Prvo su izgradili uzornu kabinu, takozvanu Mock Up kabinu, izvan broda kako bi se uvjerili u kvalitetu materijala i posla, a sada slijedi i ostatak
Tvrtka Brodosplit interijeri i Završni radovi među rijetkim je hrvatskim tvrtkama, a možda je i jedina tvrtka ovolike veličine i opsega, koja obavlja radove na opremanju brodskih interijera, uključujući i projektiranje i dizajn interijera. Trenutačno u Hrvatskoj nema takve tvrtke koja se u kompletu bavi opremanjem interijera putničkih brodova.
Tvrtka je osnovana 2013. godine, kada je novi vlasnik shvatio da Brodosplitu nedostaje jedna takva tvrtka. - Kada gledate jedan putnički brod, onda najveći dio vrijednosti broda otpada na trup broda i radove u čeliku, a onda odmah iza toga dolaze po vrijednosti poslovi opremanja interijera brodova. Vrijednost interijera na ovakvom brodu je minimalno 15 posto vrijednosti cijelog broda. Brod koji sada opremamo, Ultramarine, vrijedan je oko 100 milijuna eura - pojašnjava Damir Lacić, direktor tvrtke Brodosplit interijeri i završni radovi, koji od osnivanja vodi tvrtku.
TOP RAZINA
Lacić otkriva da se kod broda poput Ultramarinea na opremanju interijera radi od oko 140.000 radnih sati montažerskog posla i oko 20.000 sati rada u projektnom uredu.
- Do sada je stečeno solidno iskustvo na ovim poslovima. Opremljen je Hondius, koji je za ove djelatnike bio velik test. Hondius je, kada bismo ga uspoređivali s turističkim objektima na razini četiri zvjezdice, a Quark Expeditions je pola zvjezdice više, dok je jedrenjak Brodosplit 483 napravljen na top razini. Osim ovih velikih projekata, radili smo i manje projekte. Radili smo i na opremanju obalnog ophodnog broda Omiš, gdje je fokus bio više na funkcionalnosti. Morali smo voditi računa o težini materijala, tako da smo ugrađivali ekstralagane materijale kako bi brod mogao postići zadane brzine. Ultramarine polarni kruzer koji sada opremaju isporučuje se do kraja ove godine, a potom kreće opremanje broda Janssonius, čija isporuka je u planu u jesen 2021. godine. S jedne strane morate zadovoljiti sva pravila i tehničke zahtjeve koji jamče sigurnost na moru, a s druge strane to mora biti lijepo jer se na brodu nalaze putnici. Pored toga morali smo zadovoljiti zahtjeve vlasnika i njegovih dizajnera oko izgleda. Oni u pravilu traže da to izgleda kao remek-djelo - pojašnjava Damir Lacić.
Lacić napominje da je opremanje interijera krupna stavka prilikom gradnje putničkog broda. Sve tvrtke koje su do sada radile taj posao za Brodosplit radile su tako da su ukalkulirale i zaradu, što je i normalno. Nekada je, otkriva Lacić, takve poslove obavljala slovenska Lesnina koja je opremila Isabellu i Amorellu. Brodosplit je do privatizacije gradio uglavnom tankere i bulk carriere, tako da su na tim brodovima puno jednostavniji radovi opremanja nego u slučaju kada bi se gradili putnički brodovi poput Amorelle, Isabelle i Piane. - U pravilu bi se tada angažirale vanjske tvrtke. Na Piani su opremanje javnih prostora većinom odradile dvije francuske tvrtke. Taj dio kolača sada uzima Brodosplit, a zahvaljujući već stečenom znanju i iskustvu naše usluge možemo nuditi i drugima. Sada imamo jednu ozbiljnu tvrtku specijaliziranu u jednoj posebnoj niši i što se tiče ovog posla, nemamo konkurenciju u Hrvatskoj i, što je važno, taj novac ne izlazi iz Brodosplita i ostaje u Hrvatskoj - ističe Lacić.
Brodosplit interijeri i završni radovi su prošle godine ostvarili prihod od 55 milijuna kuna. Lacić kaže da kod opremanja putničkih brodova uvijek u pravilu izgrade uzornu kabinu, takozvanu Mock Up kabinu, izvan broda.
