CIJENA GORIVA

‘Super’ jeftiniji, a dizel skuplji od prosjeka EU

U Ini kažu da još nisu iskoristili maksimalno dopušteno poskupljenje benzina od 3,5 posto ponedjeljkom, kad se mijenja cijena
 Gorna Mehkek/CPOPIX

ZAGREB - “Od ministra gospodarstva zatražit ću promjenu Pravilnika o određivanju cijena goriva ”, najavila je prije nekoliko dana premijerka Jadranka Kosor.

Time je najavila i novu rundu teških pregovora između Ine i MOL-a s jedne i predstavnika Vlade s druge strane o načinu utvrđivanja cijene goriva, čemu smo svjedočili prošloga ljeta.

Tada je nakon iscrpljujućih pregovora promijenjen Pravilnik te se cijene od tada mijenjaju svakog ponedjeljka u ponoć, s time da je dopušteno maksimalno povećanje ili smanjenje cijene od 3,5 posto. Premijerka je sada najavila da će tražiti da se maksimalni dopušteni postotak poskupljenja smanji.

Promjena dinamike promjena cijena nadležni su opravdavali činjenicom da korekcije cijena u postocima neće biti drastične te će to imati manji psihološki utjecaj na građane.

Utjecalo poskupljenje psihološki ili ne, materijalna je činjenica da je od kolovoza 2009., kada je Pravilnik promijenjen, do danas benzin znatno poskupio. U odnosu na kolovoz 2009., litra Eurosupera BS 95 danas stoji 53 lipe više, a Eurodizela BS 63 lipe.

Kroćenje apetita Ine i MOL-a

U odnosu na odredbe Pravilnika, Ina dosad nikada nije iskoristila maksimalno dopušteno povećanje cijene u jednom tjednu.

Sada je upitno na koji način Vlada planira ukrotiti aspetite Ine i MOL-a u formiranju cijena a da pritom ne našteti tim kompanijama i dioničarima.

Naime, u financijskom izvještaju za 2009. Uprava Ine tvrdi da je kompanija u kolovozu prošle godine, kad je Vlada pristiskala Inu da smanji cijene benzina, izgubila 20 milijuna kuna jer nije bila u mogućnosti primjenjivati maksimalno moguće cijene prema tada važećem Pravilniku.





Mediteransko tržište

Gledajući unatrag, benzin je na Ininim crpkama, što su pratili i drugi distributeri, najviše poskupio od 31. prosinca prošle godine do danas. Tako je u tri pol mjeseca litra Eurosupera 95 BS poskupjela 83 lipe, a Eurodizela BS 73 lipe. Što je više od 10 posto.Cijena goriva u Hrvatskoj formira se prema cijenama nafte na mediteranskom tržištu, cijeni derivata i tečaju dolara. Cijena nafte jučer je bila 85,41 dolar za barel, što je za tri dolara više nego početkom godine.

Zasad nema jasnog odgovora zašto je cijena nafte u porastu.

Naime, nafte u zalihama zbog gospodarske krize ima više od očekivanja, a potražnja se nije značajno povećala. Procjene govore da bi se cijena mogla stabilizirati između 80 i 90 američkih dolara. Iako je cijena Eurosupera u Hrvatskoj samo u ovoj godini skočila za više od 10 posto, ona je u odnosu na cijene u zemljama Europske Unije među najnižima.

Najskuplje u Nizozemskoj

U Europskoj Uniji jedino vozači u Bugarskoj, Letoniji, Rumunjskoj i na Cipru kupuju Eurosuper za manje od 1,08 eura, koliko on stoji u Hrvatskoj. Najskuplji je pak u Nizozemskoj, gdje litra toga goriva stoji 1,53 eura.

Stanje s Eurodizelom bitno je drukčije. U Hrvatskoj je litra Eurodizela, u usporedbi sa zemljama Europske Unije, među najskupljima.

U Hrvatskoj litra toga goriva stoji 1,17 eura, a u čak 21 članici Europske Unije on je jeftiniji nego u Hrvatskoj. Najskuplje ga pak plaćaju građani Velike Britanije, gdje stoji 1,30 eura.





Preko 50% od prodajne cijene

Države članice Europske Unije od prodajne cijene litre benzina uzimaju od 40 do 50 posto za razne namete. Slično je i u Hrvatskoj.

Iz iznosa za litru goriva po 60 lipa odlazi u blagajnu Hrvatskih autocesta i Hrvatskih cesta, a za naknadu za obvezne zalihe izdvaja se 0,116 kuna. Tu je i PDV od 23 posto te trošarina. Prema dostupnim podacima kod Ine, trošarina na Eurosuper 95 iznosi 1,65 kuna. Bez nameta bi litra ES 95 stajala 4,5 kuna.





Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
17. studeni 2024 12:38