ARHITEKTICA I DIZAJNERICA NAKITA

Sylvia Gottwald: ‘Otac mi je obećao nagradu kada diplomiram, odlučila sam se za ruševinu u Korčuli. Ovo sam od nje napravila...‘

 SASA BURIC/CROPIX
Vodimo vas i u njenu drugu kuću, onu u Washingtonu, koja je potpuno drugačija od Sylvijinog hrvatskog doma. Drugačija je arhitektura, dizajn, ambijent...

Mnogi su interijeri preslika profesija, osobnosti i životnih filozofija svojih vlasnika. Otkako si je sredinom 70-ih, dok je još bila studentica na Harvardu, uspjela priuštiti svoju prvu nekretninu, arhitektica, urbanistica i dizajnerica Sylvia Gottwald u svaku od svojih nekretnina nastojala je svih ovih dugih godina utisnuti osobne pečate: arhitektonski impuls, kozmopolitski duh, respekt prema prošlosti, uvažavanje raznih svjetskih kultura, impresije s raznih putovanja, strast prema prirodi i dizajnu...

image

Kuća u Washingtonu

Press
image

Njezin je dom sredinom 90-ih šest godina bila rezidencija hrvatskog veleposlanstva u Washington D.C.-ju, a tu je stanovao i nekadašnji češki predsjednik Vaclav Havel dok je pisao knjigu

TTR SITHEBY‘S INTERNATIONAL REALTY
image
TTR SITHEBY‘S INTERNATIONAL REALTY
image

Kuću je kupila 1985. godine

TTR SITHEBY‘S INTERNATIONAL REALTY
image
TTR SITHEBY‘S INTERNATIONAL REALTY
image
TTR SITHEBY‘S INTERNATIONAL REALTY

Njezine dosadašnje životne prostore obilježile su dvije nekretnine: kuća iz 50-ih godina u Washington D.C.-ju u blizini parka Rock Creek te kuća/ruševina s četiri zida, čija fasada datira iz romanike i gotike, u povijesnoj jezgri grada Korčule. Stilski i arhitektonski potpuno različite s posve drukčijim impulsima i namjenama, svaka je od tih kuća na svoj način za Sylviju predstavljala izazov, ali ostavila i još uvijek ostavlja brojne uspomene i razna propitkivanja. Prvenstveno ih je smatrala vlastitim arhitektonskim projektima, a tek onda i domom.

image

Vrt od čak 1000 četvornih metara Sylvia je dugo uređivala s posebnim respektom prema prirodi

TTR SITHEBY‘S INTERNATIONAL REALTY
image

Interijer kuće u Washingtonu

SEAN SHANAHAN/
image
TTR SITHEBY‘S INTERNATIONAL REALTY
image

Uspjela je od američke građevine iz 50-ih napraviti moderan dom s puno dizajnerskog namještaja i s primjesama raznih azijskih stilova putem efektnih detalja

SEAN SHANAHAN/

Sylvia Gottwald ima osebujnu životnu biografiju. Iz rodne Kutine davnih 60-ih otišla je u Zagreb gdje je završila gimnaziju, a potom je živjela na raznim svjetskim adresama. Već više od 50 godina živi i radi izvan Hrvatske. Studirala je likovnu umjetnost u Rimu i Montrealu prije nego što je stigla u Cambridge u Massachusettsu, kako bi magistrirala arhitekturu na Harvardu, te je nastavila studij urbanog planiranja na MIT-u. Radila je u brojnim zemljama kao arhitektica i urbanistica te promicala očuvanje kulturne i prirodne baštine. Životna baza desetljećima joj je bio Washington D.C., dok joj je Korčula dugo ljetna adresa za odmor, bijeg od američkog stresnog, ali i fascinantnog života.

Na Korčulu je prvi put došla 1970. kao mlada studentica arhitekture.

image

Sylvia Gottwald

SASA BURIC/CROPIX

- Studirala sam tada arhitekturu na Harvardu. Na fakultetu sam pročitala jedan oglas za međunarodni kongres planera i arhitekata u Veloj Luci. Prijateljica, arhitektica iz Zagreba pozvala me da uz kongres dođem vidjeti i kuću koju je naslijedila od djeda. Korčula me već pri prvom susretu posve očarala. Kako mi je otac obećao nagradu kada diplomiram, odustala sam od puta oko svijeta i kupila sam ruševinu u Korčuli. Bila sam mlada i luda. Zanijela sam se tom prekrasnom fasadom građenom kroz stoljeća - priča Sylvia Gottwald dok nam pokazuje svoju dugogodišnju ljetnu rezidenciju unutar povijesne jezgre grada Korčule.

image

Dnevni boravak kuće na Korčuli

SASA BURIC/CROPIX
image

Središnji dio kuće na Korčuli

SASA BURIC/CROPIX
image
SASA BURIC/CROPIX
image
SASA BURIC/CROPIX
image
SASA BURIC/CROPIX
image
SASA BURIC/CROPIX

Korčula joj je dugo bila jedina baza u Hrvatskoj.