SLOŽEN POSAO
- To nam služi kako bi se brodovlasnik i njegovi dizajneri mogli uvjeriti u kvalitetu materijala i obavljenog posla te sugerirati neke preinake. A kada se sve to uskladi, počinje opremanje broda. Dakle, napravimo kompletnu kabinu na suhom i nakon zajedničkog pregleda ispravimo što je potrebno. Takvu oglednu kabinu napravit ćemo u rujnu za brod koji bi trebao biti isporučen za godinu dana. Dakle, Mock Up kabinu izrađujemo u ranoj fazi gradnje broda. Za izgraditi kabinu unutar čelika morate najprije nabaviti soft ili hard core panele, koji se potom slažu poput lego-kocaka tako da se formiraju stijenke zidova. Zatim radimo stropove, pa na čeličnu palubu stavljamo temeljne podne obloge, ugradimo kabinska vrata i onda smo formirali prostor. Druga faza je opremanje prostora završnim podnim oblogama, namještajem, zavjesama, tekstilom, rasvjetom, elektroničkom opremom. Osim klasične rasvjete i elektronike, jedna kabina ima dosta opreme vezane uz sustav sigurnosti, detekciju požara, dima, sustave za gašenje požara, ventilaciju, klimatizaciju, zvučnike... - pojašnjava Lacić.
Gradnja broda je, naglašava Lacić, ogroman i složen posao.
- Naš dio posla organiziramo tako da sve poslove radimo u dogovoru s brodovlasnikom i njegovim dizajnerima. Pored toga se usklađuju aktivnosti i nacrti s ostalim brodskim sustavima. Na osnovi knjige uzoraka definiramo specifikacije materijala za namještaj, podove, stropove... Potom tražimo odobrenje brodovlasnika. Kada ga dobijemo, sami kupujemo materijale. Sve to sami montiramo na brod uz pomoć naše sestrinske tvrtke Brodosplit - Namještaj po mjeri, koja ima čak 30 montažera. Ta tvrtka nema dio projektiranja, a njihovi montažeri se nadopunjuju s našima. Skupa imamo 50 montažera, što je dovoljno za najzahtjevnije poslove - ističe Lacić.
Lacić pojašnjava da tvrtka Brodosplit - Namještaj po mjeri može proizvoditi namještaj, ali kada se radi o ovako velikim projektima kao što je Ultramarine, onda je, kaže, optimalnih njihovih 30 radnika iskoristiti za montažu. - Namještaj nam proizvodi virovitička tvrtka Contorte. Radi se ozbiljnoj tvrtki koju smo angažirali na opremanju posljednja dva broda. Kod nas se vodimo načelom tržišne utakmice tako da na natječajima poslove dobiju tvrtke s najpovoljnijom ponudom. Contorte je ponudio najbolje uvjete. Na natječaju su bili potpuno konkurentni.
DETALJI
Brodosplit interijeri i završni radovi ima 30 zaposlenih, od kojih je 20 u pogonu, a 10 je u projektnom uredu. Od 20 ljudi u pogonu tri su voditelja. Jedna osoba je poslovođa, druga je rukovoditelj opremanja koja koordinira aktivnosti i surađuje sa svim ostalim strukama u brodogradilištu, a treća rukovodeća osoba je brigadir, dakle, osoba koja radi i rukovodi grupom ljudi. - Odlučili smo angažirati mlade ljude koji će se kroz rad usavršavati - kaže Lacić. Jedna od takvih osoba je i Marija Šimović koja već godinu dana radi kao arhitekt interijera. Prethodno je radila u jednoj građevinskoj tvrtki koja se bavi niskogradnjom. Sada je Marija Šimović dio projektnog tima koji ima četiri projektanta na čelu s arhitektom Petrom Vukovićem. Njih četvero s dizajnerima koje je odredio brodovlasnik odnosno naručitelj broda pronalaze i usklađuju rješenja.
- Na brodu Ultramarine zadužena sam za prostorije namijenjene posadi. Pazimo na detalje da sve skupa izgleda bolje i kvalitetnije. Iako već sada samostalno radim neke poslove, da bih postala voditeljica tima morat ću proći još dva projekta. To je otprilike tri, četiri godine rada. Rutina se stječe s vremenom i iskustvom - kaže Marija Šimović, dok je Hrvoje Bašić vodeći arhitekt interijera za projekt NB 485 koji radi u tvrtki tri i pol godine. Zadužen je za kompletno opremanje interijera, počevši od faze potkonstrukcije do faze ugradnje namještaja.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....