Kad su prije nešto malo više od dva tjedna predstavnici Jadrolinije otvarali ponude pristigle na natječaj za nabavu dva nova katamarana i dva rabljena, među papirima se našlo 10 ponuda troje proizvođača, svih redom izvan Hrvatske, ali i iz uglednih gradilišta diljem Europe.
Početkom veljače Jadrolinija donosi odluku o odabiru: posao izrade dva nova katamarana u vrijednosti 11,5 milijuna eura dodjeljuje nizozemskom brodograditelju Damen, a rabljene katamarane, svaki u vrijednosti od 7,3 milijuna eura, hrvatskom će pomorskom poduzeću isporučiti TB Shipyards sa sjedištem u Harlingenu, čime su si nizozemski brodograditelji osigurali poslova u ukupnoj vrijednosti 37,6 milijuna eura, odnosno 282 milijuna kuna s PDV-om.
Prvo upozorenje
Među ponuditeljima, vidjelo se to na prvu, izostala je ponuda brojnih hrvatskih brodogradilišta, a tijekom procesa natječaja, na činjenicu da će posao u konačnici završiti u stranim rukama upozoravao je bivši djelatnik jednog domaćeg brodogradilišta Dalibor Barbalić, obasipajući Jadroliniju upitima, ali i upozoravajući Ministarstvo gospodarstva i Ured predsjednice da je natječaj napisan tako da se na njega ne može prijaviti niti jedan domaći brodograditelj.
Razlog, navodio je, leži u činjenici da niti jedno domaće brodogradilište ne može zadovoljiti tako kratke rokove za izradu i dostavu novih aluminijskih katamarana dimenzije 40 metara i kapaciteta 400-tinjak mjesta - jedan do 15. srpnja, a drugi do kraja godine - a potom i u činjenici da ponuđač mora u referencama dokazati da je dosad izradio najmanje tri takva ista modela, što domaći brodograditelji ne mogu.
Nakon Barbalića, za Jutarnji list isto je potvrdio i direktor šibenskog NCP brodogradilišta Roko Vuletić.
- Rok koji je zadan u ovom natječaju prekratak je za gradnju broda navedenih dimenzija. Pod pretpostavkom da netko od domaćih brodogradilišta ima gotovu projektno-tehničku dokumentaciju, gradnja broda dužine više od 40 metara zahtijevala bi rok od barem devet mjeseci nakon narudžbe materijala. Iz uvjeta je očito da je namjera naručitelja zapravo bila kupiti gotov proizvod od unaprijed poznatog dobavljača, koji ima spreman brod u određenoj fazi gradnje - kazao je Vuletić, napomenuvši da je šibenski NCP dosad isporučio više od 70 aluminijskih katamarana za norveškog naručitelja, i to sagradivši proizvod “visoko ocijenjen na međunarodnom tržištu marikulture”.
Obnova flote
Slične razloge za neizlazak na Jadrolinijin javni natječaj imaju i u Tehnomontu.
- Zbog kratkih rokova na njega se nismo mogli javiti, a problem nam je i činjenica da naručitelj traži proizvođača koji ima iskustvo u gradnji brzih putničkih katamarana. No, da su rokovi bili drukčiji, mogli smo se na natječaj prijaviti s partnerom - poručili su iz Tehnomonta.
Iz Jadrolinije poručuju kako su svjesni da hrvatska brodogradilišta dosad nisu izrađivala brze aluminijske brodove. Objašnjavaju i razloge zbog kojih je bila potrebna nabava novih plovila: tvrtka izravno sudjeluje u realizaciji hrvatske turističke ponude zbog čega funkcioniranje njezine flote mora biti besprijekorno, a to onda zahtijeva modernizaciju.
Odgovaraju i na upit o kratkoći rokova.
- S obzirom na trenutačno stanje brzobrodske flote i zahtjeve tržišta, pokušali smo pribaviti ponude dostupne na tržištu. Dodatno, Jadroliniji je radi ispunjenja koncesijskih ugovora i potrebe osiguravanja zamjenskih brodova u svakom trenutku, potrebna ubrzana obnova brzobrodske flote. Svi katamarani raspodijeljeni su na postojeće linije, stoga su Jadroliniji potrebni dodatni katamarani već ove godine, ali dugoročno i obnova, odnosno zamjena više katamarana iz flote - objašnjavaju u tvrtki koju potom pitamo i zašto, s obzirom da su upoznati s rastućim turističkim prometom, s nabavom nisu počeli prije.
Nova prilika
“Nova Uprava Jadrolinije od imenovanja u rujnu prošle godine napravila je analizu stanja, odradila razgovore sa stručnjacima i brodogradilištima, izradila akcijski plan obnove flote te je ovaj natječaj rezultat rada na izvršenju strateških ciljeva. Svjetsko tržište katamarana specifično je u smislu da ono oskudijeva brzim plovilima kakvi trebaju Jadroliniji. Zadnje takvo plovilo je katamaran ‘Vida’, nabavljen u Norveškoj 2016. godine”, brane se u državnoj kompaniji.
Poručuju kako su obveznici međunarodne javne nabave te kako su s domaćim brodograditeljima razgovarali o obnovi flote, i one brzobrodske, ali u dužim rokovima i u budućnosti. Najavljuju i skoro raspisivanje natječaja za gradnju putničkog broda za dubrovačko područje na kojem očekuju hrvatska brodogradilišta.
Nadali se referenci za treća tržišta
U odgovoru na upit jednog gospodarskog subjekta o kratkoći rokova za isporuku novog broda, Jadrolinija odgovara sljedeće: “naručitelj je svjestan kratkoće roka za nabavu novogradnje, ali je i upoznat sa stanjem na tržištu katamarana gdje postoje brodogradilišta koja grade tipske katamarane, uz male prilagodbe spremne za prodaju.”
Vuletić iz NCP-a poručuje kako ova praksa posebno čudi iz razloga što bi gradnja putničkog broda za domaćeg brodara pored direktnog prihoda, značila i dobru referenca za izlazak na treća tržišta.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....