Made in Croatia: Tanja Parlov

Didaktičko pomagalo 'Lopta' za slijepu djecu
Profil
Info:
didaktičko pomagalo 'Lopta' za slijepu djecu
Autorica:
Tanja Parlov
Kontakt:
Centar za odgoj i obrazovanje 'Vinko Bek' u Zagrebu

Tanja Parlov je likovna pedagoginja koja se nakon završene Akademije likovnih umjetnosti zaposlila u Centru za odgoj i obrazovanje “Vinko Bek” u Zagrebu. – Radim isključivo s djecom oštećena vida koja, osim vida, mogu imati i neke druge poteškoće. Pripremam, naravno s likovnog aspekta, predškolce za školu, vodim razrednu nastavu i predmetnu nastavu u Centru te likovnu terapiju osnovnoškolaca i srednjoškolaca. Uz obitelj, posao je moja najveća ljubav. Kad ne radim, lončarim i vrtlarim u svojoj drvenoj kućici izvan grada – priča nam Tanja koja se u našoj redovnoj rubrici ‘Made in Croatia’ našla radi zanimljivog predmeta koji je sama osmislila i dizajnirala. Riječ je o svojevrsnoj lopti koja je nastala iz potrebe u edukaciji, prvenstveno slijepih mališana. – Jednostavno sam imala želju svojih 15-ak godina iskustva u radu sa slijepom djecom i djecom oštećena vida pretočiti u jedan ovakav materijal.

Ovo didaktičko pomagalo zamišljeno je kao početak taktilnog i vizualnog istraživanja svijeta oko sebe i dobra osnova za kasnije, puno složenije zadatke koji čekaju naše đake u nastavi matematike, prirode, geografi je… Sastoji se od kutije, lopte i slikovnice. Unutrašnjost kutije predstavlja prostor i njegovu važnost te mogućnosti prostora kao punog i praznog, velikog i malog, otvorenog i zatvorenog. Lopta je tijelo u prostoru, djeci uvijek zanimljiva za istraživanje zbog svog položaja u prostoru kao i nje same, s obzirom na oblik, površinu i boju.

Lopta je zvučna, šivana od dvije različite teksture i boje tj. neboje materijala i naravno mekana kako se mališani ne bi povrijedili u igri s njom. Igrajući se s loptom djeca uče odnose u prostoru, kao što je van, unutra, gore, dolje, lijevo, desno, igra skrivača… Nakon što smo se poigrali s kutijom i loptom te usvojili prostorne sadržaje, možemo prijeći na slikovnicu i osvijestiti kako to izgleda u prostoru papira.

U slikovnici djeca mogu doživjeti loptu kao lik i kao crtež u različitim kontrastima veličine, površine, boje, položaja na papiru te mogućnostima otvaranja sakrivenih dijelova u sva četiri moguća smjera – objašnjava Tanja i dodaje da unatoč tome što lopta prvenstveno služi slijepim mališanima, može također biti i izvrsna zabava za sve klince, pogotovo one jako male. Ili čak prigodan dar za prve rođendane. – Ono što bih posebno naglasila jest da “Lopta” u sebi nosi jednu prirodnu i logičnu metodologiju u edukaciji likovnosti.

Zato što kreće od prostora i masa, kao što i bebe prvo doživljavaju sebe te prostor i oblike oko sebe, njihove površine i boje pa tek potom budu spremne prihvatiti prostor na papiru preko likova, boja i crta tj. slika i crteža. Preporučila bih je svim kolegama u vrtićima kojima može biti dobar vodič kroz likovnost. U nas, mislim na Hrvatsku, marginaliziran je rad s predmetima iz kulture (glazbeni, likovni), a dobro je poznato da su upravo oni dobra podloga za kreativnost, otvorenost, izražavanje, samoinicijativnost, sigurnost u budućnosti.

Primjerice, u razvijenim europskim zemljama ti se predmeti drže po 4-5 sati tjedno dok je u nas jedva jedan sat tjedno odnosno blok sat u dva tjedna na raspolaganju – otkriva. Ova originalna lopta trenutačno nije u slobodnoj prodaji, no Tanja naglašava da su u suradnji s Hrvatskim savezom slijepih, Ministarstvom socijalne politike i mladih te Ministarstvom socijalne skrbi uspjeli loptu osigurati i isporučiti mnogim slijepim mališanima u Hrvatskoj te mnogim radnicima i pedagozima koji je koriste u svakodnevnom radu s tom djecom. – Već ta činjenica meni je lijepa nagrada, ali bih isto tako voljela kad bi se ‘Lopta’ pojavila na tržištu kako bi je mogli nabaviti i roditelji ostale djece – zaključuje.

Ako vam se svidio ovaj članak, molimo vas da ga podijelite!

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
23. prosinac 2024 00:13