IZLOŽBA U ZAGREBU

Perforirane keramičke pisanice slikarice Dijane Nazor Čorda kriju važnu simboliku

 Iva Lulić
Ručno su izrađene od šamotirane, biskvitno paljene bijele i crvene gline. Dio ih je osvijetljen raznobojnim svjetlom, a dio oslikan engobom

U Etnografskome muzeju u Zagrebu u tijeku je prigodna izložba "Svjetlosne pisanice" Dijane Nazor Čorde. Izložba je dio velikoga izložbenog projekta "Intimni prostori svakodnevice" autorice i ravnateljice Etnografskog muzeja Zvjezdane Antoš, a prikazuje 26 pisanica, nastalih od šamotirane, biskvitno paljene bijele i crvene gline, od kojih je pola osvijetljeno raznobojnim svjetlom različite simbolike, a dio je oslikan engobom. Na suvremeni način autorica je u tehnici keramike spajala elemente arheološke baštine s motivima iz prirode, a na samu izložbu motivirao ju je blagdan Uskrsa koji je duboko ukorijenjen u hrvatskoj tradiciji.

image
Iva Lulić

- Pisanica kao simbol Uskrsa oduševljava me od ranog djetinjstva jer je dio kršćanskih običaja, ali i kao umjetnički, estetski predmet. To me je potaknulo da napravim svoje unikatne pisanice inspirirane našom baštinom, to jest pleterima iz starohrvatske umjetnosti. Istraživala sam mogućnost primjene inspirativnih detalja cvjetnih elemenata i ornamenata s pletera koje sam stilizirala u kružnu formu različitim perforacijama. Radovi od šamotirane, biskvitno paljene bijele i crvene gline nastali su prije 15 godina tijekom radionice keramike u NS Dubrava. Vrijedilo je čekati dvoranu Rundica, gdje je čarolija svjetla kroz radove došla do izražaja prigodom našeg najvećeg kršćanskog blagdana - kaže Dijana Nazor Čorda.

image
Dijana Nazor Čorda

Izrada originalnih, ručno izrađenih pisanica bila je, dodaje, jako zahtjevna i dugotrajna jer je sama od gipsa radila kalupe i istraživala kako ih estetski i tehnički najbolje napraviti, a pritom povezati elemente baštine.

- Posebno je bio kompleksan dio izrade perforacija i njihova obrada. Tijekom vremena sam došla na ideju da dodam element svjetla. Oslikala sam žaruljice čime se postigla svjetlosna čarolija osvijetljenih pisanica. Sa sjenama se dobila dodatna mistika, ljepota i draž - kaže.

image
Dijana Nazor Čorda

Pisanice kao simbol novog života, Isusova Uskrsnuća, rođenja, obilja i proljeća sa svjetlom su, ističe, dobile jednu drugačiju i posebnu dimenziju.

- Svjetlosne keramičke pisanice koje su izložene na izložbi godinama su neizostavni dio dekoracija na mojem obiteljskom, uskrsnom stolu. One doprinose jedinstvenom ugođaju. Perforirane, u bijeloj glini simboliziraju čistoću, rođenje, a u crvenoj glini radost života. Boje su oduvijek imale važnu simboliku na pisanicama, koje ovom izložbom izražavam uz boje engobe i svijetlom. Tako i crveno svjetlo kao i boja simbolizira Kristovu krv i muku, zelena plodnost i zdravlje, plava istinu i nebo, žuta svjetlost i mladost, ljubičasta vjeru i post, zlatna duhovnost i mudrost - kaže, dodajući kako se nada da će ova izložba biti mali poticaj drugima da sami ili s djecom naprave svoje maštovito djelo na temu Uskrsa koje će im biti prigodan ukras za dom.

image
Dijana Nazor Čorda

Drugi dio izložbe odnosi se na motive ptica koje je Dijana Nazor Čorda slikala u raznim bojama po uzoru hrvatsku baštinu. Kustosica izložbe je Tea Rittig, a može se razgledati do 7. travnja.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
02. studeni 2024 19:22