Umjesto ormara samo je jedna metalna štanga, a umjesto prozora - ništa. Jastuci naslonjeni na kamene površine u funkciji su sofe koja je smještena u kutu jedine prostorije koju kuća ima. Funkcionalne jedinice u tom su prostoru razdvojene samo koracima. Zidova nema, a ni rasvjetnih tijela. Za svjetlo je, naime, zaduženo samo sunce koje udara kroz velike staklene stijene povezane monolitnim nosivim kamenjem. Krov ne postoji u sadašnjem smislu, nego zaklon predstavlja obična bijela ploča.
Ovako kuću budućnosti zamišlja Bianca Censori, mlada supruga kontroverznog repera Kanyea Westa, a čije su nam fotografije ustupili s njezine stranice biacensori.com. Kao glavna arhitektica u pjevačevoj kompaniji Yeezy, poznatoj po istoimenom modnom brendu koji je nakon raskida suradnje s Adidasom, čini se, u slobodnom padu, ova 29-godišnja Australka talijanskog porijekla, u suradnji s još nekoliko mladih kreativaca, potpisuje neke zanimljive projekte koje je proteklih godina imala prilike prezentirati u više navrata. Ipak, ostali su u sjeni njezinih izazovnih i šokantnih modnih kombinacija jer ne prestaje dizati prašinu gdje god se pojavi. Njezina u najmanju ruku neobična odjevna izdanja uglavnom izazivaju ili zgražanje ili zbunjenost pa je manje je poznato da je upravo takav - golišav - i njezin profesionalni izričaj.
A u njemu se ponajviše izdvaja upravo na početku opisana kuća Joshua Tree Residence - minimalističko zdanje od kamena i stakla koje su Bianca i njezini bivši suradnici u Jeezy Architectureovoj podtvrtki Tanil Raif i Abe Salman javnosti predstavili prije nešto više od dvije godine. Riječ je o luksuznoj, ali jednostavnoj nekretnini budućnosti neovisnoj o sustavu ili, kako to popularno nazivaju, "off grid" stambenoj kući, što bi značilo da je samoodrživa u smislu osnovnih potreba za život. Kao dio Biancinog projekta "Arhitektura kamenog doba", ova nekretnina toliko je jednostavna da je sve nužno za život smješteno u jednu prostoriju, lišena pritom bilo kakvog suvišnog namještaja i dekoracija. Promišljanje futurističke građevine kroz dokazano uspješna rješenja iz daleke prošlosti i prilagodba prostoru u kojemu će se nekretnina nalaziti, a ne obratno, srž je u pristupu dizajnu koji njeguje Bianca Censori, inače magistra arhitekture i dizajna koja je diplomu stekla na Sveučilištu u rodnom Melbourneu.
Kako objašnjavaju na njezinoj stranici biacensori.com, na kojoj se može vidjeti portfolio većine dosadašnjih radova i s koje su nam ustupili fotografije za objavu, Biancina arhitektonska filozofija nadilazi funkcionalnost i estetiku. Ona građevinu ne promatra kao samostalnu jedinicu s kojom se može činiti baš sve što hoće, nego je podložna okolini i postojećim prirodnim elementima. Tako se, baš kao u primjeru Joshua Tree Residencea, u njezinim radovima pokušava izbrisati granica između vanjskog i unutrašnjeg pa se što više koriste prirodni elementi poput kamena ili svjetlosti, pa čak i vegetacije, da bi se postigla što kvalitetnija sinergija i naglasila važnost održivog dizajna. Mišljenja struke podijeljena su, no skloniji su je prozvati talentom nego promašajem, a njezin bi arhitektonski smjer svojih pet minuta slave i primjenu u praksi tek trebao doživjeti u vremenima koja dolaze. Baš zbog toga, Bianca i suradnici sa svojim su radovima i istraživanjima bili i gostujući predavači na Sveučilištu na Malti 2022. godine, gdje su na poziv arhitekta Anthonyja Boniccija pričali o "primitivnom futurizmu", smjeru u koji se najbolje uklapaju njihovi prijedlozi dizajna i gradnje.
- Vjerujemo da promjena paradigme leži u humaniziranju dizajna i u sposobnosti prepoznavanja onoga što doista znači biti ljudsko biće koje živi u izgrađenom okruženju - govorila je studentima tom prigodom Bianca o filozofiji koja je zapravo utkana i u sve njihove projekte.
