Svatko tko se u životu susreo s nekom vrstom adaptacije, rekonstrukcije, održavanja ili popravka privatnog ili javnog prostora (svog doma ili ureda) zna koliko je taj proces opsežan, delikatan te zahtijeva nivo menadžiranja i upravljanja poput jedne ozbiljnije korporacije.
Osnovno pravilo koje svi podcijene slijepo je slijeđenje pravila i koraka koji su neophodni za uspješnu realizaciju adaptacije kao i uključivanje struke u taj proces. Te ćemo korake analizirati i razjasniti zašto je neophodno poštivati iste bilo da se radi o cijelom objektu, jednoj sobi, kuhinji, konobi ili kupaonici. Naravno da poštivanje svih koraka uvelike ovisi o veličini i opsegu adaptacije te se sukladno tome poštuju.
Većina ljudi precijeni svoje mogućnosti te smatra kako su sami sposobni provesti cijeli proces adaptacije, a većinom zbog pogrešno procijenjene kalkulacije i pokušaja uštede plaćanja struke. Za vrijeme iste se potpuno pogube, izvođači i majstori preuzmu vođenje procesa te se stvore konfuzne situacije, probiju se svi dogovoreni rokovi, dođe do dodatnih troškova, a vlasnici budu dovedeni u pat-poziciju iz koje više nema izlaza. Taj trenutak pogoduje izvođačima i majstorima koji su primili avans za svoj posao te se time smatraju “nezamjenjivim” i onda kreće igra koju nazivamo “metoda iscrpljivanja investitora”.
Vlasnici, tj. investitori pod svaku cijenu žele da se projekt okonča i privede kraju te više ne postoji želja ni volja za perfekcionizmom, gubi se fokus s najbitnijih stvari te počinje izvođenje po načelu majstora koji imitira dizajnera. Taj zadnji korak u adaptaciji prostora je najbitniji jer se po detaljima i kvaliteti izvođenja prepoznaje dobar i kvalitetno odrađen posao, a investitorove smjernice koje slijedi dizajner interijera ili arhitekta dovest će do interijera kakav je prvenstveno zamišljen.
Ključ u ruke
Također, mi kao dizajneri interijera i arhitekti trebali bismo investitorima precizno objasniti zašto je bitno da struka preuzme vođenje projekta po principu “ključ u ruke”, koje su prednosti takvog načina, uz minimalan faktor pogreške, uštede novca itd. Bitne su prednosti cijelog procesa te kako se jedino takvim pristupom projekt može izvesti kvalitetno, u zadanim rokovima, bez skrivenih i dodatnih troškova, bez kamufliranja loše izvedenih radova izvođača i majstora, bez dodatnog trošenja vremena investitora koji se mora baviti svojim egzistencijalnim poslom te u konačnici dokazati kako su dizajneri i arhitekti “policija” u svrhu investitora te da je to naš posao koji najbolje znamo raditi i za njega moramo biti adekvatno plaćeni.
Naše konstantno školovanje, ulaganje u praćenje standarda i trendova, poznavanje umjetnina, dekora, tekstila, prirodnih i umjetnih materijala pozicioniraju nas kao jedine kompetentne osobe za kvalitetno izvršenje posla te smo nezamjenjivi u tom smislu. Terensko iskustvo steknuto tijekom godina na različitim projektima i gradilištima na dnevnoj bazi nemoguće je ignorirati, a upravo je to ono čime mi najbolje baratamo - materijom za uspješnu realizaciju projekta.
Obavezna stručnost i meritornost određenih branši izvođača koji su neophodni za uključenje u procese adaptacije dijele se na građevinsko-obrtničke radove i instalaterske. Ovlašteni statičar, energetičar, strojar, električar, vodoinstalater, plinarac, informatičar, građevinar, stolar, parketar, keramičar, bravar, limar, fasader, soboslikar tj. ličilac, zidar... neki su od neophodnih izvođača koji su potrebni u procesu da bi želje investitora uz pomoć dizajnera i arhitekta bile realizirane.
