Zagađenje zraka u našoj zemlji još uvijek nije problem, no određene zemlje svijeta s time se prilično muče. Prizori iz javnog prijevoza ili s ulica, gdje vidimo lica prekrivena zaštitnim maskama, zaista uznemiruju. Cijeli je niz pogibelji koji ljudima prijeti zbog udisanja onečišćenog zraka, pa su neke kompanije odlučile doskočiti tome. Jedna je naša - riječ je o obrtu Air Rio, koji je registrirao Airbreath - bočice napunjene lošinjskim zrakom. Prva su tvrtka u našoj zemlji, ali i u Europi, koja se tim poslom bavi. Ljudima na svojoj web stranici nude da kupe pakirani zrak, kojeg preko maske mogu udisati.
Vlasnik obrta Ivan Volarić kaže kako je zrak na otoku prve kategorije kakvoće, a posebnim ga čine i morska sol te ostali minerali iz Jadranskog mora, kao i raspršene kapljice eteričnih ulja ljekovitog mediteranskog bilja. Taj prirodni ljekoviti aerosol na bezbroj načina pozitivno djeluje na cijeli dišni sustav, ističe Volarić, koji je odlučio kako bi taj zrak mogao pakirati i prodavati onima koji moraju udisati nekvalitetan zrak. Neće to riješiti njihove probleme, ali može im barem nakratko olakšati muke, uvjeren je.
S poslom je počeo 2016. godine, kaže, i odlučio je da posao neće odmah staviti na sva zvona. Radit će malo po malo, korak po korak, pojašnjava. Ionako su mu glavna tržišta bila inozemna - ono Indije i Kine, gdje je zrak zagađen, pa njegove bočice nisu suvenir nego nešto što je ljudima potrebno u svakodnevnom životu. Ove godine poslao je prvu pošiljku za Indiju - deset tisuća bočica čistog lošinjskog zraka, a vjeruje kako će s izvozom nastaviti i dalje. Na kraju krajeva, orijentacija njegova malog obrta i jest inozemna.
Zrak se puni na nekoliko lokacija u određeno doba dana, a iako izgleda kao sprej, u boci nema pritiska
- Lošinj je poznat po lječilišnom turizmu, a i po svojoj blagonaklonoj mikroklimi. Još 1892. godine je otok Zakonom proglašen klimatskim lječilištem, a u to doba su pripadnici carske kuće Habsburgovaca, među kojima su car Franjo Josip i carica Elizabeta, nadvojvoda Franjo Ferdinand i prijestolonasljednik Rudolf, kao i carski dvorjani i aristokracija te imućni pripadnici jačeg građanskog sloja, dolazili boraviti na Lošinj. Dakle, preko 125 godina tradicije, upravo zbog povoljne mikroklime i čistog zraka. Dan danas mnogi dolaze na Lošinj upravo zbog respiratornih i time povezanih problema. Tako da se s pravom Lošinj može smatrati lječilišnom oazom, a pogotovo to osjete ljudi s kontinenta koji ovdje dođu boraviti - ističe Volarić.
Odmah nakon pokretanja tvrtke, počeo je putovati u Aziju i izlagati na sajmovima. Tako je, primjerice, u lipnju 2017. bio jedini izlagač iz naše zemlje na sajmu Healthplex Expo 2017 Natural & Nutraceutical Products China 2017. Prošle, ali i ove godine, bio je na sajmu China-CEEC Expo & International Consumer Goods Fair. Na tom je sajmu u samo jedan dan rasprodao sve bočice koje je imao, a povezao se i s mnogim tvrtkama iz Azije.
Proces pakiranja zraka nije jednostavan kako se mnogima možda čini, pojašnjava. Kupio je specijalne mobilne kompresore, s kojima odlazi u prirodu i puni ih zrakom. Odlazi na nekoliko lokacija na otoku, koje nam ne smije odati, no jako pazi na relativnu vlažnost zraka u vrijeme kada puni kompresore. Razlika je, kaže nam, ako puniti odlazi u 14 ili 19 sati. Premda to korisnici neće primijetiti, on zna kad je najbolje prikupljati zrak i zbog toga pomno pazi na svaki detalj.
- Prikupljeni zrak kasnije prebacujem u male bočice. Riječ je o limenkama koje kupujem u zemljama EU i koje imaju premaz za hranu. Premda izgledaju kao da je riječ o spreju, to nije slučaj. U njima nema nikakvog pritiska. Poklopac je maska koja se podigne, a potom prisloni na usta i nos te udiše - pojašnjava Volarić.
Uzorke redovito šalje na analizu u Javni zavod Andrija Štampar, pojašnjava, i nalazi su uvijek odlični. Pokazuju da je zrak savršeno čist i odličan za inhaliranje. Zbog toga je odlučio kako je vrijeme da se njegove bočice mogu lakše nabaviti u našoj zemlji. Naime, za sada je određenu količinu njih otkupila lokalna turistička zajednica, koja ih poklanja kao suvenir. Upravo to htio bi i Ivan: da turisti mogu sami u nekoj suvenirnici ili hotelu odabrati bočicu, kao poklon.
Glavna tržišta bile su Indija i Kina gdje je zrak najviše zagađen
- To je suvenir iz naše zemlje - djelić Hrvatske u limenci, koji se može udisati, a na kraju ostaje limenka kao suvenir. Za sad se može kupiti samo zrak, no uskoro planiram krenuti i s prodajom kisika, za rekreacijsku upotrebu - pojašnjava Volarić.
U prodaji su tri veličine limenki: mala, u koju stane dvije litre, košta 40 kuna. Srednja, zapremnine pet litara, košta 80, dok najveća, a to znači sedam litara zraka, košta 95 kuna. Ta najveća omogućava 120 inhalacija, pojašnjava Ivan.
- Kad sam krenuo s poslom, imao sam ozbiljna ulaganja, no to se malo po malo počelo vraćati. Sretan sam što sam stvorio posao od zraka i ponosan sam što se to dobro razvija. Postoje neki koji prigovaraju mojoj ideji i misle da se zrak ne bi trebao naplaćivati, no ovdje nije riječ o tome da je itko primoran kupiti moj proizvod. Mislim da tržištu treba dati ono što ono traži, a očigledno je kako se danas, nažalost, zaista ozbiljno traži čist i svjež zrak, koji nije svima dostupan - ističe Volarić i dodaje kako je svjestan činjenica da bočica lošinjskog zraka ne može riješiti globalne probleme zagađenja, no da vjeruje kako je lijepo povremeno moći udahnuti čist zrak koji, između ostalog, ima podlogu u ljekovitim svojstvima.
Zrak u boci prodaju i u špilji Grabovača na Velebitu
Odluku o tome da prodaje zapakirani zrak donijela je i ustanova Pećinskog parka “Grabovača” na Velebitu. Riječ je o zraku iz špilje Samograd, duboko pod zemljom. Ove su godine napunili i u prodaju turistima koji špilju posjećuju stavili 250 bočica, koje su rasprodali. Kupci su tražili još, ali je zrak u špilji ograničen, pa je broj bočica limitiran. Iduću seriju na police će staviti tek iduće godine.
Zrak je to bez alergena i smoga, potvrdio je Slobodnoj Dalmaciji Tomislav Špehar iz Parka. Punile su se u pećini pet mjeseci, a začepljene su i u prodaju stavljene u ožujku. Cijena bočice je deset kuna. Cilj prodaje zraka nije zarada, ističu u upravi parka, nego edukacija posjetitelja o ekologiji, speleologiji i parku.
Izvor: Magazin Like! Putovanja
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....