- U svijetu u kojemu trenutno možemo doznati gotovo sve što se događa, vjerujemo da nam je potrebna arhitektura koja nadilazi konvencionalne vrijednosti i osjećaj razmjera - objasnio je tada Bonicci zašto je baš njih pozvao da svoje radove i promišljanja predstave njegovim studentima. Saudi Sound Stage, ili Saudijska zvučna pozornica, još jedan je primjer primitivnog futurizma koji ova arhitektica sa suradnicima potpisuje, a sastoji se od šest pozornica i restorana. Jedva vidljiva i utopljena u saudijsku pustinju, ova arena za održavanje raznih događaja i koncerata u potpunosti odgovara konceptu budućnosti koji inzistira na jednostavnosti korištenja i sjedinjenja s okolinom. Ali, kao i većina ovakvih projekata, samo još čeka investitora. I ne zna se kad će to biti.
Primitivni futurizam, inače, nije posve nov koncept u arhitekturi, ali i dalje je dovoljno "pomaknut" da bi izazvao kontroverze. Još prije desetak godina ovaj je smjer iznio cijenjeni japanski arhitekt Sou Fujimoto. On smatra da su ljudi, u suštini, i dalje vrlo primitivni, čega će tek postati jasnije svjesni, pa će i naša budućnost biti takva. Idealnu arhitekturu budućnosti vidi kao onu koja je oslobođena ograničenja uređenih odnosa između prostora, a upravo je to bila polazišna točka uradaka Biance Censori i njezinih suradnika.
Sama Bianca u svom je izričaju pokušala otići i korak dalje, osmislivši nešto što se zove "Donda jezik", a radi se o konceptu u kojem arhitektura priča priču na način na koji to riječima čine tekstovi pjesama. U tom smislu svaka građevina mora imati svoj ritam i tako stvoriti duboku vezu prostora i ljudi koji ga nastanjuju.
Kad se sve to uzme u obzir, s profesionalnim zaleđem i očitom željom za ostvarenjem u svijetu dizajna i arhitekture, može se posve drugačije shvatiti i njezin način odijevanja te zaključiti da se ne radi o isticanju golotinje, nego o korištenju vlastitog tijela kao platforme za dizajnersku poruku. Tako otprilike to objašnjavaju i na biacensori.com. Konkretnije, baš kao što se u arhitekturi ne želi držati zadanosti, tako to ne želi ni u odijevanju jer tijelo smatra moćnim alatom za izražavanje. Neobični krojevi koji naglašavaju siluetu, modni dodaci koji to u biti nisu, primjerice jastuk, i jednostavni neutralni uski komadi odjeće, a nekad samo donjeg rublja koje bira za izlazak u javnost, šalju istu poruku kao i Joshua Tree Residence. Odjeća se mora prilagoditi tijelu baš kao i kuća okolini.
A gdje je u cijeloj priči Kanye? Oduševljen njezinim stilom, razmišljanjem i nedvojbenom kreativnošću, svojom ju je muzom, a ubrzo i suprugom iako navodno nikad nisu predali papire za potvrdu bračnog stanja, prozvao nedugo nakon što se zaposlila u njegovom Yeezyju, u odjelu za arhitekturu. Par je tako od 2022. godine naovamo nerazdvojan, a prašinu dižu gdje god se pojave. Bilo to izdanjem ili ponašanjem koje se često karakterizira kao nedolično, ovaj dvojac na meti je medija, kritika i javnosti stalno.
Njoj se zamjera odjeća koja češće otkriva nego skriva, a njemu kuloarske priče o ponašanju prema - njoj. Prema njima, Kanye West od Biance izričito traži ovakav način odijevanja, kao i strogu šutnju u javnosti. Vijesti su to na koje reagiraju i borkinje za ženska prava. Kad se sav njezin opus, što arhitektonski što modni, zbroji i oduzme, možda ih je zapravo Bianca sve obmanula. Je li riječ o vrhunskoj umjetnici performansa koja će u svijetu dizajna ostaviti neizbrisiv trag, ili o još jednoj prolaznoj ljubavi kontroverznog Kanyea Westa, kao i uvijek, pokazat će vrijeme.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....