INTERVJU

ATANAS RAYKOV: U Hrvatskoj 2,3 milijuna ljudi koristi Viber. Oni u mjesec dana razmijene čak 550 milijuna poruka

Viber je jedna od vodećih aplikacija za razmjenu poruka. Iako se zbog stickera može učiniti da smo usmjereni samo na tinejdžere i mlade, mi imamo i mnogo onih, među kojima su i predstavnici starije populacije, koji ne žele koristiti društvene mreže
 Snimila: Neja Markičević/EPH








Atanas Raykov, voditelj telekom partnerstava i generalni direktor Vibera za središnju i istočnu Europu, boravio je u Zagrebu povodom lansiranja suradnje s domaćim teleoperaterom, a Hrvatska, za razliku od mnogih drugih industrija, za Viber je – veliko, značajno i brzorastuće tržište. Background ovog menadžera u ranim tridesetim godinama je u telekom industriji s već desetak godina fokusa na marketingu. Kaže da je zadovoljan što živi u rodnoj Sofiji, a start up mu je pružio priliku, kao i mnogim mladima iz malih zemalja, da djeluje internacionalno, a svoj život gradi lokalno, doma. Devet mjeseci godišnje na putu, stalno je u pokretu – i to, kako kaže, ne samo kod svoje “raseljene obitelji” – od bake u Londonu do tete u Beču – nego najviše, naravno, na sastancima, “launchevima” novih servisa.

Statistike kažu da prosječni čovjek danas oko 200 puta dnevno stupa u interakciju sa svojim mobilnim telefonom, a sudeći po Raykovu, riječ je i o većoj brojki. Viber je megauspješan start up i danas jedna od vodećih svjetskih aplikacija za razmjenu poruka kojom se služi impresivnih 711 milijuna jedinstvenih korisnika širom svijeta. Najveća su im tržišta Rusija, SAD i Indija, no središnja i istočna Europa su s čak 32 milijuna korisnika među najzastupljenijim regijama. U Hrvatskoj je 2,35 milijuna korisnika Vibera, što nas svrstava među tri njihova najveća tržišta u srednjoj i istočnoj Europi, i to s lanjskim rastom od nevjerojatnih pedeset posto. Glasovna komunikacija danas zauzima vrlo nizak postotak mrežnih kapaciteta svih mobilnih operatera, dok se količine podatkovnog prometa neprestano povećavaju. Očito je riječ o jednom od ključnih trendova u telekom industriji. Unatrag mjesec dana Viber je zabilježio 550 milijuna poruka među svojim korisnicima iz Hrvatske, što je dvostruko više od broja svih SMS poruka koje su razmijenjene među korisnicima svih mobilnih operatera u Hrvatskoj zajedno. Bio je to jedan od razloga da je Viber u Hrvatskoj sada predstavio prve stickere na hrvatskom jeziku, a u suradnji s VIP-om omogućen je besplatan pristup tisućama njihovih slavnih stickera.

No, Viber nije samo mobilna aplikacija, zar ne?

– Nije. To je Over The-Top aplikacija ili usluga koja se može koristiti preko interneta, a da pri tome zaobilaze klasične distribucijske kanale. Preko Vibera možete komunicirati i na tabletu, PC-u, Macu, Linuxu, Androidu, iOS-u... na bilo kojoj popularnoj platformi. Za razliku npr. od Facebooka – naša je aplikacija izravno spojena s popisom vaših kontakata i nudi mogućnost izravne komunikacije s njima. Također, iako se zbog stickera, po kojima smo možda najpoznatiji, može učiniti da smo usmjereni samo na tinejdžere i mlade, mi imamo i mnogo onih, među kojima su i predstavnici starije populacije, koji ne žele biti na društvenim mrežama. Mnogo je onih koji prvi put kupuju pametne mobitele i tablete i usporedo s time – počinju koristiti Viber. Danas je i sve više mlađih koji naprosto više ne žele “visiti” na Facebooku jer su svjesni posljedice toga da je ondje sve što ste postali i šerali – zauvijek pohranjeno.

Viber postoji od prosinca 2010., a započeo je kao start up tvrtka s mobilnim aplikacijama za telefoniranje. Danas ste jedna od najsnažnijih svjetskih kompanija u segmentu komunikacija, pa se osvrnite na ključne točke na putu svog uspjeha.