ODABIR DIZAJNERA , INTERIJERA ILI ARHITEKTA
Prilikom odabira najvažnije osobe u cijelom procesu, a koja će odgovarati za dobro osmišljen prostor i dizajn kao i za cijeli proces, uz njegovu stručnost, provjerene reference i radove koje je izveo prethodno, neophodno je da vam ta osoba “sjedne” svojom energijom, ponašanjem, kompetentnošću jer će ista biti spona između vaših želja i snova te realnosti i surovosti samog procesa adaptacije kao i odnosa s izvođačima. Dizajn interijera često se percipira kao doživljaj prostora, a taj je isti doživljaj ipak pomno osmišljen dizajn s pregršt kombinacija koji je dizajner ili arhitekt prethodno osmišljao i premišljao. Tako je poanta dobrog dizajna interijera ustvari trud koji je ta osoba učinila neprimjetnim. Pozitivan rezultat dobrog interijera je da u konačnici prostor odgovara potrebama investitora, da mu je funkcionalan, da pozitivno utječe na njegove emocije te da godi njegovu oku.
RAZRADA IDEJNOG RJEŠENJA PROSTORA
U opsežnom razgovoru s investitorom preispituju se njegove želje, stilovi, način života... kako bi se u potpunosti shvatila očekivanja koja su stavljena pred nas kao projektni zadatak. Naša metodologija također nalaže pregled postojećeg doma ili poslovnog prostora kako bi se još jasnije shvatio način života investitora kao i stilovi koje on prihvaća i voli. Detaljnom izmjerom prostora te iscrtavanja u elektroničkom obliku unutar posebnog arhitektonskog programa AutoCad, iscrtava se postojeće stanje cijelog prostora kao prvi korak. U tom nacrtu ucrtava se postojeće arhitektonsko stanje te instalacije i mikropozicije istih.
Svako izmještanje zidova prethodno se komunicira s ovlaštenim statičarem te nam isti neophodno priprema projekt statike, način izmicanja zidova kao i statičke proračune. Suvislo je da se investitoru prezentira idejno rješenje s izmicanjem, ukidanjem, pomicanjem ili probijanjem zidova koje neće biti izvedivo ili će isti premašiti mogućnosti predviđenog budžeta. Kada se unutar idejnog projekta s investitorom definiraju svi arhitektonski parametri, prelazi se na možda najvažniji korak, a to je izrada rendera budućeg prostora. Renderi prostora su elektroničke vizualizacije tj. prikaz ili simulacija izgleda interijera kako bi trebao izgledati u budućnosti. Postoje različiti programi za renderiranje prostora, a isti ovise o kvaliteti i realističnosti prikaza prostora koji se crta. Postoje mnogi dostupni besplatni programi dok sofisticiraniji i kompleksniji programi imaju ozbiljne cijene po jednoj radnoj jedinici ili računalu.
Također većina programa ima mogućnost “ubacivanja” gotovih modula namještaja koji u konačnici ne prikazuju stvarno stanje kao ni točno odabrani komad namještaja. Bolji i sofisticiraniji programi imaju mogućnost oblikovanja tj. izrade komada namještaja čime se postiže potpuna realističnost budućeg interijera, ali za iste se plaćaju godišnje licence.
Prema istima investitor dobiva jasnu sliku kako će njegov prostor izgledati, predlaže svoje ideje i izmjene te se idejni projekt dorađuje do najsitnijeg detalja i konačne potvrde investitora. Ta dokumentacija također služi svim izvođačima radova kako bi dobili jasniju sliku što se od njih očekuje te kako treba izgledati finalni interijer u konačnici.
ODABIR BOJA I MATERIJALA U PROSTORU
Uz dizajnerski prijedlog interijera i izrađenu vizualizaciju prostora, investitoru se predlažu i prezentiraju boje u interijeru, materijali obloga podova, zidova i stropova, tkanine, dekori, oblici i modeli namještaja kao i modeli aparata, elektroničke tehnike, rasvjete, sanitarija i ostalog.
Neophodno je da su boje, materijali kao i električna tehnika usklađena bojom, oblikom, dizajnom kao i funkcionalnošću koje su investitoru lijepe, funkcionalne i prihvatljive. Svaka stavka i detalj u interijeru se prezentira, dokumentira te objašnjava prednosti svih predloženih stavki. Vizualnim pregledom i opipom, prezentacijom svih uzoraka i materijala te usklađenjem investitor dobiva jasnu sliku kako će to sve izgledati u budućem prostoru.
NARUDŽBA I DOBAVA POTREBNIH MATERIJALA I APARATA
Budući da danas na tržištu dobavljači više ne gomilaju zalihe materijala i aparata na skladišnom prostoru, većina stvari je po narudžbi te isti imaju svoj rok isporuke. Da bi postupak uređenja išao bez stanki i praznog hoda, sve potrebne količine odabranog materijala i aparata neophodno je naručiti na vrijeme.
