili za život i rijetkost je pronaći neki zdrav i relativno sačuvan, no Valentino je saznao za ovaj kaštelanski početkom 2020., otprilike u vrijeme kada su ostali ljudi nabavljali zalihe konzervi, kvasca i toalet papira.
Riječ je o primjerku iz 1984., većeg osovinskog razmaka, tip koji se u pravilu naziva 109 prema iznosu tog razmaka u inčima, a koji je stigao u Hrvatsku početkom 1990-ih, kao donacija nizozemske policije. Koristila ga je splitska policija do kraja dekade, a onda je na dražbi prodan u Kaštela, gdje će provesti sljedeća dva desetljeća.
Vlasnik ga je uglavnom koristio za kraće vožnje do vinograda, no bio i toliko oduševljen da nikome drugom nije dopuštao da sjedne za upravljač, pa čak ni sinu, profesionalnom vozaču. Došavši u određene godine, zaključio je da više neće voziti te stavio auto u oglasnik. Odbio je nekoliko ponuda, a potom se s Valentinom dogovorio telefonski, vjerojatno zato što je bio prvi kupac koji nije pokušao spustiti traženu cijenu. Već na osnovi fotografija,
Valjak je zaključio kako je riječ o vrlo sačuvanom primjerku i sjeo na vlak. No, dalje nije sve išlo uobičajenim putem. Vidjevši automobil uživo, potvrdio je dojam o stanju, ali - nije mu dozvoljeno da ga isproba. Umjesto toga, dotadašnji ga je vlasnik smjestio u apartman, ponudio pršutom, sirom i vinom, te složio kupoprodajni ugovor. Ujutro su ga potpisali, Land Rover je plaćen, vlasnik se sagnuo, poljubio armaturu, potapšao Valentina po leđima i rekao - Sinko, nek’ ti je sa srećom!
Tek je tada mogao sjesti u auto, upaliti ga i krenuti na vožnju, starom cestom prema Zagrebu – a da do tog trenutka nikada nije imao priliku voziti nikakav Land Rover. Dodatno, prethodni je vlasnik napravio generalku, no rekao mu je da faze na Bosch pumpi nisu namještene, te da dok to ne uredi neće moći voziti više od 50 km/h. Zapravo, bio je dosta skeptičan dokle će uopće stići, jer nakon generalke nije vožen na dulje relacije.
Tijekom vožnje prema Zagrebu motor se razradio i otada nije bilo nikakvih problema s njim. Bez teškoća prošle su i duge vožnje po Hrvatskoj, ali i Rumunjskoj, Bugarskoj, Srbiji i Makedoniji. Jedini veći kvar bio je lom poluosovine tijekom zagrebačkog Oldschool desanta, i to na asfaltu ispred Meštrovićevog paviljona.
Bez obzira na relativno dobro stanje auta, do jedne je velike promjene ipak došlo. Mada je izvorna plavo-siva boja bila lijepa, Valentino je kao veliki fan Camel Trophya odlučio napraviti hommage ondje korištenim primjercima, te ga je dao prelakirati u današnju polumatiranu žutu. Uključio se u domaće i svjetske grupe posvećene ovom natjecanju, upoznao s nekim sudionicima, počeo istraživati njegovu lokalnu povijest, pa i došao do nekih izvornih memorabilija.
Također, otkrio je da su vlasnici klasičnih Land Rovera među rijetkim subkulturama koje nisu bile organizirane u neki klub niti imale svoju Facebook grupu, te je pokrenuo njihovo okupljanje i druženja, kao i grupu naziva Land Rover Balkan team, na Facebooku. Nakon skromnih početaka, danas se na off-road izletima okupi i po četrdesetak vozila iz Hrvatske i okolnih zemalja, a Valentino je siguran da će taj broj i dalje rasti.
Sponzorirani sadržaj nastao u suradnji s CVH
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....