– Bili smo, zapravo, prvi servis za besplatno telefoniranje koji je dobro funkcionirao na mobilnim uređajima. Prve uspjehe zahvaljujemo usmenoj predaji “od usta do usta”. Iako nismo bili prvi (Skype i drugi), svakako smo bili prvi koji su omogućili laku uporabu na mobilnom uređaju. Sredinom 2011. počeli smo intenzivnije raditi na tekstualnim porukama. Prepoznali smo da ljudi ne mogu razgovarati u svim situacijama, kao i da je sve popularnije dijeljenje slika, videa, raznih fileova, pa smo se razvijali upravo u tom smjeru. Godine 2013. započeli smo sa stickerima po čemu je Viber uistinu poznat i prepoznatljiv. Tijekom godina smo u suradnji s raznim kompanijama izgradili vlastito tržište i kreirali sticker pakete najrazličitijih likova i karaktera – od nogometnih klubova poput Barcelone, preko Kung Fu Pande, sve do likova iz DreamWorksa, Walt Disneyja, Štrumpfova itd. Shvatili smo da ljudi obožavaju koristiti stickere na vrlo osoban način u sasvim privatnoj komunikaciji. Koliko god novih da smo lansirali, svi su bili odlično prihvaćeni i većinom korišteni za izražavanje pozitivnih emocija kao što su prijateljstvo, želja za “dobar dan”, “dobro jutro”, “nedostaješ mi” i slično, što nam je bio znak da se moramo usredotočiti na lokalna tržišta. Od početka 2015. počeli smo organizirati lokalne urede da bismo što izravnije komunicirali s korisnicima, a s ciljem da omogućimo lokalnu komunikaciju na lokalnom jeziku.

Znači li to da ćemo i u Hrvatskoj imati lokalne stickere na hrvatskom jeziku?

– Upravo smo u suradnji s Vipnetom lansirali Vipster, slatku mačkicu koja govori hrvatski. Ovaj paket sadrži 16 lokaliziranih stickera. Dodatno, za sve korisnike Vibera u Hrvatskoj, tu je i 218 sticker paketa koji su prije koštali 2-2,5 eura svaki, znači dobivate 4000 individualnih stickera gratis. Kad obnovite svoju prepaid Vip karticu, tj. bon, na dar dobivate do 4000 MB podatkovnog prometa mjesečno. To je uistinu golem broj, jer time ste zapravo dobili 100 tisuća podjela slika, milijune tekstualnih poruka i stotine tisuća gratis videopoziva.

Po čemu je Viber bolji ili različit od drugih?

– U evoluciji tehnologije i komunikacije postoje različiti stupnjevi razvoja. Danas smo vrlo vjerojatno pri samom vrhu krivulje koja je započela s Facebookom. Neselektivno preko društvenih mreža dijelimo sve i sva i nerijetko – pretjerujemo, bez razumijevanja potencijalnih posljedica! Viber je različit po tome što je komunikacija privatna i posve zaštićena. Sve je jasnije da se ljudi vraćaju bazičnoj komunikaciji jer se nerijetko događalo da ljudi nisu dobili neki posao upravo zbog toga što su na Facebooku podijelili neku neprimjerenu situaciju. Ljudi se sve više otvaraju, ali pri tome sve više paze da to bude ciljano – dakle samo određenoj, odabranoj grupi. Vole komunicirati s grupom koja je posvećena putovanju, nekom sportu, čitanju... a nije ih briga da njihove postove vidi i komentira “cijeli svijet”.

Mislite li da je vrijeme Facebooka zapravo definitivno iza nas?

– Pa ne bih se decidirano izjašnjavao, ali današnji “power useri” (tinejdžeri) okreću se drugim servisima. Ne žele koristiti servis na kojem će ih roditelji i učitelji moći špijunirati, odnosno imati uvid u sadržaj koji postaju. Na Viberu možeš biti ono što zaista jesi za razliku od društvenih mreža na kojima se kreira “public image”, tj. pozira se. Dokaz da ljudi vole komunicirati unutar specifičnih grupa, osjećati se sigurno i slobodno se izražavati jest i 550 milijuna poruka koje su razmijenili samo prošlog mjeseca. Ponosni smo što razmijenjene sadržaje ne čuvamo, nego se oni brišu nakon razmjene. Vi ih možete čuvati na svom uređaju, ali ne postoje kopije, nema mogućih neugodnih posljedica.

Negdje ste izjavili da Viber popravlja i poboljšava ljudima život... Kako to mislite?

– Neprestano radimo na poboljšanju svoje usluge i u stalnoj smo vezi s korisnicima. Upravo nam oni često omogućuju da shvatimo što im je najpotrebnije. Tako, na primjer, na Viberu ne postoji situacija u kojoj nakon što ste poruku poslali krivoj osobi ili krivu poruku pravoj osobi – ne možete naknadno povući rečeno, znači, imate pravo predomisliti se. “The right to change your mind!” Nije li to velika stvar? Na dosadašnjim servisima to je bilo moguće samo djelomično, odnosno svoje poruke/postove možete urediti, ali ako ih je netko već vidio, vidio je.

Koji su, po vašem mišljenju, razlozi da je središnja i istočna Europa brzo rastuće tržište?

