Dostupnost do stana

Do 2027. želi se ugraditi 13,5 tisuća dizala u zgrade uz bespovratna sredstva iz fondova EU

 /SHUTTERSTOCK
Provedenom anketom na 16,8 tisuća zgrada s četiri ili više katova bez dizala interes za ugradnju iskazalo je njih 10,5 tisuća

U Hrvatskoj je, prema podacima prikupljenima početkom 2017. godine, 16,8 tisuća stambenih zgrada s četiri i više etaža bez dizala. U njima, procjenjuje se, postoji najmanje 160 tisuća stanova s približno 750 tisuća stanovnika.

Previđaju se dva modela za dobivanje subvencija

U vremenu kad su te zgrade podignute u njih su se uglavnom useljavali mladi bračni parovi i djecom s neupitnom psihofizičkom sposobnosti. Danas je situacija bitno drugačija. U stanovima na višim katovima zarobljeni su ti isti ljudi, već u dubokoj starosti, kojima nedostatak dizala predstavlja velik problem. Stoga su HGK, Hrvatska udruga za dizala i Koordinacijski odbor društava i udruga HP i HT umirovljenika Hrvatske ponovno inicirali program Dostupnost do stana - ugradnja dizala u višestambene zgrade, koji bi se sufinancirao sa 85 posto bespovratnih sredstava iz fondova EU.

image
/SHUTTERSTOCK

Inicijativa Hrvatske udruge za dizala i Koordinacijski odbor društava i udruga HP i HT umirovljenika Hrvatske i HGK dobiva zeleno svjetlo resornog ministarstva

Podsjetimo, projekt je pripremljen još tijekom prošlog financijskog razdoblja EU 2014. - 2020., ali zbog samog kraja tog razdoblja tada nije mogao biti procesuiran. Ovoga puta dobili su zeleno svjetlo iz Ministarstva regionalnoga razvoja i fondova EU te bi program trebao biti uvršten u programske dokumente za financijsko razdoblje 2021. - 2027. godine.

Međutim, nekoliko je prepreka za realizaciju programa, od pitanja vlasništva i financijskog stanja na pričuvi do premalog okvirnog prosječnog izračuna za ugradnju

Građevinska dozvola

Na predstavljanju programske inicijative, održanom sredinom tjedna u HND-u, istaknuto je kako od ukupno popisanih 16,8 tisuća građevina u 20-ak posto neće biti moguće ugraditi dizalo iz tehničkih, građevinskih razloga, položaja građevine u odnosu na tlo, građevine pod raznim vrstama kulturne i spomeničke zaštite te nepostignutog dogovora između suvlasnika u građevini. Stoga se, istaknuto je, može računati s mogućnosti ugradnje 13,5 tisuća dizala koja se mogu ugrađivati s unutrašnje ili vanjske strane zgrade, a za velik dio takvih projekata nije potrebna građevinska dozvola, nego samo glavni projekt.

image
Privatna arhiva

ZDRAVKO ČIZMAR

Na cijenu bitno utječe odabir opreme

Na cijenu ugradnje dizala bitno utječe oprema koja se ugrađuje, od vrste pogona (hidraulični ili električni), tip vrata (poluautomatska ili automatska), obloga dizala (staklo, gipskartonske ploče)... - Do korekcija cijena dolazi gotovo na mjesečnoj bazi, pa je nezahvalno prognozirati kakva će situacija biti u vrijeme realizacije programa. No, sa sigurnošću možemo zaključiti da iznos o kojem se govorilo prije četiri godine sad ne bi bio dovoljan - kaže tajnik Hrvatske udruge za dizala Zdravko Čizmar

