VELIKI INTERVJU

BERISLAV HORVAT, EY HRVATSKA 'Smanjenjem nesrazmjera bruto i neto plaće poduzetnici bi postali konkurentniji'

Berislav Horvat
 Biljana Blivajs / Hanza Media

Stiglo nam je i to doba godine, kada umjesto o turobnim temama, možemo čuti nešto više o pozitivnim pričama iz poduzetništva.

Sutra se održava dodjela nagrade EY Poduzetnik godine, najprestižnije svjetske nagrade za poduzetnike, na kojoj ćemo saznati tko je okrunjen ovom vrijednom titulom za 2017. godinu. O nagradi, ali i stanju te problemima domaćeg poduzetništva razgovarali smo s Berislavom Horvatom, Country Managing partnerom u konzultantsko-revizorskoj kući EY Hrvatska.

Pred nama je četvrta po redu dodjela nagrada EY Poduzetnik godine. Kako su tekle prijave i koji su kriteriji ocjenjivanja?

- U rujnu su počele prijave za nagradu, na koju su se poduzetnici mogli sami prijaviti ili su ih drugi nominirali. Ove godine prijavilo se čak 36 kandidata iz 28 tvrtki. Dobitnika bira neovisni žiri na čelu s Emilom Tedeschijem, predsjednikom Uprave Atlantic Grupe, a žiri odluku temelji na šest kriterija: poduzetnički duh, inovativnost, osobni integritet, financijska uspješnost, strateško usmjerenje te nacionalni, odnosno, regionalni doseg. Važno je da se traži osoba, a ne tvrtka, i naglasio bih da žiri većinom čine poduzetnici, tako da je ova nagrada ‘od poduzetnika poduzetnicima’, što joj daje dodatnu vrijednost.

Kakva su dosadašnja iskustva hrvatskih poduzetnika godine, koji naposljetku sudjeluju i u izboru svjetskog EY Poduzetnika godine u Monte Carlu? Kako su im pomogli ova nagrada i predstavljanje na svjetskoj pozornici?

- Mislim da im je ona korisna jer su dobili lokalno priznanje i priliku da se pojave u medijima te iznesu svoju poduzetničku priču. S druge strane, u Monte Carlu imaju se priliku upoznati s drugim poduzetnicima i ostvariti vrijedne kontakte te se predstaviti svjetskim medijima. Primjerice, prve godine Zoran Vučinić iz Nanobita dao je uživo intervju za CNN. Prilike su bezbrojne kad stavite poduzetnike na jedno mjesto.

Kako biste ocijenili stanje u poduzetništvu i koji su, prema vašem iskustvu, trenutno najveći izazovi s kojima se poduzetnici suočavaju?

- Kada gledam tvrtke s kojima radimo, bez obzira na to što se priča kako je na tržištu situacija loša, vidljivo je da im poslovanje napreduje. Rastu im prihodi i profitabilnost. Ono s čime se muče je pronalazak djelatnika s odgovarajućim kompetencijama. Iako imamo puno nezaposlenih u državi, primjećuje se nedostatak radne snage u pojedinim branšama, posebice u IT-ju i turizmu. Drugi, a s time povezan problem trošak je radne snage uzrokovan visokim porezom na dohodak i drugim davanjima. Dakle, veliki nesrazmjer bruto i neto plaće. Njihovim smanjivanjem poduzetnici bi postali konkurentniji te bi mogli privući i zadržati kvalitetne i stručne ljude koji odlaze u inozemstvo.

Nažalost, na poduzetništvo se često gleda negativno. Kako je ova nagrada pridonijela boljoj percepciji poduzetništva i što biste poručili mladima koji bi htjeli pokrenuti vlastiti posao?

- Osnovni cilj ovog projekta jest da mijenjamo tu percepciju. Nažalost, kod nas se poduzetnici smatraju crnim ovcama, no smatram da je to upravo zato što se ne priča dovoljno o dobrim primjerima. Postoje dobri i pošteni ljudi koji su uložili vlastiti novac, život i energiju i napravili dobar posao, a ovom nagradom poručujemo mladima: u Hrvatskoj se može uspjeti. Nisu svi lopovi i ne morate se iseliti iz Hrvatske. Ako imaš dobru ideju i spreman si na rizik, zaista možeš uspjeti. Tu bih svakako dodao da je u svijetu puno poduzetnika, danas vlasnika uspješnih tvrtki, koji nisu uspjeli iz prve. Takve priče ne treba osuđivati, nego iz njih treba nešto naučiti i probati ponovo. Neuspjeh, kao i uspjeh, trebamo naučiti prihvaćati u Hrvatskoj.

Na svjetskoj razini postoji trend da revizorske kuće šire područje rada i usluga. Slijedom toga, nedavno se EY-u Hrvatska pridružila kreativno-tehnološka agencija ENTG. Zašto ste se odlučili na to i koji su vam ciljevi s njome? Planirate li još takvih akvizicija?

- U našoj je branši širenje izvan revizije odavno prisutno u svijetu. Revizija u EY-u Hrvatska čini samo 30 posto poslovanja s obzirom na to da nudimo širok portfelj savjetodavnih usluga, uključujući područja poreza, transakcija, unapređenja poslovanja, upravljanja rizicima, projekata EU, IT projekata itd. Dio kojim se bavi ENTG omogućit će da se digitalne usluge koju nudimo provedu još bolje. Svojim klijentima želimo omogućiti da na jednome mjestu dobiju kvalitetno rješenje za sve što im treba. Otvoreni smo za akvizicije. Nije nam to trenutno u planu, ali pratimo zahtjeve tržišta i ako vidimo da klijenti trebaju određenu uslugu koju ne možemo ponuditi interno, ići ćemo prema širenju poslovanja.

U svjetlu događaja oko revizorskih kuća - govorim o situaciji oko Agrokora - kolika je, zapravo, njihova važnost za rad tvrtki i funkcioniranje sustava?

- Sada se napokon vidi kolika je važnost revizora. Revizije osiguravaju da tržište kapitala funkcionira kako treba i da investitori mogu vjerovati u prikazane brojke. Kada se izgubi takvo povjerenje, cijela tržišta staju, a znamo što to znači.

Nažalost, pri odabiru ili promjeni revizora, fokus je i dalje na cijeni umjesto na kvaliteti i tu nastaje problem.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
17. studeni 2024 00:23