Dizajneri iz svojih arhitektonskih nacrta iščitavaju potrebne količine i dimenzije svih građevinskih materijala (keramike, parketa, drvenih i zidnih obloga, štukatura, sokli, vrata, prozora...) kao i komade određenih uređaja i stavki interijera (kućanskih aparata, sanitarija, namještaja, rasvjete...).
Ako se radi o namještaju po mjeri, potrebno je isti dodatno nacrtati i projektirati jer će se isti puno bolje uklopiti i integrirati u prostor. Za isti je također neophodno naručiti sav potreban materijal za izradu. Tvrtka IO DECOR nudi jedinstveni namještaj po mjeri izrađen ručno prema svim svjetskim standardima koji će svaki interijer učiniti originalnim i posebnim i to uz doživotnu garanciju na sav svoj namještaj.
ODABIR IZVOĐAČA RADOVA (GRAĐEVINSKO-OBRTNIČKI RADNICI)
Važan su čimbenik cijelog procesa, uz dizajnere i arhitekte, izvođači radova. Zanemarujući važnost istih moguće je da ćete se dovesti u situaciju biranja istih metodom ad-hoc ili zadnji čas. To će biti velika pogreška jer će kvalitetni, pouzdani i ekonomični sigurno u danom trenutku biti zauzeti poslovima oko drugih već ugovorenih projekata.
Ovisno o veličini projekta, sugeriramo da se u pregovore s izvođačima radova krene minimalno tri mjeseca prije samog projekta. U tom slučaju bit će dovoljno vremena za provjeru tvrtke izvođača, načina rada, prezentacijom nekog od završenih radova, okvirnih ponuda i troškovnika.
Također, moći će se provjeriti nekoliko izvođača te metodom selekcije izabrati najbolji i najpovoljniji. Kod izbora troškovnika uvijek sugeriramo eliminaciju najjeftinijeg i najskupljeg jer su u pravilu nekompetentni. Uz izbor izvođača neophodno je zatražiti sve potrebne dozvole, obrtnice te prijedlog ugovora kojim bi se definirali međusobni odnosi investitora i izvođača.
Predefinirana dinamika radova kao i terminologija plaćanja dovest će do međusobne sigurnosti i povjerenja unutar poslovnog odnosa. Način na koji se dodatno kvalitetno vode izvođači kroz cjelokupni proces jest da investitor postavi dizajnera ili arhitekta kao odgovornu osobu svim izvođačima. Tako se neće bespotrebno uvlačiti investitora u proces nadzora i izvođenja radova za što smo mi dizajneri i arhitekti plaćeni.
PRIPREMA IZVEDBENE DOKUMENTACIJE
Ovaj dio procesa usko je vezan za nas dizajnere interijera i arhitekte u kooperaciji s tvrtkama izvođačima svih instalacija. Arhitektonski raspored s namještajem priprema se u elektroničkom obliku unutar posebnog arhitektonskog programa AutoCad te se ucrtavaju prijedlozi pozicija vode, odvodnje, sanitarija, ventilacije, rasvjetnih tijela, klima jedinica, bojlera, televizora, bijele tehnike kuhinje, itd.
Od strane dizajnera i arhitekata neophodna je priprema tzv. nacrta pogleda na zidove, u kojem se jasno definiraju elementi u prostoru s pripadajućom instalacijom te njihovim visinama i mikropozicijama (visina prekidača, utičnica, instalacija vode i odvodnje, plinski priključci...).
Nakon svih završenih nacrta, zajedno stehničkom specifikacijom opreme, isti se prosljeđuju prethodno odabranim ovlaštenim instalaterskim tvrtkama koji unutar postojećeg nacrta ucrtavaju buduće trase i mikropozicije instalacija prema kojima će iste izvoditi. Sukladno pripremljenoj cjelokupnoj instalaciji u cijelosti će se izvoditi radovi, a prema istima će se kontrolirati i odobravati izvedeno stanje unutar Građevinske knjige radova.
Svaki izvođač svojih radova slaže svoj troškovnik koji će biti dio Glavnog troškovnika. Izrada tih troškovnika se naplaćuje, a predmetni radovi se u svakom trenutku mogu prepustiti drugom izvođaču radova ako investitor zaključi da nije zadovoljan odabranim izvođačem.
PRIPREMA TROŠKOVNIKA
Troškovnik izrađuje dizajner interijera ili arhitekta u suradnji s izvođačima radova. Poželjno je da dizajner i arhitekta predloži građevinsko-obrtničke tvrtke s kojima surađuje kako bi se investitoru olakšalo traženje isti ako ih nema.
