Izmjene hrvatskog Zakona o PDV-u, kojima su poduzetnicima od ove godine vraćene porezne olakšice pri kupnji automobila, nalaze se pod povećalom Bruxellesa u kojem eurokrati proučavaju u kojoj su mjeri one usklađene s pravnom stečevinom EU, potvrdili su nam iz Porezne uprave.
Osnovni je problem u novom Zakonu o PDV-u gornja granica od 400.000 kuna za nabavu osobnih automobila i drugih prijevoznih sredstava na koje poduzetnici od ove godine ostvaruju pravo na odbitak pretporeza u iznosu od 50 posto. Drugim riječima, ako poduzetnik kupi vozilo u vrijednosti od, primjerice, 200.000 kuna, od kojeg se 40.000 kuna odnosi na PDV, od ove je godine u konačnici dužan platiti samo 20.000 kuna. To u praksi znači da će ga nabava novog vozila stajati 180.000, a ne 200.000 kuna.
“Navedene odredbe zahtijevaju odobrenje Vijeća EU s obzirom na odstupanje od pravila za odbitak pretporeza. Prema dosadašnjoj komunikaciji, Europska komisija ima pozitivan stav u pogledu opravdanosti odbitka pretporeza u iznosu od 50 posto za osobne automobile. Međutim, Europska komisija je dala primjedbu da se propisivanjem takvog vrijednosnog ograničenja za osobne automobile koji se koriste u poslovne i privatne svrhe narušava sloboda tržišnog natjecanja te traži da se preispita i ukine vrijednosno ograničenje od 400.000 kuna”, odgovorili su nam iz Porezne uprave.
Drugim riječima, na samim je poduzetnicima da odluče kakvo im vozilo treba za poslovne svrhe pa ako si mogu priuštiti skuplji automobil, onda je stvar njihove poslovne odluke hoće li ga kupiti ili ne. No, motiv kojim se vodio domaći zakonodavac bio je, kako je nedavno rekao Zdravko Zrinušić, ravnatelj Porezne uprave, da se poreznim povlasticama ipak ne nagrađuje kupnja luksuznih automobila, poput Lamborghinija ili Ferrarija.
I stavovi hrvatskih poduzetnika uglavnom su na tragu onih u Europskoj komisiji. Ivan Bračić, predsjednik HUP-ove Udruge malih i srednjih poduzetnika, ističe da gornju granicu od 400.000 kuna za kupnju vozila treba ukinuti.
- Ta je granica posebno velik problem u poslovanju tvrtki iz djelatnosti poput građevinarstva i turizma. Što ako za prijevoz radnika na gradilište morate kupiti kombi za osam ljudi ili za obavljanje turističke djelatnosti morate nabaviti minibus? - pita se Bračić.
Dodaje kako je poduzetnicima problem i obuhvat roba i usluga na koje ostvaruju pravo na odbitak pretporeza, koji bi, inače, prema njihovu mišljenju, trebao biti i veći od 50 posto. Primjerice, do početka ožujka 2012. odbitak pretporeza za kupnju automobila iznosio je 70 posto, nakon čega je ta porezna povlastica ukinuta i ponovno je, ovaj put u smanjenom iznosu, zaživjela tek od ove godine. Sada bi to pravo na odbitak pretporeza, poručuje Bračić, trebalo proširiti i na druge troškove koji su poduzetnicima od ključne važnosti za poslovanje, poput troškova za reprezentaciju ili kupnju odijela. Doduše, i sada dio toga ulazi u režim poreznih olakšica, ali za njihovo je ostvarivanje, žali se Bračić, potrebna velika papirologija koju je nužno pojednostaviti. Pritom odbacuje strahovanja o mogućim zloupotrebama.
- Potrebno nam je više poduzetničke slobode i više odgovornosti - naglašava Bračić.
Ocjene eurokrata o poreznom tretiranju kupnje automobila za tvrtke u Zagrebu se očekuju prije kraja godine, nakon čega će one biti ugrađene u naše propise. Iako u Poreznoj upravi vjeruju da će Bruxelles dati zeleno svjetlo sadašnjim hrvatskim zakonskim rješenjima, ne isključuju ni mogućnost da će pravorijek eurokrata biti drukčiji, što znači da će onda morati biti ugrađen u hrvatske zakone.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....