Provedenom anketom, poslanom početkom 2017., na 16,8 tisuća zgrada s četiri ili više katova bez dizala interes za ugradnju iskazalo je njih 10,5 tisuća. Iste su godine napravljeni i okvirni izračuni, prema kojima prosječna cijena za panoramsko ili unutarnje dizalo s pet stanica, minimalne nosivosti od dvije do četiri osobe, u građevini koja ima otvor za dizalo ili se taj otvor može prilagoditi za ugradnju, iznosi 250 tisuća kuna. Na taj iznos dodaje se još prosječno 100 tisuća kuna za uređenje pristupa i ulaza u građevinu. Na taj način utvrđeni su ukupni prosječni troškovi ugradnje dizala od 350.000 kuna. Uz udio 85 posto sredstava iz fondova EU, suvlasnici zgrada sudjelovali bi sa 15 posto vlastitih sredstava.

Odnosi

Koliki je postotak suglasnosti potreban?

Svi poslovi koje suvlasnici poduzimaju na zgradi imaju karakter redovne i izvanredne uprave. O redovnoj upravi suvlasnici odlučuju većinom glasova, a za izvanrednu upravu potrebna je suglasnost svih suvlasnika. Budući da se ugradnja dizala smatra poboljšicom, za takav je zahvat potrebna suglasnost svih suvlasnika.

- No postoje iznimke, za koje smatram da trebaju i biti pravilo, kada nije potreban pristanak svih suvlasnika ako suvlasnici koji zajedno imaju većinu suvlasničkih dijelova odluče da se poboljšica učini, a da će oni sami snositi troškove ili se ti troškovi mogu pokriti iz pričuve, ne ugrožavajući time mogućnost da se iz pričuve podmire potrebe redovitoga održavanja, te ako te poboljšice neće ići suviše na štetu nadglasanih suvlasnika - komentira Dejan Bodul te dodaje kako je u zgradi, ako na višem katu živi osoba s invaliditetom, dostatna suglasnost suvlasnika koji imaju 51 posto suvlasničke površine

Ministrica regionalnoga razvoja i fondova Europske unije Nataša Tramišak izjavila je kako su promišljali o tome kako ovoj programskoj inicijativi dati pristup fondovima EU.

image
DAVOR PONGRAČIĆ/CROPIX/

NATAŠA TRAMIŠAK

Energetska obnova i socijalna komponenta

U razgovoru s Europskom komisijom definirana su dva cilja u koje bi se program mogao ugraditi. - Jedan je energetska obnova zgrada u kojoj inicijativa mora dolaziti od upravitelja zgrada koji će prijavljivati obnovu cijele zgrade, zajedno s dizalom. Drugi model je socijalna komponenta u kojem će se moći prijaviti ugradnja dizala kao pomoć osobama s invaliditetom. Na vama ja da se javljate na natječaje kad se raspišu operativni programi - rekla je ministrica Nataša Tramišak

Gradske subvencije

No, ujedno je pozvala i gradove da se uključe sa svojim programima i subvencijama, ne bi li se u što kraćem roku postigao što bolji rezultat.

image
Privatna arhiva

DEJAN BODUL

Mogući problemi pri ugradnji

Neke zgrade imaju dovoljno prostora u hodnicima da se u njih ugradi dizalo. Međutim, Dejan Bodul, predsjednik Hrvatske udruge stanara i suvlasnika zgrada, napominje kako poseban problem mogu predstavljati zgrade pod posebnom zaštitom, dok kod ugradnje vanjskih dizala problem mogu biti katastarske zemljišne čestice koje se poklapaju s vanjskim rubovima zgrade, što znači da bi se dogradnja vršila na susjednoj čestici, koja može imati različito vlasništvo.

Međutim, nekoliko je prepreka za realizaciju ovog programa, od suvlasništva, potrebne suglasnosti suvlasnika i financijskog stanja na pričuvi, preko prostornih i građevinskih ograničenja te zadiranja u arhitekturu zgrada do predviđenog izračuna cijedne, koja s obzirom na poskupljenje građevinskog materijala i radne snage vjerojatno neće pokriti iznesene troškove ugradnje. q

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
15. listopad 2024 05:37