U četrvrtak nas je Tihomir Miletić Tač, vlasnik zagrebačkog ResTača, počastio prvim ovogodišnjim Beaujolais Nouveauom. Bio je to Non Filtré proizvođača Pierrea Duponda, čiji su vinogradi na južnom dijelu provincije Beaujolais, a u Hrvatsku ga uvozi Vivat. Ni Vivat, ni Tač kao ni sve ostale trgovine i restorani diljem svijeta prije ovog četvrtka nisu smjeli pustiti u prodaju novi beaujolais. Kao što je poznato, upravo je treći četvrtak u studenome dogovoreno vrijeme kada cijeli svijet počinje slaviti i uživati u ovom mladom vinu. Budući da, među nacijama koje drže do ovog lijepog običaja, dan najprije počinje Japancima, oni prvi i proslavljaju Beaujolais Nouveau. I navodno su, kao i za još nekim zapadnjačkim navadama, posljednjih godina ludi za njim.
Nije uvijek bilo tako. Naime, običaj istodobnog puštanja ovog mladog vina u optjecaj počeo je još 1951. godine, ali je tada dogovoreni datum lansiranja bio 15. studenoga. No, kako taj datum povremeno pada i na vikend, vinarima se to pokazalo logistički nespretnim, pa je tako 1985. odlučeno da to uvijek bude trećeg četvrtka u studenome. A, tko zna, sudeći prema sve ranijim terminima berbi uzrokovanih klimatskim promjenama, možda se u budućnosti i taj običaj promijeni.
Beaujolais Nouveau mlado je vino koje nosi ime provincije iz koje dolazi, u južnoj Burgundiji, sjeverno od Lyona. Tradicionalno se radi od sorte gamay, lijepe je rubinske boje, ne previsokih alkohola, stvoreno da se pije baš takvo, dok je mlado, uz različita jela s jesenskog menija. Nisu svi oduševljeni njime, neki ga smatraju neozbiljnim vinom, zamjeraju mu nedovoljno odležavanje, ali je na sreću i vrlo mnogo onih koji ga ne mogu dočekati. O njegovoj popularnosti dovoljno govori podatak da na njega otpada čak trećina ukupne proizvodnje vina u Beaujolaisu, gdje tradicija vinogradarstva i vinarstva seže do starorimskih vremena, a godišnje se proda 55 milijuna boca. Beaujolais Noveau nije vino za čuvanje pa se te količine redovito popiju u prva dva ili tri mjeseca od izlaska na tržište, iako se i ta predrasuda polako gubi jer neki vinari Beaujolaisa dokazuju kako njihova vina nisu samo za brzu potrošnju.
Ovaj Beaujolais Noveau Non Filtré 2024 napravljen je, napominje vinar, baš onako kako se radio i prije stotinu godina. Svjež je, pitak i živahan, lijepih kiselina, a gospodin Miletić preporučuje ga kao idealnu pratnju klasičnim pečenjima, krvavicama i kobasicama sa zeljem ili repom...
- Moram priznati da ni mi u Taču zadnje dvije ili tri godine nismo imali beaujolais u ponudi, činio mi se nekako banalnim... No onda sam lani posjetio Beaujolais i uvidio koliko je to ozbiljna priča. Ovaj tradicionalni, nefiltrirani jako mi se svidio, baš uživamo u njemu - kaže Tihomir Miletić, inače poznat po svojoj dugogodišnjoj strasti prema prirodnim vinima.
Beaujolais Nouveau, čini se, doživljava drugu mladost. Jer nakon što se početkom 70-ih godina prošlog stoljeća prodavao u vrtoglavim količinama od više od 70 milijuna boca, do kraja stoljeća njegova se prodaja prepolovila, da bi u ovom stoljeću, osobito s probojem na azijsko tržište, ponovo rasla.
I ne zaboravimo, na kraju, u svemu tome spomenuti naš portugizac (naš i austrijski, slovenski, mađarski, slovački) koji, kao sorta koja na kontinentu najranije dozrijeva, na tržište dolazi i prije beaujolaisa. I njemu želimo da sa sebe odbaci stigmu manje vrijednog vina, jer neki su, osobito plešivički, vinari pokazali da se u njemu itekako može uživati. I portugizac, baš kao beaujolais, podsjeća nas kako u vinu treba uživati bez prevelike pompe, u veselom društvu i uz dobru hranu. Dok traje.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....