Mladen Jambrović, direktor Iverpana, ekskluzivno s najvećeg američkog sajma dizajna interijera.
Kao i svake godine od 1969., Chicago na nekoliko dana postaje američka dizajnerska prijestolnica, barem kada je riječ o unutarnjem uređenju prostora. U tih se nekoliko dana održava NeoCon, najznačajniji sajam unutarnjeg uređenja i arhitekture u Sjevernoj Americi. Prošle je godine zbog dobro poznatih razloga preskočen, a ove je s lipnja pomaknut na listopad zbog želje organizatora da se održi uživo.
Zbog ovog događaja brojni su dizajneri interijera i arhitekti odlučili početak jeseni provesti u Chicagu.
NEOCON I MERCHANDISE MART
Trendovi su se promijenili, na njih je snažno utjecala pandemija pa su mnogi poželjeli vidjeti kako bi mogla izgledati budućnost. Jer, kao i ostatak svijeta, i Amerika je u velikoj građevinskoj ekspanziji, a sve što se gradi treba i opremiti - bilo da je riječ o poslovnim ili privatnim prostorima. Stoga se ovogodišnji NeoCon odvija pod motom - "DESIGN ANEW" s više mogućih nastavaka - dizajnirajmo novu budućnost, dizajnirajmo nove prostore, dizajnirajmo nove materijale…
Sajam se održao u najvećoj poslovnoj zgradi u SAD-u, pa i šire, u privatnom vlasništvu s ukupnom površinom od 390.000 četvornih metara rasprostranjenih na 25 katova, od čega je za ovogodišnji sajam iskorišteno 95.000 četvornih metara. Merchandise Mart, kako se zove zgrada smještena na sjevernoj obali rijeke Chicago, nastala je 1930. godine i od tada je mjesto okupljanja trgovaca, a danas ju, kažu službeni podaci, posjećuje oko 30.000 ljudi dnevno ili oko 10 milijuna godišnje. Tamo su svoje prestižne salone trajno posložili Bosch, Miele, Scavolini, Porcelanosa, Baker, Global i brojni drugi top-brendovi iz SAD-a i Europe. Ove godine je ukupno devet katova bilo posvećeno NeoConu koji je više sličio šetnji ulicama s luksuznim salonima nego klasičnom sajmu namještaja sa štandovima.
BOJA 2022. GODINE JE...
No, što je to pokazao NeoCon, odnosno kakve nam trendove donosi? Vrlo često se trendovi iz Amerike prelijevaju u Europu za godinu ili dvije, no s druge strane, Amerikanci jako cijene i teže europskim proizvodima, posebice talijanskima koje drže vrhuncem u području uređenja unutrašnjosti. Dakle, trendovsko prelijevanje je uzajamno.
Prema procjeni stručnjaka tvrtke Behr (jedan od najvećih proizvođača boja u Sjevernoj Americi), boja godine 2022. bit će - breezway, odnosno nježna mint zelena. Dopunjavat će je "šapat bijela", zatim sivkasta "površina Mjeseca", žuta "stabljika kukuruza", roskasta "isprana cigla", tirkiznoplava "vrh vala", pastelnoplava "nakon kiše"… Uglavnom, prilično ugodne, pastelne boje bljeđih nijansi, uz samo nekoliko jačih boja - kobalt plave, zatim oceanski zelenoplave i tamnosivog "slomljenog papra".
Pogledavši ostale izloške, nisu puno pogriješili. Izuzmemo li tradicionalne kombinacije crnog, sivog i bijelog namještaja koji uvijek djeluje prilično skupocjeno i elegantno, čini se da Amerikanci trenutačno guraju u smjeru tamnijih zidova i pastelnog, ali obojanog namještaja u kombinaciji žutih, narančastih, zelenih i plavih nijansi. Ništa nije suviše kričavo, već nježnije, ali ipak vrlo izraženih i hrabrih boja.
Situacija s pandemijom "pomela" je uredski namještaj. Nekad su kampusi s poslovnim prostorima bili izvan velikih gradova, no zbog velikog pritiska mlađih zaposlenika koji nisu željeli živjeti po predgrađima, kompanije su se preselile u goleme zgrade u središta velikih gradova. To je pred dizajnere postavilo zahtjeve da puno ljudi smjesti u manje prostora - mali radni stolovi, ali zanimljivi dodaci poput zabavnih soba, soba za odmor, barova… Potom je pandemija mnoge otjerala kući, pa sada, pri povratku u urede, dizajneri predlažu uredske prostore poput onih kod kuće, što znači izoliraniji su nego što su bili nekada.
IZOLIRANI UREDSKI PROSTORI
Zanimljiv je trend kabina koje mogu biti po uredima, ali i po rent-office prostorima. Kabine su opremljene IT i telekomunikacijskom tehnologijom koja omogućava videosastanke na daljinu, zvučno su izolirane i same sebi dovoljne. U Europi teško da bi tako nešto prošlo, ali u Americi je to očiti trend. Uredska izolacija se očituje u mnogim detaljima - ograde od filca, pregrade koje služe i kao ploče za pisanje i za ostavljanje poruka, prostori za sastanke ispod uredske pergole, ili u nekoj od zvučno izoliranih kabina, bit će sasvim sigurno način na koji će se raditi u SAD-u.
U druželjubivijoj Europi to vjerojatno nećemo gledati, ali neke od podvarijanti nisu isključene. Uredski prostori bit će manje opterećeni zidovima, pa čak i staklenim pregradama i podložni brzim promjenama što broja stolova i radnih pozicija, što sadržaja. Jer, novi zaposlenici diktiraju tempo, a oni malo žele u ured, malo raditi od kuće, pa će se i poslodavci i vlasnici prostora morati na ovaj način prilagoditi. U svakom slučaju, NeoCon je pokazao neke od mogućih smjerova sviđali se oni nama ili ne i u dobroj mjeri potvrdio se kao sajam nekog novog "američkog sna".
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....