– O tome smo u kompaniji mnogo razgovarali. Mislimo da je ključ dobar tajming. Upravo tih godina, 2011. i 2012., kad se Viber ubrzano razvijao, ljudi su na ovim prostorima počeli kupovati pametne telefone.

Jeste li u različitim državama primijetili različite navike korisnika?

– S obzirom na to da inzistiramo na privatnosti, nemamo apsolutno nikakav pristup sadržaju. Možemo samo pratiti količinu prometovanja i vrstu stickera koje ljudi kupuju. Svakako je Azija drukčija po likovima koje koriste od npr. Europe ili Amerike. Ondje obožavaju medvjede i pande, dok je u ovoj regiji apsolutni hit lik mačke. Čini se da ste vi obožavatelji mačaka, pa smo kreirali i domaću, hrvatsku mačku. Primjetno je i da na ovim prostorima volite tekstualne poruke i dijeljenje fotografija.

Kako ćemo, po vašem mišljenju, komunicirati za dvije, tri ili pet godina?

– U ovoj je industriji pet godina vječnost. Teško je bilo što predvidjeti jer se tehnologija strahovito brzo razvija, ali neke tendencije su očite. Korisnici žele više kontrole oko toga s kime dijele svoje sadržaje i tko to sve može vidjeti jer, nažalost, živimo u takvim vremenima. Važni su user friendly alati koji pružaju bolju zaštitu podataka. Zatim, važne su aplikacije za tekstualne poruke na čijim poboljšanjima također radimo, jer sve se više “teksta”. U budućnosti ćete na svoj Viber dobiti informacije iz svoje banke o svim transakcijama koje vas mogu zanimati, i upravo na takvim suradnjama trenutačno već radimo, pa čak i s hrvatskim bankama. S Western Unionom smo, tako, već uspostavili suradnju oko novčanih transakcija. U toj budućnosti ćete putem Vibera u gradu u koji dođete dobiti ne samo informacije nego i broj lokalnih taksi-službi pa ćete lako i brzo stupiti u kontakt s taksistom. Također, moći ćete rezervirati stol u restoranu, a oni će vam ga putem videopoziva i pokazati. Putem Vibera javit će vam se osoba koja će vam dostaviti robu koju ste naručili online. Tako da vam u dom ne bane stranac. Dakle, nama je već sada, a osobito u budućnosti, važno ne gubiti vrijeme, pojednostavljivati komunikaciju i širiti portfolio.

Public chat – javni chat – što čini ovu uslugu tako uspješnom, globalno ali i u Hrvatskoj?

– To je najbrži način spajanja privatnog i javnog života. Korisnik unutar Vibera komunicira privatno, ali ako želi – jednim se klikom jednostavno prebaci na javni chat 24sata i odmah dobije uvid u važne informacije, najnovije vijesti. Može ih odmah podijeliti s prijateljima, komentirati, a može i zatražiti informaciju. To otvara prostor za jaču vezu između medija i korisnika.

Kao i kod ostalih usluga i kod Public Chata bitna je brzina i lakoća korištenja. Na Viberovu public chatu moguće je lajkati, šerati unutar Vibera, ali i na drugim društvenim mrežama. No, za razliku od ostalih servisa, komentiranje je ponešto drukčijeg modaliteta: tako ćete, na primjer, kod medija naići na situaciju da je jedna vijest obrađena na više načina: prva je faktografska vijest (što se dogodilo), zatim komentar glavnog urednika, a potom i kolumnista, urednika ili gosta komentatora koji se bavi konkretnom temom. Ovdje ne komentira tko god se sjeti pa i uvredama. U Hrvatskoj su krajem prošle godine pokrenuti public chatovi Podravkine Coolinarike (12.000 followera), 24 sata (više od 9000 followera), Vijesti.hr (6000), Njuškalo (3600), Netokracija (1400) te – Vipnet (44.000 followera).

S obzirom na to da je aplikacija besplatna, kao i pozivi i poruke, koji je vaš izvor prihoda?

– Osnovna aplikacija i njene funkcionalnosti jesu i ostat će besplatne. Međutim, prilika za generiranje prihoda ima sasvim dovoljno. Primjerice, ako nazovete klasični mobilni ili fiksni telefon – tada koristite uslugu Viber Out i ona je povoljna zamjena za skupi roaming svuda u svijetu, ali se ipak plaća. Tu su i igre, kao jedan od najvećih izvora prihoda na pametnim mobitelima. Mi smo razvili šest igara, a najnovija, Route Rider, bilježi jako dobru prodaju.

SADRŽAJ JE PREUZET IZ JEDNOG OD PROŠLIH BROJEVA GLOBUSA. DOLJE POGLEDAJTE NASLOVNICU NOVOG BROJA GLOBUSA, KOJEG NA SVIM KIOSCIMA MOŽETE KUPITI OD ČETVRTKA:

Related content

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
23. prosinac 2024 16:33