Jiri Dvorjančansky na čelu je Vipneta dvije godine, ali u telekomunikacijskoj industriji punih je 18 godina, još otkad je karijeru započeo kao direktor prodaje u T-Mobileu u Češkoj. Osim uspješno provedenog restrukturiranja kompanije, jedan od ključnih poteza u njegovu mandatu nedavna je kupnja kontrolnog paketa u Metronetu, za koju se još čeka konačno odobrenje od AZTN-a.
O tome zašto su se odlučili na ovu akviziciju, što pripremaju za korisnike u sljedećoj godini te kako će se na kompletnu inudstriju odraziti skorašnja gradnja nove optičke mreže, Dvorjančansky govori u intervjuu koji vodimo u njegovu uredu u Vipnetovoj zgradi na Zavrtnici. - Možemo o svemu razgovarati, samo da ne moram puno pozirati vašem fotografu - kaže uz smiješak odmah na početku.
Akvizicija Metroneta obilježila je kraj godine na telekomunikacijskom tržištu u Hrvatskoj. Zbog čega je Metronet važan Vipnetu i kako će ta akvizicija utjecati na tržište i na vaše korisnike?
- Zdrava konsolidacija tržišta donosi brži razvoj i implementaciju novih tehnologija u zemlji. Akvizicija Metroneta omogućit će nam još jače ulaganje u širokopojasnu infrastrukturu kako bismo još više gradova i kućanstava mogli pokriti superbrzim internetom, i to po dobrim cijenama za korisnike. Vipnet i Metronet dosad su svoje fiksne i mobilne usluge nudili odvojeno, a sada ćemo ih u B2B segmentu moći prodavati u paketu, zbog čega smo postali kompetitivniji za poslovne korisnike, organizacije i institucije koje za svoje poslovanje trebaju ICT infrastrukturu koja je naprednija onoga što se trenutno nudi na tržištu.
Metronet ima više od 4000 kilometara optičke mreže raširene u 67 gradova i više od 250 zaposlenih stručnjaka. Kako će sve njihovo iskustvo pridonijeti Vipnetu?
- Vipnet oko 90 posto svojeg profita ulaže natrag u zemlju i zato vjerujemo u daljnju suradnju s Vladom u pogledu gradnje nove infrastrukture. Time ujedno pomažemo da se ispune ciljevi iz digitalne agende EU. Potražnja za podatkovnim prometom do 2020. će se povećati više od deset puta i to će zahtijevati puno veću protočnost baznih stanica, koje ćemo zbog toga povezivati optičkim kabelima.
Naši korisnici osjetit će korist od toga, jer Hrvatska trenutno, posebno izvan urbanih područja, pati od sporog i skupog interneta. Omogućavajući 4G i 5G tehnologije, u takva ćemo područja donositi i niže cijene. Mislim da je to dobra poruka za građane. S Metronetom ćemo moći ubrzati naše napore i postat ćemo efikasniji. Puno važnije, naše usluge doprijet će do većeg broja građana. Metronetov kadar u kompaniju donosi puno know howa u B2B segmentu poslovanja, ali i u području širokopojasnih usluga.
Vipnet je dosad kupio B.net i Amis, a sada i Metronet. Istodobno se, pak, smatra da bi na domaćem tržištu trebao rasti organski. Kako mislite spojiti te dvije strategije, kako ćete ih ujednačiti i što za vas, zapravo, znači organski rast?
- Kad sam došao u Vipnet, tvrtka je imala oko 9 posto korisnika u fiksnom dijelu tržišta, a danas ih imamo oko 14 posto. I to sve je zapravo rezultat organskog rasta. Zahvaljujući ulaganju u najmodernije tehnologije u kabelskim uslugama i velikim brzinama koje nudimo po povoljnim cijenama, rastemo upravo toliko koliko sam naveo. Nemojte zaboraviti da smo između 15 i 40 posto jeftiniji od glavnog konkurenta u tom segmentu. Svake godine ostvarujemo 20-postotni rast i u broju korisnika i u broju usluga koje oni koriste.