- Kupila sam ruševinu koja je bila napunjena s puno zemlje i građevinskog otpada. Što me privuklo toj ruševini? Imala je fasadu koja je bila iz romanike, rane i kasne gotike i renesanse. Bila sam oduševljena. U to vrijeme bila sam najsretnija na svijetu što imam tu ruševinu i što kao arhitekt mogu nešto početi raditi na njoj. To mi je bio prvi projekt - prisjeća se Sylvia. No taj početnički entuzijazam mlade arhitektice o divnom životu na Korčuli u povijesnoj kući koja će s vremenom postati kulturna rezidencija nije se pokazao baš idealnim.

- Bilo je puno izazova prilikom uređenja te kuće, od učvršćivanja statike i konstrukcije preko unutarnjeg uređenja pa do kreiranja dvoetažnog prostora pod krovom - dodaje Sylvia. Još uvijek se bori sa svim tim izazovima. Prilikom kupnje nekretnine ili zemljišta nisu bitni isključivo nekretnina, zemljište i lokacija nego i mikrookruženje i općenito okolina u kojoj se kuća nalazi.

image

Radionica nakita Sylvije Gottwald

SASA BURIC/CROPIX

Već godinama svako ljeto provodi na Korčuli. Njezina korčulanska rezidencija prostire se na oko 200 četvornih metara. U prizemlju je originalno planirana kuhinja postala galerija nakita nakon smrti Sylvijine majke koja je s njom boravila na Korčuli, dok je jedna mala soba u prizemlju preuređena u njezin ured. Na prvom su katu glavna spavaća soba i kupaonica, a na drugom katu salon za druženje i odmaranje. Na trećem je katu prostor u potkrovlju iskorišten kao dupleks (dvoetažni prostor) s terasom. Taj dio kuće, kaže, jedini je prostor u kući gdje donekle ima mir i može uživati u pogledu na Korčulu i more. Razočarana je što je i Korčula svakodnevno okrznuta beskrupuloznim, masovnim turizmom i divljom gradnjom. To je posve drukčija Korčula od one koja ju je očarala davnih 70-ih.

Desetljećima je domom smatrala svoju kuću u Washington D.C.-ju koju je kupila 1985., no prije dvije godine ju je prodala.

- Bila sam primorana prodati tu kuću koja mi je bila centar svijeta u kulturnom, društvenom i ekonomskom smislu. Za to krivim isključivo prisilni lockdown i pandemiju za vrijeme kojih su mi uništena dva biznisa, od čega se nisam uspjela oporaviti. Ta kuća u Washington D.C.-ju bila je moja životna baza. Ako sam i odlazila privremeno živjeti u druge gradove i zemlje, tamo bih se uvijek vraćala. To mi je bio dom. S prodajom te kuće cijeli jedan kvalitetni život je došao do svog kraja. U toj sam kući sa svojim suprugom, kćeri i brojnim prijateljima proživjela najljepše trenutke.

image
SASA BURIC/CROPIX
image

Na prvom su katu glavna spavaća soba i kupaonica, a na drugom katu salon za druženje i odmaranje

SASA BURIC/CROPIX
image
SASA BURIC/CROPIX

Uspjela je od građevine iz 50-ih napraviti moderan dom s puno dizajnerskog namještaja i s primjesama raznih azijskih stilova putem efektnih detalja.

- Volim minimalističke prostore, a namještaj koji kupujem uglavnom je, ako mi budžet dozvoljava, od najboljih dizajnera. Stolice u blagovaonici bile su s potpisom Mies van der Rohe, a fotelje u prostoriji za primanje gostiju s potpisom arhitekta Marcela Breuera. Ali ipak, najdraži komadi namještaja bile su mi dvije staklene stolice Ghost s potpisom čuvene Cini Boeri za studio FIAM. Nažalost, većinu dizajnerskog namještaja, uključujući i kultne stolice Ghost, morala sam prodati zajedno s kućom - govori.

S nostalgijom se prisjeća i vrta od čak 1000 četvornih metara koji je dugo uređivala s posebnim respektom prema prirodi. Vidjela je puno vrtova diljem svijeta i nastojala je sve te ljepote na neki skladan način integrirati kao novi hibrid u vlastiti vrt. Najveća su joj inspiracija vrtovi iz Japana, Indije i Nepala.

