ZAGREB - Njemački su gospodarstvenici zainteresirani za sudjelovanje u nastavku izgradnje autocesta u Hrvatskoj. Potvrdio nam je to jedan vioskopozicionirani sudionik Njemačko-hrvatskog gospodarskog foruma, koji je jučer i prekjučer održan u zagrebačkom hotelu Westin i koji je okupio oko 260 hrvatskih i njemačkih poduzetnika.
U Hrvatskoj je u proteklom desteljeću izgrađeno oko tisuću kilometara autocesta, no njihova je izgradnja, zbog nedostatka novca, u recesijskoj 2009. i 2010. godini usporena. Stoga je još Vlada bivšeg premijera Ive Sanadera najavljivala da bi mogla dati u koncesije gradnju novih dionica autocesta, ali i neke od već izgrađenih dionica.
Koncesije za autoceste
Davanje autocesta u koncesiju zapisano je i u Planu gospodarskog oporavka premijerke Jadranke Kosor, no još nije odlučeno koje bi autoceste mogle ići u koncesiju. Među izgrađenima se kao najizglednije spominju autocesta A3 od Bregane do Bajakova, te A4 od Zagreba do Goričana. Kada je, pak, riječ o gradnji novih dionica, mnoge od njih će biti izgrađene davanjem u koncesiju, po uzoru na, primjerice, Istarski ipsilon.
Svaki peti turist je Nijemac
Njemački su gospodarstvenici zainteresirani i za projekte obnove i modernizacije Hrvatskih željeznica (HŽ). Hrvatska i njemačka strana žele izraditi i zajedničku prometnu strategiju, koja bi Hrvatskoj omogućila lakše korištenje sredstava iz fondova EU. Nijemci su zaintersirani i za ulaganja u hrvatski turistički sektor, budući da svaki peti turist na Jadran stiže upravo iz Njemačke. Jedan od projekata koji zanima njemačke ulagače je zračno povezivanje Zagreba i hrvatskih otoka, a zainteresirani su i za ulaganja u hrvatske hotele. Zanima ih i poljoprivreda te ulaganja u srednje velike hrvatske tvrtke, za što su preko HBOR-a osigurali 50 milijuna eura.
Ovi i drugi projekti stajat će u programu od deset točaka, kojeg bi do sredine srpnja trebala pripremiti Njemačko-hrvatska industrijska i trgovačka komora. Taj bi program potom trebao biti upućen premijerki Jadranki Kosor i ministru gospodarstva Đuri Popijaču. Cilj je povećati razinu njemačkih ulaganja u Hrvatsku, koja su do kraja 2009., prema podacima Hrvatske narodne banke, dosegla gotovo 2,8 milijardi eura, što Njemačku čini trećim ulagačem u Hrvatsku.
Njemačko-hrvatski gospodarski forum održan je na tragu nedavnog dogovora premijerke Kosor i njemačke kancelarke Angele Merkel. Njemačka, poručuio je Bernd Fischer, Hrvatsku želi što prije vidjeti u EU.
EU otvara nove prilike
Iako u Hrvatskoj vide oskočnu dasku za ostatak regije, njemački gospodarstvenici nisu krili razočaranje preprekama koje im u poslovanju postavlja hrvatska birokacija.
- Hrvatska birokracija gora je čak i od one u nekadašnjem DDR-u - požalio nam se jedan njemački ulagač. Stanje se, kažu, polako popravlja, a ulazak u EU otvorit će nove poslovne prilike.
PRIGOVORI NJEMAČKIH ULAGAČA
Peter Schmidt, porezni savjetnik u UBLI savjetovanju
“Birokracija je najveća prepreka njemačkim poduzećima u Hrvatskoj. Kada želite uložiti sve postaje jako komplicirano jer treba prikupiti puno papira.”
Ralf Blomberg, član Uprave TE Plomin
“Najveći problemi s kojima se ovdje suočavamo su nelikvidnost i velika papirologija. Za novi pročišćivač voda, za što moramo prikupiti jako puno papira.”
Hrvoje Faist, direktor Draegera
“Nemamo velikih problema u poslovanju, no proizvode certificirane u EU ovdje moramo recertificirati, što oduzima puno vremena i novca”.
Joerg Alexander Ferchow, direktor u SAP-u
“Veliki su problemi s papirologijom, a nisu dobro ustrojene niti institucije koje bi trebale poticati ulaganja. Osim toga,jeftinije nam je ulagati u druge zemlje.”
Miješana ekipa na SP-u u nogometu
Nogomet je bio najvažnija sporedna tema razgovora sudionika Njemačko-hrvatskog poslovnog foruma. Tako su sudionici foruma ocijenili da Njemačka na Svjetskom nogometnom prvenstvu u Južnoj Africi ima “miješanu hrvatsko-njemačku momčad”, aludirajući na velik broj Hrvata koji u nogometu brani boje njemačke zastave.
Hrvatski nogometaš Ivica Olić dobio je priznanje njemačkog veleposlanika za unapređenje hrvatsko-njemačkih odnosa.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....