Da se naježiš

Šezdesete u Zagrebu: Zlatno doba arhitekture, umjetnosti, glazbe... Gdje smo danas?

Zračna snimka Vukovarske, tada Ulice proleterskih brigada, sredinom šezdesetih
 D. Rendulić/Muzej grada Zagreba
U 60.-im, koje se pamte kao turbulentne i po mnogočemu prijelomne, dolazi do društvenog, političkog, gospodarskog i kulturnog uzleta

Dugoočekivana serija “Dnevnik velikog Perice” u produkciji Croatia filma za HRT, čija se radnja nastavlja na film Kreše Golika “Tko pjeva zlo ne misli”, odnosno 30-ak godina poslije, točnije u 1964., podsjeća na ondašnji razvoj glavnog grada i oživljava neke od kultnih lokacija i događaja

image
Vladimira Spindler

Dok se njihovi poznanici, čim se učlane u Partiju, useljavaju u stan u Ulici proleterskih brigada, u novijoj zgradi na sedmom katu, odakle se Zagreb vidi kao na dlanu, supružnici Željka i Perica Šafranek žive kod njegove majke Ane na Gornjem gradu. Nakon desetak godina počinju planirati preseljenje u stari stan pokojnog tetka Ernesta, prepirući se oko malih plaća i podizanja kredita za kupnju telefona, televizora i perilice rublja - najpoželjnijih uređaja koji se tek počinju pojavljivati u kućanstvima.

“Deco, pa zakaj se svadite oko nekog stana na periferiji, bute naslijedili Ernestov stan na Zrinjevcu”, komentira Peričina majka Ana.

image
Zračna snimka Vukovarske, tada Ulice proleterskih brigada, sredinom šezdesetih
D. Rendulić/Muzej grada Zagreba

I doista, Ulica proleterskih brigada - današnja Vukovarska - tada je bila praktički periferija grada. Iako je njezina gradnja počela u tridesetima, do punog zamaha dolazi početkom pedesetih godina, s urbanističkom idejom da bude okosnica novoga, poslijeratnoga socijalističkog grada. U šezdesetim godinama, koje se pamte kao turbulentne i po mnogočemu prijelomne za Hrvatsku, dolazi do društvenog, političkog, gospodarskog i kulturnog uzleta. Tad se stvaraju i najveća djela u području arhitekture, realiziraju se ideje začete u pedesetima, počinju projekti urbanizacije...

U Ulici proleterskih brigada u to je vrijeme već sagrađen veći dio stambenih zgrada karakterističnog izduženog tlocrta. Neke od njih radili su arhitekti Drago Galić, Neven Šegvić, Božidar Rašica... Nastaju i zgrade kulturnog, obrazovnog i upravljačkog sadržaja, kao pravi primjeri moderne hrvatske arhitekture: gradi se gradska vijećnica, počinje gradnja Pučkog otvorenog učilišta (Radovan Nikšić i Ninoslav Kućan), KD “Vatroslav Lisinski” (Marijan Haberle, Minka Jurković i Tanja Zdvořak) i Kockice (Ivo Vitić).

image
Talijanski paviljon na Zagrebačkom velesajmu koji potpisuju Raffaele Contigiani i Giuseppe Sambito
Josip Vranić/Muzej grada Zagreba

Zagreb se tih godina ubrzano širi. Prvo preko pruge i prema Savi, a potom i na južnu obalu rijeke. Izgradnji novozagrebačkih naselja prethodilo je premještanje Zagrebačkog velesajama sa Savske ceste u paviljone koji se grade krajem pedesetih i početkom šezdesetih. Većinu su radili domaći arhitekti, a dio je rađen prema idejama stranih arhitekata. Neki od njih danas se ističu kao prava remek-djela iako su, nažalost, u lošem stanju. No, o njihovoj važnosti govori i činjenica da su pojedini paviljoni pod posebnim režimom potpune zaštite, poput Mašinogradnje i Vitićeva paviljona. Među njima je i Talijanski paviljon, koji potpisuju Raffaele Contigiani i Giuseppe Sambito, a ističe se preokrenutim rebrastim piramidama od laganog betona, prekrivenim metalnim i staklenim stijenama.

image
Koncertna dvorana „Vatroslav Lisinski“ jedan je od najznačajnijih projekata tog vremena. Na njemu rade Marijan Haberle, Minka Jurković i Tanja Zdvořak. Građena je od 1960. do 1973. godine.
Muzej grada Zagreba

I stariji dio grada poprima nove vizure. Od stambenih projekata izdvajaju se zgrada na Iblerovu trgu i zgrada Ive Vitića u Laginjinoj. Realiziraju se i drugi prepoznatljivi sadržaji: krajem pedesetih Maksimirski stadion, početkom šezdesetih nova Zračna luka na Plesu, a nekoliko godina kasnije i sljemenska žičara.

U jednom od najuzbudljivijih desetljeća duh političkog Zapada postaje sve primjetniji i utjecajniji. Osim u arhitekturi, to su bile plodonosne godine i u likovnoj umjetnosti, modi, glazbi, zlatno doba kazališta, filma, televizije i novina... Bilo je to vrijeme Novih tendencija, Gorgone, Muzičkog bijenala... Razvija se bogata pop-kultura, koja nezaustavljivo prodire u ondašnje socijalističko društvo. Vrijeme je plesnjaka i glamuroznih glazbenih festivala, a Zagrepčani se zabavljaju u Glazbenom zavodu, Češkom domu i Tucmanu. Legendarna pjevačica Zdenka Kovačiček jednom je prilikom opisala kako je Tucman imao pravila odijevanja: muškarci su bili u odijelima, a žene, natapiranih frizura, nosile su glokn-suknje.

image
Zgrada arhitekta Ivana Vitića, poznatija kao Kockica, koju krase mozaici Ede Murtića
Šime Radovčić/Muzej grada Zagreba

Većina spomenutih lokacija, atmosfera i okružje iz šezdesetih oživljeni su u seriji “Dnevnik velikog Perice”, čiji je glavni lik upravo Perica s početka priče. Riječ je o seriji u produkciji Croatia filma za HRT, čija se radnja nastavlja na kultni film Kreše Golika “Tko pjeva zlo ne misli”, odnosno u 1964. godini.

Iste godine događa se i poplava u Zagrebu, nakon čega se podiže nasip i uređuje korito Save. No, nama je zanimljivo vidjeti i kako su izgledali tadašnji interijeri, od gostionice K Žnidaršiću, otvorene daleke 1830. godine, do stanova s tapetama i regalima, policama i vitrinama od masivnog drva...

image
Glavni lik serije, Perica Šafranek, u stanu na Gornjem gradu, čiji je uređenje karakteristično za to doba
Vladimira Spindler

Albino Uršić idejni začetnik serije

Producenti serije “Dnevnik velikog Perice” iz Croatia filma su Biserka Mihalić i Željko Zima, a idejni začetnik, autor, scenarist i izvršni producent serije je Albino Uršić. Redatelj serije je Vinko Brešan, a uz njega i Uršića scenaristi su Renato Baretić i Emir Imamović Pirke.

Glavni glumci su Živko Anočić kao Perica Šafranek, Mirjana Bohanec Vidović kao Ana Šafranek, Csilla Barath Bastaić kao Peričina supruga Željka, Dušan Bućan kao Peričin najbolji prijatelj Josip Žnidaršić Žnida, Iva Babić kao nastavnica glazbenog odgoja Nada Žegar, Nikola Kojo kao zastavnik Žegar te Otokar Levaj kao Eugen Fulir, brat pokojnog Ernesta Fulira.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
03. siječanj 2025 19:38