Današnji broj slovenskog poslovnog dnevnika Finance donosi zanimljivu analizu financijskog i poslovnog položaja Mercatora. Autori Petra Sovdat i Karel Lipnik efektno se pritom obračunavaju s idejom da bi za Mercator bio spas da ga (ponovno) kupi država ili da bude pretvoren u zadrugu, što su ideje koje ‘putuju’ slovenskim javnim prostorom i golicaju maštu mnogih Slovenaca, iako je pitanje hoće li imovina Agrokora biti na prodaju, pa tako i Mercator, a ako hoće - kada.
Autori analize zaključuju: jedino rješenje za Mercator je, dođe li do prodaje, da postane dio nekog od velikih trgovačkih lanaca, ali upozoravaju da su i oni u krizi jer im biznis otimaju diskonteri.
Što bi očekivalo potencijalnog kupca?
Finance podsjećaju: tržišna kapitalizacija Mercatora je 374,6 milijuna eura, ali ta brojka ne govori puno jer su dionice Mercatora slabo likvidne - 88,1 posto je u u vlasništvu Agrokora. Ako bi minimalna prodajna cijena bila ona po kojoj je Agrokor kupio Mercator - 83 eura po dionici - to bi iznosilo 505,5 milijuna eura, napominju.
Mercator ima oko 844 milijuna eura neto financijskog duga, a tu su i 46 milijuna eura dugoročnih i 580,06 milijuna eura kratkoročnih poslovnih obveza, pišu Finance, te podsjećaju da reprogram dugova koji donosi relativnu financijsku neovisnost od Agrokora ističe tek 2020. godine.
Napominju kako se industrija trgovine se u posljednjih nekoliko godina ubrzano razvija i nužna su ulaganja.
Analiziraju i uvjete te vrijeme moguće prodaje Mercatora. “Ruski vjerovnici – za razliku od hrvatskih političara, koji traže ‘demontažu Agrokora u jednoj godini’ – kažu da bi imovina Agrokora išla u prodaju kad se likvidnost koncerna stabilizira, kada kupci prodaju ne bi više shvaćali kao prodaju iz nužde, koja donosi niže cijene. To su u Agrokoru već vidjeli kad su Jamnicu ponudili Coca-Coli. Što je pak s premijom za preuzimanje u trgovini? Cijena dionica je smanjena, te je dosta ispod cijene u vrijeme preuzimanja Agrokora. Zbog niske likvidnosti teško je procijeniti odražava li to očekivanja investitora u slučaju prodaje”, pišu Finance.
Smatraju da bi Mercator vjerojatno bilo još teže prodati sada nego u vrijeme kada ga je preuzeo Agrokor.
“Konzum i Mercator su pod Agrokorom podijeliti tržišta pa bi sada Mercator imao veliku logističku rupu jer više nema mrežu u Hrvatskoj i BiH. Također, na svim tržištima je vjerojatno nužna reorganizacija i, naravno, treba znati da bi novi vlasnik morao preuzeti kreditna jamstva. Ukratko, premija za preuzimanje nije baš nešto čemu se možemo nadati”, poručuju.
Na kraju, upozoravaju da su diskonteri uveli nove trendove, te da su oni najveća konkurencija i prijetnja klasičnim trgovcima. Stoga neće samo trebati mijenjati trgovinu – a ključno je smanjenje površina – nego i smanjiti broj proizvoda na policama, te time i broj dobavljača.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....