Uistinu su šezdesete godine prošlog stoljeća bile uzburkane i nemirne. Pojavljuje se i popularizira bikini, dizajnerica Mary Quant lansira mini suknju, a kraj tog desetljeća obilježen je hipi pokretom. Bilo je uzbudljivo. Događa se neponovljivi Woodstock koji je bio mnogo više od koncerta, tamo se otišlo iz uvjerenja i protesta cijele jedne generacije.
A opet, tih godina bezbrižno su se pjevale kancone na San Remu. Vladali su ogorčenost i nezadovoljstvo zbog rata u Vijetnamu, crni dio američke populacije tek se trebao izboriti za svoja građanska prava, a prisutnost hladnog rata sijala je strah od eskalacije sukoba. Na Sorboni izbijaju nemiri jer studenti traže nužne promjene u sustavu školovanja i inzistiraju na reformi.
90-ih su pale u zaborav
Dakako da su ta svjetska gibanja imala svoj odjek i u bivšoj državi – studenti demostriraju protiv tzv. crvene ili socijalističke buržoazije. I tako u toj burnoj 1968. u vukovarskom kombinatu – tvornici Borovo rodile su se prve Borosane. Ta obuća nastala je u suradnji s ortopedima, što je naravno rezultiralo izuzetnom udobnošću, pa svoj oblik nisu mijenjale do danas (čak im je i ime sintagma od Borovo+sanare – lat. liječiti).
Nosile su ih prodavačice, konobarice, radnice u tvornici, čistačice kolodvora… I sve one tvrde da su samo zahvaljujući Borosanama dočekale mirovinu bez bolova u nogama i leđima. Tamnoplave ili bijele, udobne i funkcionalne, ujedno su pokazivale i pripadnost određenoj klasi na ljestvici društvene stratifikacije. Vjerojatno je to bio jedan od razloga zašto modernim djevojkama tada nisu bile osobito privlačne. – Ta to je radna obuća, a ne modni dodatak, kak bi to išlo uz minjak? – navodno se komentiralo.
Onda je 90-ih došao rat i proizvodnja je zamrla. I tako su Borosane nekako pod najezdom modernih zapadnjačkih, imidžu laskavih tenisica i klompi pale u zaborav. Prisjetila ih se zagrebačka glumica Nina Violić uvrstivši ih u svoju predstavu “Rad Borosane na sebi”. No svojevrsni revival doživjele su tek 2007. kada je dizajner i ilustrator Mauro Massarotto, u suradnji s Borovom, doslovce podigao iz pepela uspavani brend tenisica Startas. Paralelno s njima i borosane su zaživjele u novim bojama i time postale atraktivnije. A onda su se ovog proljeća, na web stranicama Borova, pojavili stihovi: “Štikla nije, al’ visinu ima; Šlapa nije, al’ udobna je svima; Ni odveć neotesana, ni odveć fina; Iz Borova nam stiže lijepa Boromina!”
Kći nepoznatog oca
– Novi brend Boromina, Borosanina je ‘kći’, nepoznatog ‘oca’, a ‘dobri ujak’ joj je Startas – tako im tepa 28-godišnja zagrebačka produkt-dizajnerica Iva Ćurković koja je bila njihov idejni tvorac. Sve priče o uspjehu imaju pomalo neobične početke, pa tako i ova. Friško diplomirana, nezaposlena i kreativna, Iva je škaricama za nokte preoblikovala gornji dio svojih Borosana i zamolila pouzdanog postolara da joj na đon nalijepi dodatni sloj mikropjenaste gume kako bi noga u njima djelovala elegantnije.
Ta metamorfoza svidjela se i njenim prijateljicama pa su krenule stizati “narudžbe”. Igrom slučaja prezentirane su bile i novom predsjedniku uprave Borova Goranu Kolundžiću koji je u njima prepoznao potencijal i ponudio Ivi suradnju. Mlada dizajnerica danas veći dio tjedna provodi u Vukovaru radeći kao in house dizajner Borova. Zadužena je na brojnim projektima: od ilustracija dezena preko print materijala i fotografije do community managementa, a sve kako bi se popularizirao proizvod. Njezina golema energija i poštovanje prema naslijeđu Borova zaslužni su za izuzetno dobru prodaju boromina.
Jesenska kolekcija
– Bilo bi sjajno da se proširimo i na europsko tržište. U planu je web-shop kako bi boromine bile što dostupnije. Dizajnira se i jesenska kolekcija. Samo da odam mali savjet: nosit će se na guste tople čarape – poručuje Iva. Kada se ne bavi dizajnom, Iva svira klavijature u specifičnom, pomalo eksperimentalnom bendu Das Univerzitas.
Ako vam se svidio ovaj članak, molimo vas da ga podijelite!
Related content
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....