S gotovim troškovnikom investitor može zatražiti ponude nekoliko različitih izvođača radova kako bi dobio uvid u cijene normativa radova te prema tome zaključiti koji zadovoljava tražene kriterije. Iako je teško precizirati, jer to ovisi o brojnim faktorima, idejno rješenje a vizualizacijama stoji oko 25 €/1 m².... I naravno ovisi o kvadraturi, involviranosti u projekt i još mnogim drugim faktorima. Same adaptacije kreću od 400 €/1 m² pa do više od 1000€/1 m² (sve ovisi o zahtjevima, zahvatima, materijalima....).
Dnevni nadzor radova i organizacija majstora je oko 80 €/1 m².
KOORDINACIJA IZVOĐAČA I MAJSTORA
Kada je cijeli tim izvođača odabran, naručen sav materijal i oprema, potpisani ugovori te detaljizirana dinamika, radovi mogu krenuti. Osoba koja će voditi nadzor i koordinirati radove mora imati potreban spektar znanja i iskustva s terena kako bi vodio taj proces uspješno.
Isti mora poznavati procese građevinskih radova kako bi napravio što bolji raspored i vrijeme izvođenja pojedinih radova. Raspored radova treba biti definiran unaprijed te se isti prati na dnevnoj, tjednoj i mjesečnoj bazi. Isti se korigira možebitnim zastojima, previdima i izvanrednim situacijama koji se događaju tijekom samog procesa izvođenja. Izvještaj radova podnosi se investitoru na dnevnoj bazi kako bi bio upućen u tijek radova.
DNEVNO PRAĆENJE RADOVA (NADZOR)
Za kvalitetno izvođenje svih radova neophodno je da nadzor svih radova bude popraćen na dnevnoj bazi jer uvijek postoji razlika od izvedbenih nacrta te stvarnog stanja na objektu. Detalji se zato rješavaju na licu mjesta uz poštivanje i sugestiju struke. Traže se najbolja rješenja te velike promjene ili dodatni financijski izdaci javljaju se investitoru.
Sve se prati pisanom korespondencijom s investitorom kako bi bio obaviješten o adekvatnom vođenju projekta. Također, izrađuje se foto materijal svih radova kako bi se isti arhivirali za buduće intervencije te kao dokaz izvedenih radova koji se naknadno neće više vidjeti (ako su zatvoreni u zidove, podove i stropove). Po završetku radova kreće se s ugradnjom sanitarne opreme, opreme grijanja i hlađenja, televizora i tehnika poput alarmnih sustava i sl.
NAMJEŠTAJ PO MJERI (PREDNOSTI I MANE)
Mi smo uvijek za izradu namještaja po mjeri. Radi posebnosti dizajna komada, velikim dijapazonom različitosti boja, materijala, tekstura i tkanina, dimenzijama po apsolutno traženim mjerama, modifikaciji i promjeni svakog komada u budućnosti uz minimalnu investiciju, modularnu proizvodnju specijaliziranih komada namještaja poput garnitura radi lakšeg transporta i pristupa u stan te poticanjem hrvatske proizvodnje.
MONTAŽA NAMJEŠTAJA I KONTROLA IZVOĐENJA
Završetkom svih obrtničko-građevinskih radova, detaljno se pregledava kvaliteta izvedenog stanja, funkcionalnost i ispravnost ugrađene opreme. Ako je sve izvedeno prema dogovorenim i standardima struke, prostor je spreman za montažu namještaja. Zaštita prostora neophodan je dio koji prethodi cjelokupnoj montaži namještaja kako bi se anulirala oštećenja uslijed manipuliranja komadima namještaja pri samoj montaži.
Najkompleksniji komad namještaja koji zahtijeva instalaterske radove zasigurno je kuhinja. Uz pregršt aparata povezanih na struju, vodu, odvodnju, plin ili ventilaciju, neophodno je propisno montirati kuhinjske elemente simultano sa svim aparatima. Koordinacija svih izvođača radova ponovno je bitna radi propisnog funkcioniranja svih aparata, ali i zadovoljavanja garancija uređaja.
PRIMOPREDAJA PROJEKTA
Najemotivniji trenutak na kraju cijelog procesa uređenja je primopredaja objekta ili dijela objekta koju vlasnici očekuju s nestrpljenjem kako bi vidjeli razliku od početne ideje i fotografija vizualizacija prostora do konačnog izvedenog stanja. Najveća nam je nagrada kada investitori budu zadovoljni cjelokupnim poslom i nagrade nas osmijehom.
Piše: Robert Bajs, tvrtka IO DECOR
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....