Sa 68 posto računa plaćenih na vrijeme Hrvati su, bilo da je riječ o poslovnim ili privatnim klijentima, najnepouzdaniji klijenti u Europi. Europski prosjek je 75 posto, pri čemu su najpouzdaniji Nijemci od kojih 83 posto račune plaća na vrijeme. Najnepouzdaniji su poslovni klijenti u Hrvatskoj budući da se čak 39 posto računa podmiruje s kašnjenjem ili se uopće ne uspijeva naplatiti, dok je u ostalom dijelu Europe taj udio u prosjeku 27 posto.
Pokazalo je to istraživanje EOS Grupe za upravljanje potraživanjima u kojem je sudjelovalo 2600 kompanija iz 12 europskih zemalja. EOS Matrix Hrvatska, tvrtka za naplatu i otkup rizičnih potraživanja, provela je isto istraživanje i na 200 kompanija u Hrvatskoj.
Nakon što već zakasne s plaćanjem svojih računa, čije je dospijeće u prosjeku 41 dan, hrvatski privatni i poslovni korisnici u prosjeku ga plate tek 59 dana nakon isteka roka. Drugim riječima, poduzetnici čekaju gotovo četiri mjeseca da bi naplatili svoje potraživanje. Najgore je stanje u sektoru trgovine u kojoj nakon isteka roka za plaćanje klijenti u prosjeku tek nakon 66 dana dana podmire obaveze, u sektoru usluga taj je rok 62 dana, a u industriji 52 dana.
Privatni korisnici discipliniraniji su u plaćanju računa od poslovnih. Hrvatske kompanije svojim poslovnim partnerima daju rok od 50 dana za podmirivanje obveza, a istraživanje je pokazalo da ih samo 61 posto plati na vrijeme. Još 32 posto ih kasni s podmirivanjem svojih obaveza, a sedam posto ih nikada ne plati. Privatni korisnici bolji su u plaćanju svojih računa unatoč kraćem roku za plaćanje od 21 dana: 79 posto svoje račune plaća na vrijeme, a 17 posto kasni s plaćanjem. Kao glavni razlog za kašnjenja ističu osobnu prezaduženost i gospodarsku situaciju.
Poduzetnici pak tvrde da račune ne plaćaju zbog privremene nelikvidnosti i nepodmirenih potraživanja od vlastitih kupaca. Istraživanje je otkrilo i kupce koji svjesno i namjerno ne plaćaju svoje račune: takvih je 10 posto kod poslovnih klijenata i 12 posto kod fizičkih osoba.
- Poduzetnici trpe zbog loših navika plaćanja - upozorila je Barbara Cerinski, direktorica tvrtke EOS Matrix u Hrvatskoj.
Konkretno, zbog zakašnjelih uplata 44 posto poduzetnika tvrdi da ima manju dobit, 38 posto ima povećane kamatne troškove, 37 posto probleme s likvidnošću, a 13 posto je upitan opstanak poduzeća.
- To opet povlači za sobom lančanu reakciju jer su glavni razlozi za nepravovremeno podmirivanje obveza kod poslovnih klijenata problemi s likvidnošću, kao i nenaplaćena potraživanja od vlastitih kupaca - kaže Cerinski.
Istraživanje je pokazalo i da kompanije koje teško naplaćuju svoje račune gube optimizam pa ih trenutno 48 posto misli da će i dalje ostati isti problemi s neplaćanjem u poslovnom sektoru.
Upravo je naplata potraživanja većini najveći poslovni izazov u naredne dvije godine.
U blokadi više od 300 tisuća ljudi
Začarani krug neplaćanja potvrđuju i podaci Fine: krajem srpnja bilo je blokirano 53.417 poslovnih subjekata koji su dužni 31,09 milijardi kuna te 317.163 građana koji su dužni 28,37 milijardi kuna.
Prije nego što dođu u fazu ovrhe naplatu potraživanja većina kompanija provodi interno. Kada ipak odluče angažirati vanjske usluge većina se odlučuje za odvjetničke urede, a tek iza toga za specijalizirane tvrtke za naplatu potraživanja.
- Najveća je pogreška ostaviti potraživanje do pokretanje ovrhe jer je vjerojatnost podmirenja obveza u tom slučaju manja - upozorava direktorica tvrtke EOS Matrix.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....