Jeste li zadovoljni rezultatima u 2016. godini? Kako biste ocijenili godinu na izmaku, je li bila dobra za Vipnet? U prvih devet mjeseci imali ste rast prihoda od 8,9 posto (oko 295 milijuna eura), a operativna dobit porasla je za 9,1 posto.
- Gledajući rezultate za prvih devet mjeseci, već sada možemo reći da je godina za nas bila iznimno uspješna. Znate da smo 2014. godine prošli veliko restrukturiranje i sada napokon vidimo rezultate tog poteza. Smanjili smo troškove, efikasniji smo i to je obećavajući zalog za dugotrajni rast. Puno ulažemo doista, i sada smo uz Metronet jači i u B2B segmentu.
Što će biti ključni potezi u 2017. godini?
- Nastavljamo sa strategijom iz ove godine. I dalje ćemo značajni dio profita ulagati u razvoj u širokopojasni internet, i fiksni i mobilni. Imamo dobru vijest za korisnike: iduće godine u kabelsku mrežu dovodimo tehnologiju DOCSIS 3.1 koja će omogućavati brzine od 1 gigabita u sekundi. To je velika inovacija, a istodobno ćemo povećavati kapacitete mobilne mreže kako bi nam ponude za korisnike izvan urbanih središta bile što kompetitivnije. U ICT planiramo ulagati pet puta više nego dosad, čak i kad isključimo Metronet iz računice.
Puno se govori o konsolidaciji tržišta. HT je najveći igrač, Vipnet prvi izazivač, a među tri jaka je i Tele2, dok su ostali Total TV i Terrakom. Zašto je konsolidacija dobra za korisnike i kako će se u budućnosti tržište razvijati?
- Kad ulažete u širokopojasnu mrežu, morate imati na umu da će se povrat ulaganja dogoditi tek za osam do 15 godina. Kad razmišljate u tim vremenskim okvirima, jasno je da manji igrači takva ulaganja ne mogu pratiti. To je za njih previše intenzivno poslovanje. I zato je konsolidacija potrebna. Vjerujem da su tržišta s tri velika igrača najefikasnija i u vidu kompetitivnosti i najboljih cijena za korisnike.
Ono što nas, pak, zabrinjava je velika asimetričnost u segmentu fiksnih usluga, u kojem vodeća kompanija drži 80 posto tržišta. To ograničava ulaganja u mrežu jer s njihove strane nema pretjerane motivacije da se brže razvijaju i budu kompetitivni. A cijene će nam u idućoj godini u fiksnom segmentu čak i rasti. I to nije dobro. Ta se asimetrija mora promijeniti, kao što se to dogodilo i u drugim državama EU. S druge strane, Vipnet je jedini operator u Hrvatskoj spreman za digitalnu agendu koji pritom investira tako da korisnici dobiju moderan, pouzdan i cjenovno pristupačan superbrzi internet. S našim investicijama, mijenjamo činjenicu da je Hrvatska trenutno na posljednjem mjestu u Europi po dostupnosti superbrzog interneta, koji je, osim toga, u prosjeku i preskup.
Kako promijeniti tu asimetriju?
- Trenutno se jako puno priča o gradnji optičke mreže, odnosno dogradnji i unaprjeđenju postojeće. Mi u Vipnetu vjerujemo da je Nacionalni program širokopojasnog pristupa internetu, koji je u završnoj fazi donošenja, ujedno i ključan za razvijanje konkurencije u segmentu fiksnih priključaka. Tim projektom omogućuje se da više igrača, čak i jedinice lokalne samouprave i male tvrtke, donese više konkurentnosti na tržište.
Ako bi se donijela odluka da tu modernizaciju provodi vodeći telekom u zemlji, i to pomoću sredstava iz fondova EU, to bi Hrvatskoj donijelo povratak u kameno doba. Nakon toga, oni jednostavno više ne bi imali motivacije da budu konkurentni, s ozbiljnim posljedicama po tržište i korisnike usluga.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....