ŠTRAJK ZBOG PLAĆA

Marko Vuković, vlasnik Kabe i HS produkta, spašavat će Adriadiesel

Čekaju se narudžbe za ruske nuklearke i pregovara o poslovima u Bjelorusiji i Ukrajini, ali 250 radnika ne prima plaću
Ilustracija
 Robert Fajt/CROPIX

Ni mjesec dana nije prošlo otkako su najbogatiji Karlovčani, Marko Vuković i Ivan Žabčić, preuzeli Karlovačku banku, a njihova se imena već spominju u novom velikom poslu. Kako doznajemo, ulaze u Adriadiesel, posrnulog karlovačkog proizvođača dizelskih motora i energetskih postrojenja, u kojem je radnička agonija zbog višemjesečnih neisplata plaća dosegnula vrhunac.

Tri suvlasnika

Od četvrtka u 11 sati u pogonima miruju strojevi, a direktoru Vladimiru Hristovu te suvlasnicima koji polažu pravo na otprilike po jednu trećinu vlasništva - državi, koju u Nadzornom odboru poduzeća predstavlja Marko Bubaš, Nenadu Končaru iz Jadranskih ulaganja te Renatu Fonoviću iz Uljanika - više od 200 radnika poručilo je da će tako i ostati sve dok im ne isplate drugi dio plaće za studeni i plaću za prosinac prošle godine.

Naš izvor, koji je sudionik pregovora za spas Adriadiesela, otkrio nam je da je Vuković u ozbiljnim pregovorima za investiranje u Adriadiesel.

- Pokazao je ozbiljan interes za dokapitalizaciju tvrtke. To je sve što se može reći dok se to ne formalizira - rekao nam sugovornik. U 2012. je ukupni prihod Adriadiesela bio 44,4 milijuna kuna uz gubitak od 5,2 milijuna kuna, a u godini koja je prethodila imali su znatno bolji rezultat i ukupni prihod od 155,8 milijuna kuna.

Izvlačenje izvoznika

Neslužbeno doznajemo da bi Vuković, kao i u poslu s HS Produktom, prije s IM Metalom (iz kojeg se izrodila afera Daimler, u kojoj su Vuković i Žabčić osumnjičenici, op. a.), a nedavno i Karlovačkom bankom, u projekt Adriadiesel krenuo s partnerom Ivanom Žabčićem. Sudeći prema dosadašnjim pothvatima, teško da bi ih zanimalo bilo što manje od preuzimanja. Njihova financijska injekcija trebala bi stabilizirati poslovanje i namiriti radnička potraživanja, kako bi se pokrenula proizvodnja. Dugoročni opstanak neće biti moguć ako se ne ugovore novi poslovi. U Adriadieselu gotovo da su digli ruke od proizvodnje brodskih motora s obzirom na to da su narudžbe iz hrvatskih brodogradilišta simbolične. Mjesecima se sada čekaju narudžbe za proizvodnju novih generatorskih dizelskoh setova za ruske nuklearne elektrane, vrijedne 30 milijuna eura. Neizvjesno je, pak, što će biti i s napola dogovorenim poslovima u Ukrajini i Bjelorusiji. Kada bi se oni realizirali, Adriadiesel bi imao posla sljedeće tri godine.

- Pokušavamo izbjeći stečaj i napraviti najbolje što je moguće da se spasi Adriadiesel. U pitanju je 250 radnih mjesta, poduzeće je izvozno orijentirano i zato je jako bitno, i za državu i za druge suvlasnike, da opstane - rekao nam je predstavnik države u Nadzornom odboru Marko Bubaš. Do utorka će biti mnogo toga jasnije jer su, kaže, stigle neke ponude, te se vlasnici o njima trebaju očitovati.

Nije bezizgledno

Nenad Končar, direktor Jadranskih ulaganja, ocjenjuje da je situacija teška, ali ne i bezizgledna.

- Investirali smo dosta i borimo se za svako radno mjesto. Iza nas je nekoliko kriznih i strahovito teških godina. Svi zajedno tražimo rješenja, ali nema čarobnog štapića. Oporavak će biti težak i dugotrajan - rekao nam je Nenad Končar.

Da se spas njihova poduzeća traži u svježem kapitalu te da je Marko Vuković ozbiljan kandidat za taj posao, radnici Adriadiesela doznat će čitajući ovaj članak. U tvorničkim halama jučer nisu imali nikakvih informacija što će biti s poduzećem u kojemu su neki proveli desetljeća radeći.

- Dobili smo pola plaće u veljači za studeni. Država je suvlasnik poduzeća, ali nas je blokirala, tražili smo pomoć od drugih suvlasnika, ali nitko ne nudi konkretna rješenja. Posla je sve manje, sve nas je više na čekanju, ali i onih koji daju otkaze jer nemaju novca za put na posao - kaže nam Vlatko Benković, predsjednik Radničkog vijeća i član NO-a Adriadiesela.

Odlučni u štrajku

Sindikalni povjerenik Tihomir Vrbanić kaže da radnici ne razumiju kako vlasnici ne mogu izdvojiti po 500.000 kuna, koliko treba da im se isplate plaće. Odlučni su da neće paliti strojeve sve dok im ne budu ispunjeni zahtjevi, a to su demonstrirali jučer odbivši odraditi hitne poslove na kojima bi bilo angažirano samo 16 radnika.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
23. studeni 2024 02:57