Prva izgrađena faza već je iznajmljena, a tako i druga koja je u tijeku, a i treća se, kako saznajemo, puni rezervacijama. O pomami za poslovnim prostorima u Zagrebu smo pisali, takvo je stanje većim dijelom jer se gradi malo uredskih zgrada. No iduća jesen i zima u kojima se očekuje povećanje računa, zanima nas hoće li to donekle promijeniti ovu situaciju?
Pritom je država također u tome aktivni sudionik zbog ministarstva i agencija koji trebaju zamjenske prostore na rok od tri godine zbog potresa. Dok se njihovi oštećeni prostori temeljno obnove. O ovoj temi razgovarali smo s Patrickom Franolićem, direktorom agencije Spiller Farmer.
- Covid nije značajno utjecao na uredsko tržište što se tiče veličina ureda. Mnoge branše ne razmišljaju o velikom smanjenju prostora, međutim, vidljivo je da tvrtke obraćaju veću pozornost na dizajn i funkcionalnost ureda - kaže Franolić.
U njegovoj agenciji računaju da će inflacija do kraja 2022. godine iznositi i do 7,5%, što će povećati zakupnine postojećih ugovora zbog indeks klauzule za 7,5 posto. Većina uredskih ugovora se povećava na godišnjoj bazi za iznos inflacije koji će u narednih šest mjeseci značajno povećati trošak uredskih prostora.
- Očekujemo i veliko povećanje režijskih troškova za grijanje i hlađenje - kaže Franolić te dodaje da će se tek vidjeti kako će se takva situacija odraziti na tržište uredskim prostorima u Zagrebu, ali ne očekuje isprva velike razlike.
Naime, i dalje je niska aktivnost u gradnji novih uredskih prostora u Zagrebu. Zakupnine, kako kaže, nisu rasle u skladu s troškovima te je rizik za developere u prošlih 12 mjeseci porastao. To rezultira time da nema značajnijih novih projekata, što će utjecati dalje na nisku stopu praznih prostora.
SHARED OFFICE
Velika potražnja je za manjim prostorima između 150 i 250 kvadrata.
- Računamo s daljnjim širenjem tzv. shared office ureda tvrtkama koje uzimaju velike površine i zakup te ih onda dijele u manje urede i nude pojedina radna mjesta ili sobe zasebno, poput tvrtki Regus ili Instant Office - rekao je Franolić.
Prinos će, smatra, u narednih šest mjeseci ostati na sadašnjoj razini između sedam 7 i 8,5 posto, ovisno o lokaciji i veličini centra.
- Trošak refinanciranja će u narednih šest mjeseci lagano rasti, a koliko - to će ovisiti o vanjskim faktorima kao što su trošak energenata, kamata Europske centralne banke i o potražnji za kreditima - dodaje.
TROŠAK GRADNJE
Cijena prostora će se u narednom razdoblju za uredske prostore A kategorije kretati između 13 i 15 eura po kvadratu mjesečno, međutim, računa se da će troškovi održavanja i energenata porasti za od 25 do 50%, ovisno o objektu i lokaciji.
- Vacancy rate će zbog malog obujma gradnje ostati nizak, na oko 2,5% - smatra Franolić.
Osim City Islanda u Buzinu čija je prva faza gotova, u tijeku je druga faza, dok bi treća faza s dodatnih 20.000 kvadrata završila 2024. godine, a do kraja ove godine očekuje se i završetak uredske zgrade na uglu između Heinzelove i Radničke ulice. I gradnja uredske zgrade na Vukovarskoj od 6150 kvadrata trebala bi uskoro krenuti, a završena bi bila do kraja 2023. godine.
Još je nekoliko projekata širom grada u planu, ali zbog trenutačnih okolnosti početak gradnje je stavljen na čekanje jer je izrazito teško izračunati trošak gradnje i razine ostvarivih zakupnina.
Dakle, novi projekti su Vukovarska investitora Šted invest, GTC zgrada 3 i 4 investitora GTC, City Island investitor KFK, te Heinzelova i Radnička ulica investitora Valida nekretnine. - Veliki potencijal vidimo u tim novim uredskim prostorima širom grada, koji će biti veličine između 150 i 250 m², za manje i srednje tvrtke, koje su najaktivnije u traženju uredskih prostora za vlastito poslovanje - zaključuje Patrick Franolić.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....