Nije to bio dom samo Sylviji i njezinoj obitelji. Kuću je i iznajmljivala pa je njezin dom sredinom 90-ih šest godina bila rezidencija hrvatskog veleposlanstva u Washington D.C.-ju, a u kući je nekoliko mjeseci stanovao i nekadašnji češki predsjednik Vaclav Havel dok je pisao knjigu.

image

U prizemlju kuće na Korčuli je originalno planirana kuhinja postala galerija nakita, dok je jedna mala soba u prizemlju preuređena u Sylvijin ured

SASA BURIC/CROPIX
image

Prije 24 godine Sylvia je napravila zaokret u karijeri i počela se baviti dizajniranjem nakita od sedefastih školjki i bisera iz svih mora i oceana svijeta

SASA BURIC/CROPIX
image
SASA BURIC/CROPIX

Kada je prodala kuću u Washingtonu, kupila je manji stan u tom američkom gradu. Pitamo ju gdje joj je trenutno istinski dom.

- Trenutno nigdje, više se nigdje ne osjećam kao kod kuće, ali možda ipak Korčula. Nakon velikih poslovnih izazova radeći na master planu za Silver Spring (predgrađe Washington D.C.-ja) i na golemom projektu Reagan (Pennsylvania Ave), vrijednom milijardu dolara, koji je trebao biti poslovno-kulturni centar, a postao je samo poslovni, shvatila je da je borba protiv kapitala i korupcije ogromna -kaže. Potom je prije 24 godine napravila zaokret u karijeri i počela se baviti dizajniranjem nakita od sedefastih školjki i bisera iz svih mora i oceana svijeta. Školjke su je dugi niz godina privlačile svojom ljepotom. Pažljivo ih je prikupljala tijekom putovanja po cijelom svijetu. Art i vrijednost njezina nakita prepoznali su i kustosi velikih svjetskih muzeja pa je svoje umjetničke radove izlagala u Parizu, New Yorku, Washingtonu D.C.-ju, Londonu, Pragu, Rimu, Milanu i Bangkoku. Kao veliki aktivist za zaštitu morskih okoliša, za izradu nakita koristi materijale s održivih farmi školjaka, uglavnom iz Indonezije, a svaka od njezinih deset kolekcija ukazuje na problematiku zagađenja oceana i važnost zaštite morskog okoliša.

image

Svaka od njezinih deset kolekcija ukazuje na problematiku zagađenja oceana i važnost zaštite morskog okoliša

Press
image
Press
image
Press
image
Press
image
SASA BURIC/CROPIX
image
SASA BURIC/CROPIX

- Školjka je najefikasniji habitat koji postoji. Mekušac nosi kuću na leđima, izađe, pohvata što treba i povuče se u kuću. Školjke filtriraju morsku vodu i čiste ju. Većina školjaka koje upotrebljavam su s farmi bisera. Zanimljivo je da su školjke oduvijek inspirirale arhitekte. Frank Lloyd Wright je napravio muzej Guggenheim inspiriran školjkom. Čitava Fibonaccijeva teorija o brojevima se ponavlja kroz školjke, kozmos. To je univerzala, spirala, bez koje život ne postoji - kaže Sylvia.

image
Press
image
Press
image
Press
image
Press
image
Press
image
Press
image
Press
image
Press

Prvu kolekciju umjetničkih predmeta i nakita proizvela je u Parizu s materijalima dobivenima s održivih farmi bisera u južnom Pacifiku.

- Otišla sam u Louvre 1998. u Muzej za dekorativnu umjetnost kako bih naučila više o francuskoj tradiciji sa sedefom u razdoblju art decoa. U muzeju su se iznenadili i oduševili. Zapravo, oni su mi bili prvi kupci. Tada još nisam dizajn sa školjkama ozbiljno shvaćala. Bile su mi jedna vrsta meditacije između drugih projekata. U Parizu sam u dvije godine imala sedam izložbi u raznim muzejima i galerijama. Francuzima se jako svidio taj nakit s arhitektonskom disciplinom i minimalističkom estetikom - priča.

Problematikom školjki i oceana počela se sve više baviti nakon što je prisustvovala predavanju Jacquesa Cousteaua koji je vrlo pasionirano govorio o moru i njegovu očuvanju. Školjke su oduvijek bile mnogobrojne, jeftine i dostupne. Međutim, zbog kiseljenja mora one će nestati, neće se moći formirati zbog pomanjkanja kalcija. Možda već za petnaest, dvadeset godina. Sylvijin nakit dramatičnog dizajna podsjeća na muzejske artefakte i mjesto mu je zaista u muzeju. Razmišlja o tome da bude trajno dostupan javnosti putem galerije ili privatnog muzeja u čijoj joj realizaciji pomaže kći Gaella Gottwald, talentirana akademska slikarica i povjesničarka umjetnosti koja je od majke naslijedila veliki respekt prema umjetnosti, ali i prema očuvanju okoliša i mora. Nadamo se da će Sylvijin art nakit od sedefastih školjki pronaći svoj trajni dom.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
14. studeni 2024 07:33