Ministarstvo prometa odbacilo je jučer ponudu rumunjske Grampet Grupe za kupnju 75 posto HŽ Carga. Rumunji, naime, ne mogu ispuniti obveze iz ponude za kupnju tvrtke. Ponuda je odbijena nakon dvodnevnih pregovora, tijekom koji su se susreli i ministar Siniša Hajdaš Dončić i Grampetov vlasnik Gruia Stoica.
Neprihvatljivi zahtjevi
Nakon šest mjeseci pregovora Rumunji su zatražili novi due dilligence i tri mjeseca za dogovor o kupoprodajnom ugovoru, što je ministar ocijenio neprihvatljivim.
Nakon propalih pregovora Hajdaš Dončić je Jutarnjem iznio plan za spas HŽ Carga od stečaja, koji bi se proveo do kraja godine, a realizacija počinje odmah. Ministarstvo financija preuzelo bi otplatu 800 milijuna kredita s državnim jamstvima, a Ministarstvo prometa bi avansiranjem mjenica tvrtki osiguralo 230 milijuna kuna. Tako bi se u Cargo uložilo više od milijardu kuna. Sindikati bi, pak, trebali pristati na raskidanje kolektivnog ugovora i potpisivanje novog. Njime bi se poticajne otpremnine smanjile sa 160 na 140 tisuća kuna, a one za radnike koji su tehnološki višak iznosile bi 100 tisuća kuna. Plaće bi se smanjile za 20 posto. Ukinule bi se sve materijalne povlastice kao što su božićnice, regresi, stimulacije. - Sindikatima mora biti jasno da neprihvaćanjem ovih uvjeta tvrtka sigurno odlazi u stečaj s likvidacijom - upozorava ministar.
U prvoj fazi odmah bi otišlo 1000 radnika, a preostali višak do kraja godine.
Prodaja vagona
Plan je i upola spustiti cijene korištenja željezničke infrastrukture, a kćerinska tvrtka Agit pripojila bi se HŽ Cargu. Do kraja godine prodale bi se tvrtke kćeri RŽV Čakovec, RP Bjelovar i Održavanje vagona, kao i višak vagona. Procjena je da bi se za tvrtke moglo dobiti 50 milijuna kuna, a knjigovodstvena vrijednost vagona je 887 milijuna. Cargo bi tim novcem participirao u otplati kredita. Hajdaš Dončić je uvjeren da će realizacijom plana tvrtka 2015. završiti sa 83 milijuna kuna dobiti, a 2013. je završila u minusu od 125 milijuna kuna.
Grampet Grupa iznevjerila obećanja
U svojoj ponudi Grampet je za 75 posto Carga ponudio 40 milijuna eura. Rumunji su se također obvezali da će podmiriti zajmove tvrtke koji su osigurani državnim jam,stvima. Napravili su unutarnje snimanje HŽ Carga tijekom javnog natječaja i na osnovu toga dali ponudu koja je prihvaćena. Naši sugovornici tvrde da je rumunjska strana svih ovih mjeseci tražila dodatne poslovne podatke i postavljala sve više uvjeta iako na to nije imala pravo. Iako se Grampet obvezao da će provesti program zbrinjavanja viška radnika u skladu s kolektivnim ugovorom, tijekom pregovora je zatraženo da Uprava HŽ Carga prije potpisivanja kupoprodajnog ugovora raskine kolektivni ugovor, da im se za 50% smanji naknada za korištenje pruga, da dobiju ekskluzivne petogodišnje ugovore s lukama Rijeka, Split i Pula. Rumunji, pak, nisu ponudili bankovna jamstva, suprotno ponudi, nego hipoteku ili korporativna jamstva, što kreditori HŽ Carga ne bi prihvatili.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....